اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

محیط زیست توسعه صنعتی را در شهر‌ها هدایت می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مسئولان محیط زیست به دنبال کند شدن روند توسعه شهر‌ها نیستند، اما توسعه صنعتی باید متناسب با مبانی قانونی باشد و حفاظت محیط زیست توسعه صنعتی را در شهر‌ها هدایت می‌کند.

محیط زیست توسعه صنعتی را در شهر‌ها هدایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کیومرث کلانتری دوشنبه شب در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت: مباحث محیط زیست یک موضوع فرابخشی است که امروز این مباحث با سلامت تمام زیست‌مندان در ارتباط است.

وی با بیان اینکه موضوع تالاب گاوخونی مشکل تمام کشور در بخش تالاب‌ها است، اضافه کرد: همواره دو اکوسیستم کوه‌ها و تالاب‌ها در طبیعت مظلوم واقع شده‌اند و این دو مورد در طبیعت نقش حیاتی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه عدم رعایت حق‌آبه یا نیاز بیولوژیک آنها به عنوان مشکل اصلی تالاب‌ها در کشور ایران به شمار می‌رود، تصریح کرد: کلید آب در محیط زیست نیست و تالاب‌ها به آب نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه کلید آب برای ساماندهی وضعیت تالاب‌ها باید در بخش‌های دیگری جست‌و‌جو شود، ادامه داد: مشکل تالاب گاوخونی به عنوان یک تالاب بین‌المللی جدی است و بخشی از بی‌آبی و خشک شدن این تالاب به خشک‌سالی‌های پی در پی ایجاد شده در استان اختصاص دارد.

کلانتری با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی، خشک‌سالی‌ها و کاهش بارندگی در استان سبب خشک شدن این تالاب شده است، افزود: بخش عمده‌ای از این مشکلات نیز به برداشت‌های بی‌رویه آب در طول مسیر این تالاب، حذف چاه‌ها و پایین رفتن سفره‌های زیر‌زمینی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات موجود در این زمینه به نبود الگوی کشت محصول در سطح کشور بازمی‌گردد، تاکید کرد: در صورت مدیریت شدن آب اکوسیستم‌های رودخانه، تالاب و چشمه‌ها احیا می‌شود و تمام این موارد جزو منابع تجدید‌پذیر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه خشکسالی تالاب‌ها نتایج نا‌مناسبی بر روی سایر کار‌بری‌های جانبی دارد، اضافه کرد: تالاب گاوخونی یک اکوسیستم ارزشمند تحت مدیریت بین‌المللی است و محیط زیست به دنبال گرفتن حق‌آبه مورد نیاز برای این تالاب است و حق‌آبه تالاب گاوخونی باید در ورودی آن تأمین شود.

وی بیان کرد: حفاظت محیط زیست مرجع تشخیص دلایل خشکسالی درختان نیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

کلانتری با اشاره به اینکه حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری پارک ملی کلاه ‌قاضی برعهده حفاظت محیط زیست است، گفت: در حال حاضر دو نوع پارک ملی و شهری در سطح جامعه وجود دارد و حفظ پارک‌های شهری برعهده شهرداری‌ها و حفظ پارک‌های ملی نیز در تمام دنیا برعهده حفاظت محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی براساس ضوابط و قانون در سطح جامعه مستقر می‌شوند و این شهرک‌ها باید شعاع 50 کیلومتری را رعایت کنند، اظهار داشت: حفاظت محیط زیست در زمینه توسعه شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند برخلاف مسیر قانون حرکت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: مسئولان محیط زیست به دنبال کند شدن روند توسعه شهر‌ها نیستند، اما توسعه صنعتی باید متناسب با مبانی قانونی باشد و حفاظت محیط زیست توسعه صنعتی را در شهر‌ها هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه نیمی از گونه‌های حیات‌وحش شاخص موجود در سطح کشور به زیستگاه‌های استان اصفهان اختصاص دارد، تصریح کرد: مردم از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه توسعه مباحث زیست‌محیطی برخوردار هستند و محیط زیست باید با شناسایی این ظرفیت‌ها در راستای نهادینه شدن مباحث زیست‌محیطی حرکت کند.

کلانتری با اشاره به اینکه شکارچیان باید در چارچوب قانون فعالیت کنند، ادامه داد: حفاظت محیط زیست با هر نوع تخلف شکارچیان به صورت اساسی برخورد می‌کند و محیط زیست متولی حفظ حیات‌وحش است و شکارچیان باید عاقلانه، هم‌گام و همراه با محیط زیست باشند.

وی با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی ملزم به رعایت مبانی قانونی در راستای فعالیت خود هستند، تاکید کرد: محیط زیست مرجع تشخیص آلودگی هواست و این مجموعه مکانی برای مباحث جانبی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی ملزم به رعایت اصول و استاندارد‌های زیست‌محیطی هستند، افزود: حفاظت محیط زیست تنها مرجع تشخیص آلودگی هوا است و این مجموعه مکانی برای مباحث جانبی نیست.

وی با اشاره به اینکه پاک بودن یک واحد صنعتی تنها از سوی حفاظت محیط زیست اعلام می‌شود، بیان کرد: خروجی هیچ واحد صنعتی صفر نیست و محیط زیست مکانی برای ارائه نظرات سایر افراد در راستای آلوده بودن یا نبودن واحد‌های صنعتی نیست.

کلانتری هیچ شخص یا مجموعه‌ای به جز محیط زیست از جایگاه قانونی برای اظهار نظر در مورد آلوده بودن یا نبودن واحد‌های صنعتی برخوردار نیست، گفت: حوزه فعالیت محیط زیست در جامعه گسترده است و این مجموعه در راستای پیش‌برد فعالیت‌ها و اهداف خود به بودجه‌های مناسب نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش گروه‌های مردمی و دانشگاهیان در راستای توسعه مباحث زیست‌محیطی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: دانشگاهیان به صورت علمی و بی‌طرفانه در راستای مباحث زیست‌محیطی اظهار نظر می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: اصفهان یک استان صنعتی است و تمام واحد‌های آلاینده موجود در سطح استان باید به سوی بهینه‌سازی، استفاده از تکنولوژی‌های روز جامعه، سوخت پاک و توسعه فضای پاک حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه رشد صنعتی در برهه‌ای از زمان با استفاده از یک نوع تکنولوژی بوده است، تصریح کرد: اما در حال حاضر شیوه‌های توسعه و تکنولوژی تغییر کرده است.

کلانتری با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که محیط زیست در چه وضعیتی قرار دارد، ادامه داد: محیط زیست یک صحنه خبر‌ساز برای خبرنگاران بوده و خبر‌های محیط زیست در تمام کشور پس از اخبار جنگ از جذابیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران همواره همراه و هم‌گام با محیط زیست هستند، تاکید کرد: محیط زیست یک بخش نیست بلکه یک مجموعه فرا‌بخشی است که حفظ و نابودی آن در جامعه توسط آحاد مختلف مردم صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه براساس اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست وظیفه عموم مردم تلقی می‌شود، افزود: اگر چه امروز دبیرخانه محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست مستقر شده است اما سایر بخش‌های موجود در جامعه در راستای حفظ و نابودی عرصه‌های زیست‌محیطی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول