اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی:

صنایع دستی باید از دکورها بیرون بیایند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صنایع دستی باید از دکورها بیرون بیایند،گفت: هنرهایی مانند سفال و ورنی جای خود را در خانه‌ها یافته‌اند از این رو به صورت کاربردی‌تر باید وارد زندگی مردم شوند.

صنایع دستی باید از دکورها بیرون بیایند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی عصر امروز در حاشیه بازدید از کارگاه آموزشی نمایشگاه سفال تبریز اظهار کرد: با وجود آنکه بسته‌بندی در دنیا در زمینه تمام کالاهای تولیدی حرف اول را می‌زند، متاسفانه ما در کشورمان و به خصوص در آذربایجان‌شرقی در این صنعت مشکلات بسیاری داریم.

وی با بیان اینکه در صنعت بسته‌بندی کم‌کاری شده، خاطرنشان کرد: به شرط جا افتادن و راه افتادن این صنعت در استان می‌توانیم یک سفال زیبا را به جای 100 هزار تومان به قیمت اصلی آن و مبلغ یک میلیون تومان عرضه و صادر کنیم.

محمدی تصریح کرد: سفال تولیدی آذربایجان‌شرقی که بسیار خلاقانه و منحصر بفرد تولید می‌شود، با عرضه در داخل ظرف و بسته‌ای که شایسته این هنر نیست، قابلیت بسیاری از ویژگی‌های خود را برای عرضه مناسب از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی و به ویژه آثار سفالی آذربایجان‌شرقی توانایی بالایی در تسلط بر بازارهای خارجی و صادرات دارند، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای سال‌جاری همت و تلاش ویژه‌ای را برای توسعه صنعت بسته‌بندی آثار تولیدی ارزشمند هنرمندان اجرا خواهد کرد.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم کاربردی کردن هنرهای دستی به ویژه سفال، اظهار کرد: صنایع دستی باید از جنبه تزئینی صرف خارج شده و وارد زندگی مردم شود.

محمدی با بیان اینکه صنایع دستی باید از دکورها بیرون بیایند، افزود: چند سال است که هنرهایی مانند سفال، ورنی و شیشه‌ها جای خود را در تزئین خانه‌ها یافته‌اند و لازم است این آثار را به صورت کاربردی‌تر وارد زندگی مردم کنیم.

وی یادآور شد: سفال هنری است که از هزاران سال پیش و همزمان با همان دوره‌های ابتدایی تمدن بشری با ایرانیان بوده و از آنها برای صرف موارد خوراکی و نوشیدنی استفاده می‌کرده‌اند که اکنون هم می‌توان با طراحی‌ها و شکل‌بخشی‌های مناسب آنها را به صورت ظروف بهداشتی قابل استفاده روانه سفره‌ خانواده‌های ایرانی کرد.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان با تاکید بر لزوم ورود بیش از پیش هنرآموختگان رشته‌های صنایع دستی به ویژه سفال به بازار کار گفت: زمینه‌های لازم برای آموزش گسترده و ارائه تسهیلات ویژه در آذربایجان‌شرقی فراهم شده و از هنرجویان انتظار داریم با اشتغال در این رشته‌ها به توسعه عرضه صنایع دستی استان یاری رسانند.

محمدی با اشاره به نمایشگاه آثار سفالی هنرمندان استان یادآور شد: خانه پروین اعتصامی در اوخر سال 90 مرمت و بازسازی شده و آماده برپایی نمایشگاه‌های رشته‌های مختلف صنایع دستی است که انتظار داریم هنرمندان به ویژه بانوان هنرمند استان از این شرایط فراهم شده برای نمایش هنر خود به خوبی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه سفال آثار راه‌ یافته هنرمندان آذربایجان‌شرقی به دهمین دو سالانه سفال معاصر ایران، از دهم تا بیست و یکم اردیبهشت و از ساعت 9 صبح تا 5 عصر در خانه پروین اعتصامی واقع در تبریز، خیابان فارابی، پایین‌تر از باغ صائب تبریزی، کوچه پروین اعتصامی آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول