اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اثر طوفان و سرمازدگی

6 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی نهبندان‌ خسارت وارد شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در سال زراعی جاری بر اثر طوفان و سرمازدگی به محصولات کشاورزی این شهرستان 5 میلیارد و 900 میلیون تومان خسارت وارد شد.

6 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی نهبندان‌ خسارت وارد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، محمد خیرخواه عصر امروز در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی شهرستان نهبندان اظهار داشت: خشکسالی پدیده ناخوشایندی است که سال‌ها است در منطقه حاکم شده و از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی از سه دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این دیدگاه‌ها هواشناسی، هیدرولوژیکی و کشاورزی است که دیدگاه کشاورزی زمانی مطرح می‌شود که رطوبت خاک از نیاز واقعی گیاه کمتر و سبب خشک شدن آن شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان ادامه داد: پدیده خشکسالی در نهبندان هم‌اکنون وارد چهاردهمین سال خود شده و سبب کاهش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی و دامپروری شده است.

خیرخواه با اشاره به اینکه از 28 بهمن سال گذشته بارندگی در شهرستان رخ نداده است، افزود: بارندگی‌های اندکی انجام شده که متاسفانه با طوفان‌های شدید شن همراه بوده و هیچ سودی جز خسارت برای مراتع و زمین‌های کشاورزی نداشته و از طرفی در 28 و 29 اسفند‌ماه سال گذشته پدیده سرمازدگی در سطح شهرستان انجام شده که صدمات و خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی وارد آورده است.

وی یادآور شد: تب خشکسالی چالش اصلی و جدی برای بخش کشاورزی به شمار می‌رود و این مهم سبب خشک شدن و تخریب مراتع و در نهایت منجر به کاهش تولید علوفه دام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان پدیده خشکسالی را سبب به وجود آمدن آفات زیادی در گیاهان و پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: از طرفی این پدیده که بیشتر اوقات با طوفان‌های شدید و گرد و خاک همراه است سبب سقط جنین و کاهش وزن دام‌ها می‌شود.

خیرخواه اضافه کرد: با توجه به بارش کم باران و با وجود مرمت و بهسازی برخی از قنوات شاهد آن هستیم که آب تا مظهر قنوات نیز نمی‌رسد و این مهم کار کشاورزی و دامداری را برای مردم مختل کرده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری طبق بررسی‌های انجام شده بحث طوفان و سرمازدگی به 2 هزار و 500 هکتار از اراضی گندم یعنی 60 درصد محصولات خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: طوفان‌های شدید شن به 40 درصد از محصولات کشاورزی شهر نهبندان، چاهداشی و طبسین خسارت وارد آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به اینکه محصولات میوه این شهرستان بر اثر سرمازدگی و طوفان دچار خسارت شدند، تصریح کرد: سرمازدگی‌ها و طوفان‌های شدید در سال زراعی جاری مبلغ 5 میلیارد و 900 میلیون تومان به محصولات کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

خیرخواه از اختصاص میزان یک‌هزار و 400 تن علوفه یارانه‌ای(کنستانتره) به این شهرستان در سال گشته خبر داد و افزود: تاکنون از این میزان 600 تن بین دامداران توزیع شده است.

وی گفت: برای نخستین بار مبلغ 52 میلیون تومان به منظور تامین بذر سورگوم و ذرت یارانه‌ای به این شهرستان اختصاص یافته که در حال حاضر 20 تن بذر سورگوم در بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان اظهار داشت: برای تولید علوفه بیشتر سعی شده تا کشاورزان را تشویق کنیم که مصحولاتی از قبیل ذرت را کشت کنند که مجموع زمان کاشت، داشت و برداشت آن 90 روز است.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول