اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان

75 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: 75 هزار هکتار از اراضی استان مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی است.

75 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی است

حجت‌الاسلام محمد صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیار قدیمی که در بحث اراضی ملی و اراضی موقوفه وجود دارد بحث اختلاف نظر اوقاف با منابع طبیعی است، اظهار کرد: در سال 90 شاهد امضای تفاهمنامه‌ای بین اوقاف و منابع طبیعی برای نخستین بار در استان بودیم.

وی با بیان اینکه از اختلاف بین اوقاف و منابع طبیعی بسیاری از افراد سوء استفاده می‌کردند، گفت: برخی زمینخوارها گاهی اراضی ملی را که وقفی یا مربوط به منابع طبیعی بود، به نفع خود، سند می‌زدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان عنوان کرد: پس از امضای تفاهمنامه مشترک دستورالعملی صادر شد مقرر شد مدیران استانی این دو سازمان اگر در ارتباط با زمینی دارای مشکل هستند با استفاده از اختیاراتی که در دست دارند، در زمینه رفع آن اقدام کنند که استان همدان در اجرایی کردن این تفاهمنامه پیشرو است.

وی بیان کرد: بر اساس تفاهمنامه مشترک منابع طبیعی برای گرفتن اراضی ملی در حال گرفتن سند است و اوقاف نیز در رابطه با اراضی موقوفی در حال رسیدن به نتایج مورد نظر است که بر این مبنا مشکلات بین این دو نیز برطرف خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه با تعیین تکلیف اراضی مورد اختلاف بین اوقاف و منابع طبیعی در استان، دیگر موقوفه‌خوار یا فرصت‌طلبی از فرصت بی سند بودن اراضی سوءاستفاده نخواهد کرد، افزود: بیشترین اراضی مورد اختلاف بین اوقاف و منابع طبیعی استان همدان مربوط به شهرستان ملایر بود که با توافقات صورت گرفته در حال پیگیری و رفع شدن است.

وی با بیان اینکه از مشکلات اوقاف همدان بحث اراضی اوقافی فاقد سند است که دارای معارض هستند، گفت: در این راستا نیز با اداراتی که در این زمینه با اوقاف مشکل داشتند وارد مذاکره شده‌ایم که ثمره مذاکرات مشخص است و نمونه آن نیز جلسات مشترک با ثبت اسناد استان همدان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اظهار کرد: هدف ما بر سنددار کردن همه موقوفات استان همدان است که بر این اساس نیز درصدد هستیم بر اساس برنامه‌ریزی مرتب و مدون با ثبت اسناد استان، اراضی موقوفه و هم اراضی ملی دارای سند شوند تا مشکلاتشان رفع شود.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ها و همکاری‌های مشترک اوقاف و سایر دستگاه‌ها به روان شدن کارها کمک می‌کند، یادآور شد: برگزاری جلسات مشترک با مسکن و شهرسازی کمتر صورت گرفته اما در حال پیگیری است چون هنوز به این موضوع ورود نکرده‌ایم و تفاهمنامه‌ای نداشتیم اما قطعاً نیاز است.

صالحی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بحث سنددار کردن موقوفات هزینه خاصی به جز هزینه‌های معمول ثبتی که طبق روال قانونی است، ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر 75 هزار هکتار از اراضی استان مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی است.

انتهای پیام/خ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول