اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

دام‌های چهارمحال و بختیاری به تب کریمه کنگو مبتلا نیستند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون علائمی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است.

دام‌های چهارمحال و بختیاری به تب کریمه کنگو مبتلا نیستند

برزو هیبتیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: تاکنون علائمی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه تمامی دام‌های استان سالم است، گفت: با توجه به اینکه راه‌های پیشگیری از این بیماری آسان است، دامداران می‌توانند با سمپاشی از انتقال این بیماری که توسط حشراتی مانند کنه به وجود می‌آید، جلوگیری کنند.

هیبتیان ادامه داد: علاوه بر این، مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداری آن ظرف مدت 48 ساعت در فریزر از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به علائم این بیماری، گفت: دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز است، معمولاً تا روز چهارم علائم غیرخونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما و خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده است.

وی ادامه داد: علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها ظاهر می‌شود.

هیبتیان اضافه کرد: مرگ بیمار ناشی از شوک، کم‌خونی، خونریزی شدید ریوی، عفونت منتشر و اختلال انعقادی داخل عروقی پیش‌رونده ‌است.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری یک استان دامپرورخیز است، گفت: تاکنون هیچ علائمی از بیماری تب کریمه کنگو در بین 4 میلیون دام و 65 هزار بهره‌بردار دامی که در این استان فعالیت دارند مشاهده نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تعداد واحدهای گاوداری صنعتی در این استان را 450 واحد گاوداری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 160 واحد پرواربندی گاوداری در این فعال است.

وی بر ضرورت رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی از سوی واحدهای دامداری در این استان تأکید کرد و افزود: تمامی واحدهای دامی این استان بازرسی و ضرورت رعایت تمامی اصول ایمنی به دامداران تذکر داده شده است تا با دیدن هرگونه علائم تب کریمه کنگو سریعا به دامپزشکی اطلاع دهند.

هیبتیان با بیان اینکه بیماری کنگو بیشتر در نقاط مرزی کشور مشاهده شده است، گفت: گرچه این بیماری آلوده در نقاط مرزی دیده شده است، ولیکن لازم است تا دامداران و مسئولان دیگر استان‌ها نیز دقت و توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول