اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خبر داد

احداث 140 بارگاه بهداشتی زرشک در خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از احداث 140 بارگاه بهداشتی زرشک در سطح استان خبر داد.

احداث 140 بارگاه بهداشتی زرشک در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، غلامرضا هادربادی اظهار داشت: همه ساله تسهیلاتی با عنوان طرح بهبود کیفیت محصولات باغی به استان اختصاص پیدا می‌کند که در سال 1390 این مبلغ برای بارگاه‌های بهداشتی زرشک بالغ بر 7 میلیارد ریال بوده که توسط آن احداث 140 بارگاه بهداشتی زرشک در استان به ویژه در شهرستان‌‌هایی که قطب تولید زرشک هستند در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به سازگاری محصول زرشک با شرایط اقلیمی و ارزش افزوده بالا در مقایسه با سایر محصولات و سالم بودن این محصول، علاوه بر پرداخت یارانه نهال در حدود 90 هزار اصله، تسهیلات مورد نیاز برای توسعه باغات زرشک و نیز توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری این محصول در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون تعداد 13 واحد فرآوری محصول زرشک  مجوز اخذ کرده و در حال ساخت است.

هادربادی خاطرنشان کرد: خروج هرگونه اندام گیاهی شامل نهال، پاجوش و قلمه با اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و در این راستا مکاتبات لازم با استانداری و نیروی انتظامی صورت گرفته تا از حمل و جا به جایی هر گونه نهال به ویژه زرشک و عناب به خارج استان بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

وی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای محصول زرشک استان را تدوین طرح جامع بهبود محصولات استراتژیک شامل زرشک، عناب، انار و زعفران برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: پیگیری اختصاص اعتبار در شش محور شامل بهبود تولید، راهبردهای پژوهشی، بهبود روش‌های فرآوری و بسته‌بندی صادراتی، بهبود بازاریابی و تجارت، بهبود قوانین، مقررات و ساختار و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی و فرآوری، اصلاح و تغذیه باغات و نیز اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نظیر آبیاری قطره‌ای به متقاضیان واجد شرایط، ترویج راه‌های افزایش تولید و نیز برداشت و نگهداری این محصول از طریق برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان ذیربط را نیز از اقدامات ارتقای محصول زرشک است.

هادربادی گفت: در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید محصول زرشک، اقداماتی از قبیل توسعه سطح زیر کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح با اجرای طرح‌های تغذیه، اصلاح و احیای  باغات زرشک، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و طرح‌های انتقال آب به منظور افزایش راندمان آبیاری با 85 درصد بخشودگی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری خواهد بود.

وی افزود: میزان برداشت محصول زرشک در سال گذشته، 11 هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال 91 حدود 12 هزار تن برداشت شود.

انتهای پیام/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول