اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غریب است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غریب است و باید سعی کنیم دلایل و ریشه‌های این غربت را شناسایی و آن را بر طرف کنیم.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غریب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه قم با بیان اینکه امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غریب است اظهار داشت: باید سعی کنیم دلایل و ریشه‌های این غربت را بشناسیم و آن را برطرف کنیم.

وی بیان داشت: صرف نظر از تحقیق درباره دو کلمه «معروف و منکر» و گستردگی معنایی آن، فهم این دو واژه به عرف سپرده شده و ساده است.

سعیدی با اشاره به اینکه در سوره بقره از گفتار پسندیده به عنوان «قول معروف» یاد شده است افزود: معنای این واژه در قسمت‌های مختلف و در ارتباط با افراد مختلف متفاوت است.

وی تصریح کرد: در مورد کلمات معروف و منکر باید یک کار علمی، پژوهشی و تحقیقی صورت گیرد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در قرآن کریم معروف در کنار امر آمده است و منکر در کنار نهی خاطرنشان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر مقصود امر به واجبات و نهی از محرمات است و مستحبات و مکروهات مدنظر نیست.

سعیدی عنوان کرد: با توجه به اینکه در قرآن و روایات برای ترک معروفات و انجام منکرات عذاب در نظر گرفته شده، در امر به معروف و نهی از منکر، تکلیف شرعی مدنظر است و در احیای آن نباید از این حد خارج شد.

وی تاکید کرد: آمر و ناهی باید با الزامات و تکالیف شرعی آشنا باشند و برای ابلاغ این فریضه با شیوه‌های تبلیغ آشنا شوند.

آیت‌الله سعیدی افزود: تبلیغ مخصوص انبیاء، اولیا و روحانیت نیست و همه مردم جامعه وظیفه دارند جایگاه خود را در امر و نهی  بشناسند و برای ابلاغ آن شیوه‌های تبلیغ را فرا گیرند.

وی ابراز داشت: در امر به معروف و نهی از منکر باید خویشتن دار باشیم، منطق لسانی داشته باشیم و در روش انبیاء دقت و تأمل کنیم.

آیت الله سعیدی گفت: ما وظیفه تبلیغ داریم، تبلیغ برادرانه و نه تبلیغی که از موضع بالا و قدرت باشد.

تولیت آستانه مقدسه قم خاطرنشان کرد: در پرتو امر به معروف و نهی از منکر به یک شجاعت در کلام و گفتار نیز احتیاج داریم.

وی ابراز داشت: در امر به معروف و نهی از منکر نباید انتظار و توقع داشته باشیم و طلبکارانه به این فرضیه الهی عمل کنیم، ما نباید فکر کنیم که باید مطاع باشیم و دیگران مطیع.

سعیدی در پایان با تاکید بر اینکه در معروف و منکر نباید از موضوع قهر و سلبی وارد شویم، یادآور شد: منطق اسلام دقیق، عمیق و حکیمانه است و امر به معروف و نهی از منکر باید با رویکرد ایجابی، از موضع محبت و دعوت به تفکر صورت گیرد.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول