اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خبر داد

10 تیرماه آغاز ثبت‌نام طرح ملی پزشک خانواده

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی زمان و مهلت ثبت‌نام خانواده‌ها برای طرح ملی پزشک خانواده در این استان را 10 تا پایان تیرماه امسال عنوان کرد.

10 تیرماه آغاز ثبت‌نام طرح ملی پزشک خانواده

محمدرضا مجدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به اینکه هم‌اکنون کار ثبت‌نام پزشکان و پرستاران طرف اجرای طرح پزشک خانواده در خراسان‌شمالی در حال اجراست، گفت: تمام خانواده‌های ساکن در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین می‌توانند به محل‌هایی که متعاقباً برای ثبت‌نام در این طرح اعلام خواهد شد، مراجعه کنند.

وی شمار پزشکان به‌کارگیری شده در این طرح را 140 پزشک عنوان کرد و افزود: علاوه بر این 140 پرستار و ماما و همچنین 120 نیروی بهداشتی به کار گرفته می‌شوند.

مجدی همچنین درباره چگونگی انتخاب پزشک خانواده توسط خانوارهای این استان گفت: سرپرست خانوارهایی که زیرپوشش خدمات یکی از بیمه‌ها اعم از خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد هستند، می‌توانند از بین پزشکان خانواده‌ای که در محل زندگی یا کار آن‌ها مستقرند، یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: براساس دستورالعمل نسخه 02 که حداکثر فاصله 15 کیلومتر تعیین شده، خانواده‌ها نسبت به انتخاب پزشک خانواده خود اقدام کرده و از مزایای آن استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تاکید کرد: انتخاب پزشک به صورت خانواری بوده و سرپرست خانوار مسئول انتخاب پزشک خانواده است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که در محدوده 5/1 کیلومتری محل خانوار، پزشک واجدالشرایط وجود نداشته باشد، با نظر ستاد شهرستان می‌توان از محدوده مجاور پزشک را انتخاب کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: براساس دستورالعمل‌ها باید پزشک خانواده در طول 24 ساعت به افراد مشاوره حضوری و یا تلفنی ارائه کند.

وی در تعریف پزشک خانواده اظهار کرد: پزشک خانواده، پزشک عمومی است که دارای مجوز معتبر فعالیت‌های پزشکی در محل مطب شهر یا محل سکونت خانواده‌ها بوده و مسئولیت داشته تا خدمات سلامت را در اختیار فرد، خانواده، جمعیت و جامعه زیرپوشش قرار دهد.

مجدی تصریح کرد: در اجرای این طرح حفظ سلامت جامعه زیر‌پوشش و در مواقع ضروری ارجاع به پزشک متخصص از مسئولیت‌های پزشک خانواده بوده تا ارتقای سلامت در استان بیش از پیش محقق شود.

مجدی همچنین با اشاره به شرایط بهره‌مندی خانوارها برای استفاده از پزشک خانواده گفت:‌ تمام افرادی که زیرپوشش یکی از بیمه‌ها شامل خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، ‌نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده باشند می‌توانند در قالب این طرح قرار بگیرند.

وی تصریح کرد:‌ در غیر این صورت افرادی که فاقد یکی از بیمه‌های فوق بوده، می‌توانند با مراجعه به ادارات بیمه خدمات درمانی زیرپوشش بیمه ایرانیان قرار بگیرند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود نداشته و تلاش شده تا 340 هزار نفر جمعیت شهری سه شهر بزرگ خراسان‌شمالی زیرپوشش این طرح قرار بگیرند.

مجدی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه و شرایط تغییر پزشک خانواده گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها افراد می‌توانند تا دو بار در سال پزشک خانواده خود را عوض کنند.

وی اظهار کرد: البته فاصله دو بار تغییر هیچ‌گاه نباید کمتر از سه ماه باشد زیرا با مصوبه ابلاغی مغایرت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: برای خانوارها در صورت تغییر محدوده جغرافیایی محل زندگی و کار بیمه شده امکان تعویض پزشک خانواده با انجام هماهنگی‌های لازم با بیمه و ستاد شهرستان بدون هیچگونه محدودیتی وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول