اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دامپزشکی خراسان‌رضوی:

برای پیشگیری از تب کریمه‌کنگو نیازی به انجماد گوشت نیست

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: برخلاف برخی اظهار نظرها، انجماد و فریز کردن سبب از بین ‌رفتن ویروس تب کریمه‌کنگو نمی‌شود.

برای پیشگیری از تب کریمه‌کنگو نیازی به انجماد گوشت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی جواد اعلمی اظهار کرد: با توجه به اشاعه نگرانی‌های بی‌مورد در زمینه سلامت گوشت قرمز تولید شده در کشتارگاه‌های مجاز، از جنبه آلودگی به ویروس تب کریمه‌کنگو، همچنین توصیه‌های بهداشتی در زمینه سلامت گوشت قرمز مصرفی شهروندان از طرف مراجع غیر دامپزشکی و غیر مسئول، که گاه با تفسیر اشتباه همراه بوده، ضمن دامن‌زدن به نگرانی‌های بی‌مورد، سبب سردرگمی و تشویش افکار عمومی در ارتباط با رعایت نکات بهداشتی نیز شده است.

وی اعلام داشت: در پی سوالات متعدد شهروندان از بخش‌های مختلف اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی در ارتباط با اینکه آیا ویروس تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو از طریق انجماد و فریز نمودن از بین می‌رود، یادآور شد: فریز کردن گوشت گرم تازه حاصل از دام کشتار شده که در جایگاهی غیر از کشتارگاه‌های مجاز کشتار می‌شود، بلافاصله بعد از کشتار، باعث از بین رفتن ویروس احتمالی تب کریمه‌کنگو در گوشت و آلایش خوراکی نمی‌گردد بلکه عکس، ویروس تب کریمه‌کنگو زنده می‌ماند.

اعلمی افزود: گوشت گرم تازه باید به مدت 24 ساعت و آلایش خوراکی به مدت 48 ساعت در دمای یخچال 0-4 درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود تا جمود نعشی را سپری کند و در اثر جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت، ویروس این بیماری از بین می‌رود و بعد از طی شدن این مرحله که به آن مرحله پیش سرد می‌گویند، می‌توان گوشت را فریز و منجمد کرد، بدیهی است قبل از این مرحله اگر اقدام به فریز کردن گوشت شود، عامل بیماری زنده می‌ماند.

اعلمی خاطرنشان کرد: گوشت و آلایش خوراکی کشتارشده در کشتارگاه‌های مجاز، مراحل پیش سرد را در کشتارگاه گذرانده و هیچ‌ گونه آلودگی به ویروس تب کریمه‌کنگو ندارد و  نیازی به فریز کردن آن برای سالم‌سازی نیست.

این مقام مسئول یادآور شد: از 12 سال پیش و از زمان شناسایی و مراقبت از بیماری تب کریمه‌کنگو در کشورمان و در استان خراسان، تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسان به تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو از طریق گوشت و آلایش خوراکی که واجد مهر دامپزشکی بوده و در فروشگاه‌های پروتئینی، قصابی‌ها، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و دیگر واحدهای غذایی توزیع شده، گزارش داده نشده است.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول