اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تألیف طلبه گنابادی

کتاب بهینه‌سازی موقوفات در گناباد منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب بهینه‌سازی موقوفات، تألیف یک طلبه گنابادی توسط مدرسه عالی نواب مشهد و با همکاری انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

کتاب بهینه‌سازی موقوفات در گناباد منتشر شد

نویسنده کتاب بهینه‌سازی موقوفات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گناباد اظهار داشت: این کتاب در 278 صفحه با تیراژ هزار و 500 نسخه در چاپ اول توسط مدرسه عالی نواب مشهد و با همکاری انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

درجی گفت: در فصل اول این کتاب به مباحث کلیات وقف، هم‌چون معنای لغوی و اصطلاحی وقف، تاریخچه‌ و اهمیت وقف، انواع وقف به اعتبارات مختلف و بیان محل نزاع پرداخته است.

وی افزود: در فصل دوم به مفاهیمی از جمله تعریف وضعیت، اقسام و صورت‌های تغییر وضعیت، عوامل تغییر وضعیت، عوامل ناشی از شروط واقف و شرایط موقوف علیهم و عوامل ناشی از شرایط موقوفه و اداره‌ آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: در فصل سوم شرایط تحقق وقف، شرایط واقف، موقوف علیهم، موقوف (مال موقوفه) ادله‌ اصل عدم جواز تغییر وضعیت و در پی آن ادله‌ جواز تغییر وضعیت موقوفات در شرایط خاص و نقد و بررسی ادله‌ عدم جواز مطرح شده است.

درجی افزود: در فصل چهارم، به ذکر اقوال فقها به عوامل و حکم مرتبط با شروط واقف و شرایط موقوف علیهم پرداخته شده و پس از ذکر مطالبی در مورد احکام شرط به مباحث شرط بیع موقوفه توسط واقف، نبود تأمین غرض واقف، نیاز شدید موقوف علیهم، اختلاف شدید سبب تلف اموال و نفوس و عدم وجود موقوف علیهم همراه با تغییر وضعیت‌های احتمالی نسبت به هر یک از این عوامل و نقد و بررسی و در نهایت نتیجه‌گیری و حکم مربوط به آنها پرداخته است.

مؤلف این کتاب گفت: در فصل پنجم عوامل و حکم تغییر وضعیت مرتبط با شرایط موقوفه و اداره آن هم‌چون خرابی موقوفه، کم‌فایده شدن موقوفه، مجهول‌المصرف شدن، متعذرالمصرف شدن، از بین رفتن جهت وقف، زیادی منافع موقوفه و عناوین ثانویه همراه با ذکر تغییر صورت‌های احتمالی در مورد هر یک، ضمن نقل اقوال فقها به جمع‌بندی و ذکر احکام هر یک پرداخته شده است.

وی افزود: در فصل ششم به عنوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، مباحثی که نسبت به حالات جواز و عدم جواز مطرح شده را بیان کرده است.

درجی افزود: در این کتاب عوامل تغییر وضعیت موقوفات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در ذیل هر عامل صورت‌های تغییر وضعیت مطرح شد تا معلوم شود کدام یک از صورت‌ها جایز و کدام یک جایز نیست و اینکه شرع مقدس برای موقوفات در شرایط استثنایی چه راه حل‌هایی را اجازه داده است.

وی افزود: در این کتاب نظر فقها همراه با مسائلی مربوط به هر بحث مطرح شده است تا بتوان نظر نهایی جهت کارآمدی موقوفات را بیان کرد.

درجی گفت: در پایان اسنادی از موقوفات که تغییر وضعییت در آنها صورت گرفته است را به عنوان نمونه آورده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول