اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج:

واردات بی‌رویه تولیدات کشاورزی را نابود می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج نسبت به واردات در حجم کنونی که سبب نابودی تولیدات کشاورزی می‌شود، هشدار داد.

واردات بی‌رویه تولیدات کشاورزی را نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج ظهر امروز در هفتمین جلسه کمیسیون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج اظهار داشت: وقتی که در آغاز سال تولید ملی اعلام می‌شود که مبلغی را به واردات اختصاص داده‌اند و در رأس برنامه‌های وارداتی شیر، گندم، سویا و سایر محصولات کشاورزی هدف قرا گرفته است برای ما تولیدکنندگان بخش کشاورزی جای نگرانی خواهد بود و دیگر انگیزه‌ای برای تولید و سرمایه‌گذاری نمی‌ماند.

محمدی افزود: ما دوست داریم بتوانیم اقتصادی فکر کنیم، اقتصادی زندگی کنیم و بتوانیم به واقع آن روالی را که در کشورهای توسعه‌یافته برای تولید و مصرف اجرا می‌شود در ایران نیز اجرا شود، اما متاسفانه می‌بینیم که غالب تولیدکنندگان ما قربانی مصرف شده‌اند به طور مثال گوشت وارداتی(گوشت قرمز و گوشت مرغ ) با قیمت 2 برابر قیمت جهانی توسط دلال‌ها به دست مردم می‌رسد.

وی گفت: بخش کشاورزی مظلوم واقع شده و آنطور که برای تقویت صنعت، تجارت و معدن تلاش می‌‌شود برای این بخش فعالیتی وجود ندارد.

محمدی افزود: امروز مهم‌ترین دغدغه ما کشاورزان این است که دولت و وزارت جهاد‌کشاورزی به‌عنوان متولی بخش کشاورزی، این بخش را رها کرده‌اند.

* ضرورت پیگیری بخشنامه طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق غرب و شرق کشور

فاتح مکی، از شرکت گیاه‌پرور زاگرس نیز در این جلسه پیشنهاد دعوت از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی در جلسات بعدی کمیسیون را داد تا در راستای بررسی مشکلات و ارائه راهکار حضور داشته باشند.

وی افزود: سال گذشته کارخانجات تولید 60 قلم سم داشت اما در حال حاضر در حد 15 قلم سم دیده می‌شود و به دلیل حمل هوایی به جای حمل دریایی اکنون قیمت‌ها با افزایش 80 تا 100 درصدی مواجه شده است.

مکی افزود: دولت جاری دولت واردات است و اکنون هر نوع سمی که از هند یا چین وارد شود ارزان‌تر و باصرفه‌تر است و بهتر جواب می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر 80 درصد سم وارداتی از چین و 20 درصد نیز از هندوستان وارد می‌شود و از سال گذشته تاکنون ده‌ها شرکت واردکننده سم ایجاد شده است.

عبدالرحمن علوی، از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج نیز گفت: مسائل و مشکلات بخش کشاورزی باید ریز و دقیق در این کمیسیون‌ها نوشته شود و جلسه‌ای را با استاندار برای برطرف کردن مشکلات داشته باشیم.

وی بر پیگیری و اجرای بخشنامه طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در مناطق غرب و شرق کشور تاکید کرد و گفت: تا زمانی که مسائل و مشکلات فعلی بخش کشاورزی حل نشود نباید به سراغ دیگر مسائل برویم و اگر با این وضعیت پیش برویم 75 درصد نیازمندی‌ها را در سال آینده باید وارد کنیم.

* تشکیل شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت در کردستان

علوی بر تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در کردستان تاکید کرد و گفت: این شورا با هدف ایجاد تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولت در راستای حل مسائل و مشکلات بخش کشاورزی تشکیل می‌شود.

وی افزود: این شورا به منظور طبقه‌بندی نگرانی‌ها و مشکلات بخش کشاورزی در اتاق و در میان گذاشتن آن با استاندار و مسئولان دولتی صورت می‌گیرد.

محمدسعید احمدپناه از اعضای خانه کشاورز کردستان نیز گفت: اقتصاد ما دچار مشکل برنامه‌ریزی است و تولیدکننده در وضعیت کنونی به دلیل عدم قدرت تصمیم‌گیری مجبور به تعطیلی واحد تولیدی خود می‌شود.

وی افزود: اگر اقتصاد ما علمی باشد هیچ وارداتی نمی‌تواند به تولیدکننده آن کشور ضرر و زیان برساند.

احمدپناه به مشکلات ویژه کشاورزان استان اشاره کرد و گفت: چون اکثر کشاورزان استان کردستان محصولات تابستانی دارند و پیک برداشت میوه در این فصل است لذا ازدحام این محصولات موجب کاهش قیمت و ضرر و زیان به کشاورزان می‌شود.

وی تاکید کرد: این مشکل مخصوص استان کردستان است و باید پیگیری شود.

ارسلان جمشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق سنندج نیز در این جلسه مشکلات و مسائل بخش کشاورزی را عمیق و ریشه‌دار عنوان کرد و گفت: در سطوح بالاتر و در جلسات اداری استانداری هر چند جلساتی تصویب و اجرایی می‌شود اما نمود و نتیجه عینی چندانی ندارد و دولت هنوز برنامه مشخصی ندارد که تولید را می خواهد ارتقا دهد یا اشتغال را افزایش دهد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول