اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بازتاب بی‌نظیر کارگاه تخصصی کندوان در همایش روستاهای «دست‌کند»

همایش ملی معماری روستای کندوان شهریورماه برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از بازتاب کارگاه تخصصی کندوان در همایش بین‌المللی روستاهای «دست‌کند» خبر داد و گفت: همایش ملی معماری روستای تاریخی کندوان، شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

همایش ملی معماری روستای کندوان شهریورماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: با قول مساعد معاون میراث فرهنگی کشور و استقبال ویژه متخصصان داخلی و خارجی از اطلاعات ارائه شده در رابطه با وضعیت معماری، فرهنگ و اجتماع کندوان، این همایش تابستان سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای بسیار خوب کارگاه تخصصی کندوان در این همایش خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین مبحث این همایش روستای کندوان بود که با زمانی سه برابر سایر مباحث، بیش از 60دقیقه به آن پرداخته شد.

محمدی تشریح کرد: مباحثی نظیر اجرای اصولی فاضلاب روستای کندوان و همچنین زمینی کردن کابل‌های انتقال برق که در میان روستاهای دست‌کند بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده از سوی حاضران و متخصصان شرکت‌کننده مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به کف‌سازی‌های انجام گرفته در کندوان اظهار کرد: کف‌سازی 6 هزار مترمربع از محوطه باستانی روستا به وسیله مصالح بومی روستا و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در سه سال اخیر در کندوان یکی دیگر از مسائلی بود که تعجب و تحسین متخصصان را در پی داشت.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی یادآور شد: با محاسبه شیب و توپوگرافی زمین، آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و تاسیسات زهکشی، سیل‌بند و جوی داخل روستا انجام شده که تقلیل رطوبت آب‌های سطحی در کران‌های کله‌قندی کندوان را در پی داشته است.

محمدی با اشاره به ابراز نگرانی متخصصان معماری از ورود سالانه حجم عظیمی از گردشگران به کندوان و به خطر افتادن وضعیت فرهنگی و بومی این روستا تصریح کرد: این نگرانی با ارائه گزارش‌هایی در صورت تمهیدات پیش‌بینی شده و اقدامات انجام گرفته در رابطه با سرریز شدن جمعیت به این روستا که گردشگرپذیرترین روستای «دست‌کند» ایران به شمار می‌رود، برطرف شد.

وی تشریح کرد: کارگاه‌های متعددی در چند سال اخیر برای اهالی روستای کندوان در راستای مدیریت فرهنگی و به منظور تشویق مردم به ادامه زندگی روستایی و دامداری برگزار شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات برای تشویق مردم به دایر کردن نانوایی‌های سنتی داخل روستا همچنین تشویق به نگهداری طویله‌های تعبیه شده در کران‌ها از دیگر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای حفظ فرهنگ و بافت زندگی روستایی این منطقه گردشگری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به اقدامات و پیشینه خوبی که کندوان در رابطه با حفاظت و مرمت کران‌ها انجام داده و نیازی که روستاهای «دست‌کند» به این مورد مهم دارند، متاسفانه جای خالی این بحث در همایش احساس می‌شد.

نخستین همایش بین‌المللی معماری روستاهای «دست‌کند» با حضور بیش از 200 متخصص معماری داخلی و خارجی در ماهان کرمان برگزار شد که روستای تاریخی کندوان یکی از سه کارگاه تخصصی این همایش را تشکیل می‌داد.

وب سایت تخصصی اطلاع‌رسانی روستای تاریخی و گردشگری کندوان به نشانی www.kandovan.org به معرفی دقیق جاذبه‌ها، جغرافیا، صنایع دستی، امکانات رفاهی، اقامتی و فرهنگ این روستا پرداخته و از امکاناتی نظیر پانورامای کلی روستا و تور مجازی برخوردار است.

انتهای پیام/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول