اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی بروز چند مورد بیماری تب کریمه‌کنگو

بیماری تب کریمه‌کنگو در خراسان‌رضوی کنترل شده است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت خراسان‌رضوی گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو در حال حاضر تحت کنترل قرار دارد و در کل استان تنها پنج مورد ابتلا و دو مورد فوت وجود داشته است.

بیماری تب کریمه‌کنگو در خراسان‌رضوی کنترل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی ظهر امروز در نشست خبری معاون بهداشت خراسان‌رضوی اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح غربالگری تیروئید در کشور و استان خراسان‌رضوی و تشخیص به موقع کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان، عوارض ناشی از آن در بزرگ‌سالی با کاهش خوبی مواجه بوده است.

دبیر اجرایی طرح پزشک خانواده خراسان‌رضوی با اشاره به هفته‌ هایپوتیروئیدی از سوم تا 10 خردادماه افزود: بیماری تیروئید گونه‌های مختلفی دارد که کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از انواع آن بوده که به لحاظ عوارض و مشکلات جسمانی و روانی که برای فرد ایجاد می‌کند، شایان بذل توجه ویژه است.

معاون بهداشت خراسان‌رضوی گفت: کم‌کاری تیروئید به ویژه در نوزادان به سبب عوارض ماندگار آن در بزرگ‌سالی باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: ترشح هورمون تیروئید سبب نرمال شدن فعالیت‌های انسان شده و در دو بُعد جسمانی و عقلانی اثرگذار است که کم‌کاری تیروئید در کودکی و نوزادی اثرات به مراتب بیشتر و ماندگارتری در بزرگ‌سالی دارد که این امر خود حاکی اهمیت شرکت در طرح غربالگری تیروئید نوزادان در چند روز اولیه تولد نوزاد است.

سعیدی در ارتباط با غربالگری تیروئید نوزادان اظهار کرد: تست غربالگری تیروئید نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد نوزاد با هزینه بسیار پایین انجام می‌شود که در صورت تشخیص بیماری تیروئید در نوزاد، بیمار تا دو سال اولیه تولد مورد درمان قرار می‌گیرد.

معاون بهداشت استان خراسان‌رضوی افزود: تشخیص زودهنگام بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان بسیار حائز اهمیت است و هر روزی که این بیماری دیرتر تشخیص داده شود، صدمات بیشتری به بیمار وارد می‌آید به همین سبب دو هفته اول تولد بهترین زمان تشخیص محسوب می‌شود و بعد از این دو هفته وضعیت عقلی و جسمانی نوزاد با تحلیل مواجه می‌شود.

وی علائم جسمانی کم‌کاری تیروئید در بزرگ‌سالان را سردی بدن، یبوست، ورم بدن، خواب‌آلودگی و کاهش ضربان قلب عنوان کرد و در ارتباط با عوارض این بیماری در نوزادان اظهار کرد: علاوه بر این عوارض، در نوزادان علائم و عوارض ذهنی نیز وجود دارد که در عقل و هوش کودک اثرگذار است.

وی ادامه داد: هم‌چنین کوتاه قدی، ورم و پف‌آلودگی در اندام‌ها، زردی، خواب زیاد نیز از دیگر علائم و عوارض بیماری کم‌کاری تیروئید مادرزادی در نوزادان است.

سعیدی در ارتباط با علائم و عوارض بیماری پرکاری تیروئید عنوان کرد: این بیماری نسبت به کم‌کاری تیروئید کم خطرتر و کم تعدادتر است و در نوزادان معمولاً عوارضی از قبیل حالت بی‌قراری، بیرون‌زدگی چشم، داغ بودن بدن، ناتوانی در تحمل گرما، اسهال دارد و در موارد بسیار شدید باعث تپش قلب می‌شود.

معاون بهداشت خراسان‌رضوی تصریح کرد: مادرانی که دچار بیماری کم‌کاری تیروئید هستند، نباید داروهای مربوط به تیروئید خود را در زمان بارداری قطع کنند و بدون نگرانی باید آنها را مصرف کنند و حتی در مواردی نیز با نظر پزشک مصرف این داروها در هنگام بارداری افزایش پیدا می‌کند.

سعیدی آمارهای جهانی تیروئید نوزادان را یک مورد بین 3 تا 5 هزار تولد زنده عنوان کرد و گفت: این آمار در خاورمیانه و ایران به یک مورد در هزار و 500 تولد زنده می‌رسد.

وی ادامه داد: در استان خراسان‌رضوی آمار ابتلا به بیماری تیروئید نوزادان براساس اجرای پنج ساله طرح تست غربالگری از میان 530 هزار نفر، حدود 700 مورد بیماری تشخیص داده شده است.

دبیر اجرایی طرح پزشک خانواده استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: با وجود اینکه تست غربالگری تیروئید برای والدین اختیاری است، استقبال مردمی از آن نزدیک به 100 درصد بوده و از بسیاری از طرح‌های اجباری نیز مشارکت مردمی بالاتری داشته است.

وی در ارتباط با پیش‌گیری از ابتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان اظهار کرد: انجام تست غربالگیری تیروئید در نوزادان در سه تا پنج روز اولیه تولد برای نوزادان و مصرف نمک یددار استاندارد در زمان تاریخ مصرف آن و هم‌چنین نگه‌داری آن در فضایی دور از تابش نور و رطوبت از راه‌های ساده پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

سعیدی در ارتباط با وضعیت بیماری تب کنگو در استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: این بیماری در حال حاضر تحت کنترل قرار دارد و در کل استان تنها پنج مورد ابتلا و دو مورد فوت وجود داشته است که نسبت به سال گذشته با 14 مورد ابتلا و یک مورد، با کاهش رو به ‌رو بوده است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول