اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد بزرگداشت شخصیت خواجه اباصلت(ره):

مشهد حتی کوچه‌ای به نام اباصلت ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد بزرگداشت شخصیت خواجه اباصلت(ره) گفت: اباصلت سال‌های سال مورد مهجوریت و کم‌لطفی مردم قرار گرفته و حتی یک کوچه به نام اباصلت(ره) در مشهد نام‌گذاری نشده است.

مشهد حتی کوچه‌ای به نام اباصلت ندارد

غلامرضا گلزار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: برگزاری همایش خواجه اباصلت در راستای آشکار کردن نقش اباصلت در اسلام و معرفی این شخصیت برجسته بسیار مهم است.

رئیس ستاد بزرگداشت شخصیت خواجه اباصلت(ره) در معرفی شخصیت اباصلت(ره) گفت: عبدالسلام بن صالح معروف به اباصلت به معنی رازدار بودن عمدتاً توسط امام هشتم به این نام ملقب شده و مورد عنایت و بذل توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امین و رازدار بودن ایشان لقب شایسته‌ای بوده که توسط امام رضا(ع) بیشتر مورد خطاب قرار می‌گرفته است.

گلزار خاطرنشان کرد: شخصیت اباصلت هراتی نبوده است، در سال 160 قمری در مدینه به دنیا آمده و همشهری علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) به شمار می‌رود.

وی اباصلت را دارای خانواده‌ای متمول و ارادت خاصی به اهل‌بیت دانست و عنوان کرد: وفاداری و محبت خانواده اباصلت به اهل‌بیت برای امام رضا(ع) آشکار بود و آن را به طور واضح بیان می‌کردند.

گلزار یاد آور شد: در بیان عام و خاص، اهل سنت و شیعه، اباصلت فرد موثق و راوی حدیث شناخته می‌شده و در راستای تبلیغ شیعه تلاش زیادی داشته است به صورتی که در تمام حاصل عمر خود چهره عالم، ولایت‌مدار و عاشق به جا گذاشته است.

رئیس ستاد بزرگداشت شخصیت خواجه اباصلت(ره) خاطرنشان کرد: بعد از شهادت امام رضا(ع) اباصلت زندانی شده و شرایط سخت زندان با متوسل شدن به پیامبر اکر(ص) برای ایشان قابل تحمل می‌شود و بعد از آن امام جواد(ع) وی را از زندان آزاد می‌کند تا از دست حکومت بنی‌عباس بگریزد.

وی افزود: شهادت امام رضا(ع) به دست مأمون توسط اباصلت روایت شده و در وصیت‌نامه ذکر کرده بودند که در نزدیک‌ترین مکان به علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) دفن شوند.

گلزار یادآور شد: خواجه اباصلت در دوره بنی ‌عباس زندگی می‌کرده و شهرت قبر ایشان در کل متون تاریخی ما همین قبر مورد توجه بوده و هیچ سنگ قبر دیگری شهرتی با نام اباصلت در جهان موجود نیست.

وی گفت: در تاریخ ایران و اسلام با جابه‌جایی‌های زیاد، سنگ قبور افراد از بین رفته است و علماء و فقهایی نظیر محمدعلی درویش، آیت‌الله حسینی‌طباطبائی و تعدادی از شهدا و شخصیت‌های نزدیک به اباصلت در جوار قبر ایشان دفن شده‌اند.

وی اظهار داشت: اباصلت خراسانی‌الاصل بوده و با توجه به شناخت امام رضا(ع) از ایشان در سفر به مشهد همواره همراه امام بوده‌اند، ضمن اینکه همکاری با حاکمان اسلامی و ثبات حکومت اسلامی از جمله معیارهای فعالیت او بوده و در دوره‌ای کوتاه به دربار مأمون نیز راه پیدا کرده است.

وی افزود: 30 درصد مشایخ همراه خواجه اباصلت اهل سنت بوده و مابقی شیعه بوده‌اند و روایت حدیث‌های موثق شیعه و سنی از رسالت‌های اصلی ایشان بوده است.

وی در ارتباط با فعالیت‌ها و دستاوردهای شخصیت اباصلت گفت: مهم‌ترین نقش را بعد از شهادت حضرت رضا(ع)، خواجه اباصلت ایفا کرد، چرا که دست به افشاگری در ارتباط با قوم خائن و ظالم بنی‌عباس زد و احیای فرهنگ رضوی نیز از جمله دیگر فعالیت‌های مفید و مهم ایشان بود.

گلزار عنوان کرد: اباصلت در سال 1236 فوت کرده و امام رضا(ع) در سال 1203 از دنیا رفته‌اند، یعنی 33 سال بعد از امام زنده بوده و معرفی مظلومیت و نقش ظلم در حق امام رضا(ع) را روایت می‌کرده است.

وی یادآور شد: با اینکه خواجه اباصلت مورد توجه اهل تسنن بوده، ولی اباصلت شخصیتی کاملاً شیعه و شیعه‌گرا بوده است.

وی برگزاری همایش و بزرگداشت خواجه اباصلت با عنوان امین آفتاب را در جامعه بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این موضوع با استقبال عمومی رو به رو می‌شود و قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه تعیین‌کننده و تلنگری در راستای بررسی نقطه نظرات، پیشنهادات، شبه‌زدایی‌ها و دیگر موارد مرتبط است و با برگزاری این همایش می‌توان چهره واقعی خواجه اباصلت را به طور آشکار معرفی کرد و بازتاب داد.

همایش بزرگداشت خواجه اباصلت 31 فروردین‌ماه در بقعه متبرکه ایشان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول