اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه شهر بلقیس خبر داد

آغاز فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی در بلقیس

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه شهر بلقیس گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر تاریخی بلقیس ادامه داشته و فصل پنجم این کاوش‌ها در اسفراین آغاز شده است.

آغاز فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی در بلقیس

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی، علیرضا نجفی اظهار کرد: نخستین فصل کاوش در این مجموعه با انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم آن در سال 86 انجام شد و پس از آن هر سال با توجه به اعتبارات تخصیص یافته یک فصل کاوش باستان‌شناسی برای مطالعه و خواناسازی آثار تاریخی و معماری شهر انجام شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون بقایای مسجد شهر، آب انبار، کوره سفال‌پزی و بنای عظیم خشتی مربوط به دوره قبل اسلام به دست آمده‌اند که برای مطالعه جامع‌تر و خواناسازی بهتر این آثار تاریخی فصل پنجم کاوش از اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود.

نجفی این کاوش‌ها را بیشتر در قسمت تپه منار و در ادامه کاوش‌های قبلی آب انبار و پیگیری در قسمت ارگ دانست و در خصوص حفاظت آثار کاوش شده افزود: ساماندهی و اقدامات حفاظتی این قسمت‌ها انجام شده و به عنوان سایت موزه مورد بهره‌برداری و بازدید قرار می‌گیرد.

مدیر پایگاه شهر بلقیس ابراز امیدواری کرد، با ادامه کاوش‌ها در این فصل و فصل‌های ‌آتی شاهد یکی از بزرگ‌ترین سایت موزه‌های استان در این مجموعه تاریخی باشیم.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس در سه کیلومتری جنوب شهر کنونی اسفراین با وسعت حدود 180 هکتار واقع شده است.

بقایای این شهر کهن در حال حاضر شامل ارگ و خندق پیرامون آن شارستان ویرانه‌های معروف به تپه منار(مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر آب انبار کاروان‌سرا مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی است.

این مجموعه تاریخی با توجه به اهمیت و غنای تاریخی و شهری قدیم در سال 88 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی را آغاز کرده است.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول