اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

25 میلیارد تومان کتاب در کشور خریداری شد/ کرمان 20 کتابخانه خیرساز دارد

خبرگزاری فارس: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طی سال گذشته 25 میلیارد تومان کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی سطح کشور خریداری شد.

25 میلیارد تومان کتاب در کشور خریداری شد/ کرمان 20 کتابخانه خیرساز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدجواد سادات‌فاطمی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 800 باب کتابخانه عمومی علاوه بر کتابخانه‌های مدرسه، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های تخصصی در سطح کشور فعال است.

وی بیان داشت: این فعالیت نشان می‌دهد که موضوع مطالعه در کشور به سمت رویکرد اصلی خود حرکت می‌کند.

سادات‌فاطمی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی تهران عنوان کرد: 53 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب سال جاری مراجعان استانی بودند و این نشان می‌دهد که به سمت رشد و توسعه فرهنگ مطالعه حرکت می‌کنیم.

وی سرانه مطالعه کتب غیردرسی را در کشور 19.5 دقیقه در روز اعلام کرد و گفت: سرانه مطالعه روزنامه‌ها، نشریات، اینترنت، ادعیه و قرآن 76 دقیقه در روز است.

سادات‌فاطمی ابراز داشت: ترویج و گسترش مطالعه در جامعه تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌ها نیست و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند.

وی تصریح کرد: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها طی سال گذشته به طور کامل اجرا شد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته 25 میلیارد تومان کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی سطح کشور خریداری شد و در حال حاضر کتابخانه‌های ما مملو از کتاب‌های جدید و به روز است.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اجرای طرح "کتاب من" در کتابخانه‌های عمومی گفت: بر این اساس اعضای کتابخانه، کتاب‌های مورد نیاز خود را به ما اعلام می‌کنند تا نسبت به خرید آنها اقدام شود.

سادات‌فاطمی بیان داشت: طرح "ایستگاه مطالعه" نیز از جمله مواردی است که در سال جاری پیگیر آن هستیم تا به طور کامل در سطح کشور اجرا شود.

وی افزود: براساس این طرح در اماکن عمومی پرتردد مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، مراکز خرید و ... قفسه‌هایی با 30 جلد کتاب در نظر گرفته می‌شود تا مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.

سادات‌فاطمی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار ایستگاه مطالعه در سطح کشور ساخته شده است، تصریح کرد: ایستگاه‌های مطالعه توسط همکاران ما در نزدیک‌ترین کتابخانه به محل شارژ می‌شوند و هیچ‌گونه ثبت و ضبطی در مورد کتاب‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی کرمان را از استان‌های برتر در زمینه کتابخانه‌ها دانست و ابراز داشت: در استان کرمان 20 کتابخانه خیرساز فعالیت دارد و کمتر استانی در این زمینه وارد شده‌ است.

سادات‌فاطمی خاطر نشان کرد: اداره کل کتابخانه‌های استان کرمان به تناسب امکاناتی که در اختیار دارند، بسیار خوب کار کرده و جزو برترین‌های کشور است.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در مناطق محروم باید کار بیشتری انجام شود، تمام روستاها باید از امکانات کتابداری بهره‌مند شوند و کتاب در اختیار عموم جامعه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ساخت کتابخانه‌ توسط خیران بحث جدیدی است که از سال گذشته با تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز ایران و استان‌ها پیگیری می‌شود.

سادات‌فاطمی بیان داشت: امیدواریم با این رویکرد جدید فضای مطالعه به نحو بهتری فراهم شود و رشد مطالعه‌ای را که انتظار داریم، رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: امکانات و اعتبارات دولتی به تنهایی جوابگو نیست و ورود خیران می‌تواند راهگشای وضعیت مطلوب ما باشد.

سادات‌فاطمی عنوان کرد: اگر انتظار داریم که مردم به مطالعه عادت کنند، باید سعی کنیم تا در کودکی و نوجوانی این امر را آموزش دهیم.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نخستین مطلب این است که مادران باید وظیفه جدی خواندن کتاب را در هنگام خواب کودکان به عهده بگیرند.

وی ابراز داشت: کودکستان‌ها، معلم و مربی در کلاس درس برای نونهالان کتاب بخواند، دانش‌آموزان را عادت دهیم که علاوه بر کتاب‌های درسی، مطالعه آزاد داشته باشند و از مدرسه خود کتاب به امانت ببرند.

سادات‌فاطمی عنوان کرد: رسانه‌ها نیز در این راستا نقش بسیار چشمگیری دارند و می‌توانند اشتیاق مطالعه ایجاد کنند.

وی گفت: اگر دو سال به گونه‌ای عمل کنیم که نخواندن کتاب برای بچه‌ها امری بد تلقی شود، دیگر نیاز نیست که تا این اندازه برای ترویج مطالعه وقت صرف کنیم.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول