اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

مرمت کاروانسرای شاه عباسی مسیر کلیبر به "جانانلو" آغاز شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز مرمت کاروانسرای شاه عباسی جاده تازه تاسیس کلیبر به "جانانلو" خبر داد.

مرمت کاروانسرای شاه عباسی مسیر کلیبر به "جانانلو" آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در بازدید از آثار مرمتی و گردشگری منطقه کلیبر اظهار کرد: با شناسایی این کاروانسرای تاریخی، عملیات تهیه پرونده ثبتی، مرمت و بازسازی این بنا هم‌اکنون در حال انجام است.

محمدی با اشاره به موقعیت قرارگیری این بنا خاطرنشان کرد: کاروانسرای شاه عباسی جاده کلیبر "جانانلو" در مسیر پل‌های تاریخی خداآفرین و روی رودخانه ارس واقع شده، که با توجه به موقعیت قرارگیری و بقایای به دست آمده به نظر می‌رسد این بنا برخلاف اغلب کاروانسراهای شاه عباسی موجود کشور، می‌تواند مربوط به دوره‌های پیش از صفویه باشد.

وی یادآور شد: جاده فعلی کلیبر ـ جانانلو تنها مسیری بوده که قفقاز شمالی را به تبریز و جاده ابریشم متصل می‌کرده و از این نظر تنها کاروانسرای شاه عباسی موجود در این مسیر از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وضعیت و مشخصات این کاروانسرا، تشریح کرد: این ساختمان از سه سالن بزرگ تشکیل شده که بخش زیادی از سالن میانی در طول زمان از بین رفته اما دو سالن دیگر پابرجا و سالم هستند.

محمدی، جنس این کاروانسرای شاه عباسی را آجری عنوان کرد و افزود: در محوطه این اثر بقایایی از دیواره‌های تاریخی سنگی مربوط به دوره‌های پیش از صفویه دیده می‌شود.‌

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد عشایر منطقه در سال‌های دور، از این سه سالن برای نگهداری احشام و دام استفاده می‌کرده‌اند که اکنون سال‌هاست این بنا بلا استفاده باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه صورت گفته در این بنا، اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال برای آغاز مرمت، بازسازی و محوطه‌سازی در این اثر تاریخی برای سال 91 لحاظ خواهد شد.

محمدی کاروانسرای شاه عباسی جاده کلیبر ـ جانانلو را یکی از آثار تاریخی قابل توجه شناسایی شده آذربایجان‌شرقی در سال گذشته خواند و گفت: اقدامات لازم برای تکمیل پرونده این بنا برای ثبت در فهرست آثار ملی و همچنین آغاز مرمت آن در حال انجام است.

شهرستان کلیبر با دارا بودن تنوع اقلیمی، چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد، تنوع حیات جانوری و پوشش گیاهی و همچنین آثار تاریخی ویژه در منطقه خداآفرین، یکی از توانمندترین شهرستان‌های استان برای جذب گردشگران به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول