اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته علمی همایش بزرگداشت شخصیت اباصلت(ره) عنوان کرد

بی‌مهری به اباصلت(ره) از شخصیت‌های برجسته‌ تاریخ تشیع

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته علمی همایش بزرگداشت شخصیت اباصلت(ره) گفت: اباصلت(ره) نیز یکی از شخصیت‌های برجسته‌ تاریخ تشیّع است که تاکنون بسیار به ایشان بی‌توجهی شده است.

بی‌مهری به اباصلت(ره) از شخصیت‌های برجسته‌ تاریخ تشیع

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامرضا جلالی ظهر امروز در نشست خبری همایش بزرگداشت شخصیت اباصلت(ره) که در سالن کنفرانس سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تمامی تمدن‌های دنیا با محوریت دین شکل گرفته‌اند و همواره شخصیت‌های برجسته‌ای نیز در هر یک از ادیان نقش خطیری برعهده داشته‌اند.

رئیس کمیته علمی همایش بزرگداشت شخصیت اباصلت(ره) افزود: در دوره حکومت‌‌هایی مانند آل‌بویه و صفویه پشتوانه‌های معنوی اسلام شناسایی می‌شده‌اند و همواره مورد تقدیر قرار می‌گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اباصلت(ره) نیز یکی از شخصیت‌های برجسته‌ تاریخ تشیّع است که تاکنون بسیار به ایشان بی‌توجهی شده است، در حالیکه بیش از 43 تن از علمای برجسته اهل سنت از ایشان حدیث نقل کرده‌اند و این سند بسیار محکمی برای توجیه جایگاه بالای اباصلت است.

جلالی تصریح کرد: اباصلت حدود 76 سال عمر کرد و نکته بسیار حساس در مورد وی این است که روایت شهادت امام رضا(ع) از سوی ایشان مطرح شده است و مورد استناد شیعه و سنی نیز هست.

رئیس کمیته علمی همایش بزرگداشت شخصیت اباصلت(ره) با اشاره به الفت اباصلت به اهل‌بیت(ع)، ادامه داد: برخی غرض‌ورزان معتقدند اباصلت با حکومت مأمون همکاری داشته است در حالیکه اسناد موثق تاریخی نشان می‌دهد که اباصلت در بسیاری از سفرهای امام رضا(ع) همراه ایشان بوده است.

وی گفت: علاوه بر این، اباصلت از جایگاه علمی بسیار بالایی نیز برخوردار بوده است و در بسیاری از مناظرات علمی زمان خود حاضر بود و به گواه مستندات تاریخی، در بسیاری از این مناظرات که با معتزله انجام می‌شد، اسلام ناب را ترویج کرده است.

جلالی اظهار کرد: اباصلت در این مناظرات مکتب اهل‌بیت را سرلوحه خود قرار می‌داد و مأمون نیز به شدت با فعالیت‌های وی مخالف بوده و در نهایت او را همراه خود به بغداد برد تا دامنه فعالیت‌های اباصلت کاهش یابد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول