اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل گمرک آستارا خبر داد

صادرات 65 میلیون دلاری گمرک آستارا

خبرگزاری فارس: مدیر کل گمرک آستارا از صادرات 65 میلیون دلاری کالا این گمرک در دو ماهه نخست امسال خبر داد.

صادرات 65 میلیون دلاری گمرک آستارا

بهزاد کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستارا با بیان اینکه این گمرک آستارا در دو ماهه سال جاری مقدار 134 هزار تن کالا به ارزش 65 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کرده است، اظهار کرد: این میزان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 5 درصد افزایش و به لحاظ ارزش 4 درصد کاهش دارد.

وی، دلیل افزایش صادرات از لحاظ وزن را صدور کالای سیمان و محصولات کشاورزی دانست و افزود: مواد غذایی، سیمان و گچ، شوینده، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش، محصولات معدنی، مصنوعات فلزی و محصولات ساختمانی از عمده کالای صادر شده به کشورهای جمهوری آذربایجان،گرجستان و روسیه است.

این مسئول، صادرات مقدار 3 هزار تن کالا به ارزش 7 میلیون دلار را در قالب تجارت چمدانی به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 56 درصد و به لحاظ ارزش نیز 71 درصد افزایش دارد.

وی، از کاهش واردات گمرک آستارا در مدت مذکور خبر داد و خاطرنشان کرد: در دو ماهه نخست امسال مقدار 12 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتیب 54 و 56 درصد کاهش داشته است.

کریمی، عمده کالای وارداتی را شامل چوب، آهن‌آلات، ماشین‌آلات و لوازم برقی ذکر کرد و افزود: این کالاها از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده‌اند.

وی، دلیل کاهش واردات را افزایش قیمت تمام شده آهن‌آلات در خارج از کشور نسبت به قیمت تمام شده کالای مشابه داخلی دانست.

مدیر کل گمرک آستارا، با اشاره به افزایش ترانزیت خارجی ورودی در این گمرک، اذعان کرد: در مدت مذکور مقدار 7 هزار تن کالا به ارزش 22 میلیون دلار از این گمرک ترانزیت خارجی شده که این میزان ترانزیت خارجی (ورودی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 83 و 202 درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالای ترانزیت خارجی ورودی را شامل لوازم چوبی، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، پشم شیشه، شمش مس و ورق آهنی برشمرد و افزود: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد ترکیه، عراق و امارات متحده عربی ترانزیت شده‌اند است.

کریمی، با بیان اینکه در دو ماهه سال جاری مقدار 56 هزار تن کالا به ارزش 204 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت خارجی (خروجی) شده است، یاد آور شد: این میزان ترانزیت خارجی از لحاظ وزن 69 درصد کاهش و از لحاظ ارزش 47 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، در این مدت تعداد 94 هزار و 776 نفر مسافر از طریق گمرک آستارا تردد کرده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این مسئول، درآمد اداره کل گمرک آستارا در دو ماهه سال جاری را 6 میلیارد و 699 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول