اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان:

هیچ گزارشی از بیماری تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است.

هیچ گزارشی از بیماری تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، ظهر امروز سمینار آموزشی برای افرادی مانند قصابان، کارکنان کشتارگاه‌ها، مدیران و رستوران‌داران، کبابی‌های شهرستان که در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو هستند، با همکاری دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان گلپایگان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این سمینار آموزشی بیش از یک‌ صد نفر شرکت کرده بودند و با عوامل و راه‌های انتقال بیماری و روش‌های پیش‌گیری از این بیماری آشنا شدند.

مسعود غفاری در حاشیه برگزاری سمینار آموزشی مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری‌هایی مانند زردی، CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو این سمینار برگزار شده است.

وی ادامه داد: بیماری CCHF یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار خونریزی ‌دهنده است و این بیماری در انسان کم‌تر دیده می‌شود اما در حیوانات شایع‌تر است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه مهم‌ترین منبع اکتساب ویروس توسط "کنه "صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کنه بعد از آلودگی برای تمام طول مدت رشد خود آلوده بوده و عفونت را به مهره‌داران بزرگ مانند گاو و گوسفند منتقل می‌کند.

وی افزود: عفونت از سه طریق به فرد سالم منتقل می‌شود که راه نخست آن از طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده، دوم روش انتقال از طریق تماس با خون و لاش و مواد آلوده کننده دامی و راه سوم در بیمارستان‌ها تماس با خون و مواد آلوده کننده بیمار مانند خون و ترشحات مخاطی این بیماری منتقل می‌شود.

غفاری بیان داشت: با توجه به سه روش انتقال، خطر بیماری در کشاورزان، دامداران، دامپروران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی بیمارستان‌ها بیشتر وجود دارد.

وی در ادامه به روش‌های پیش‌گیری از بیماری هم اشاره کرد و گفت: با توجه به فراوانی و گستردگی ناقل بیماری که کنه است، کنترل کنه با مواد کنه‌کش و سم‌پاشی دام و اماکن دامی مهم‌ترین اقدام برای پیش‌گیری است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان هم‌چنین به آموزش همگانی اشاره کرد و گفت: آشنایی با راه‌های انتقال بیماری و حفاظت شخصی و جلوگیری از گزش کنه از دیگر راه‌های پیش‌گیری از این بیماری است.

وی اظهار داشت: افرادی که با دام سر و کار دارند ضمن اقدامات عملی به منظور محافظت از خود در مقابل گزش کنه نظیر پوشیدن دستکش و لباس‌های محافظت ‌کننده و استفاده از مواد دور کننده بندپایان، به گونه‌ای کار کنند که از تماس با ترشحات و خون دام جلوگیری شود.

غفاری در ادامه به اقدامات انجام شده توسط شبکه دامپزشکی در شهرستان گلپایگان اشاره کرد و گفت: بخش پمفلت و پوسترهای آموزشی در مراکز عرضه فرآورده‌های دامی و کشتارگاه و آموزش به کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها و افرادی که در ارتباط با دام بوده‌اند، از جمله اقدامات انجام شده است.

وی افزود: تاکنون گزارشی به عنوان بیماری تب کنگو در شهرستان گلپایگان مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان هم‌چنین به سم‌پاشی بدن دام و جایگاه دام در روستاها اشاره کرد و افزود: مبارزه شیمیایی با سموم رایگان در روستاهای شهرستان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های شهرستان و زیر نظر کارشناسان شبکه دامپزشکی به بازار عرضه می‌شود، تاکید کرد: مصرف‌ کنندگان از گوشت‌هایی استفاده کنند که دارای مهر و لیبل دامپزشکی بوده و در غیر این صورت از مصرف گوشت خودداری کنند.

غفاری هم‌چنین به دامداران توصیه کرد از خرید و فروش دام و نقل و انتقال آن بدون هماهنگی با شبکه دامپزشکی خودداری کنند و اضافه کرد: کنه که می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های انگلی و ویروسی مانند تب خونریزی ‌دهنده کریمه‌کنگو باشد، با سم‌پاشی لازم در فصل بهار می‌توان از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول