اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

همکاری ایران و ارمنستان برای ایجاد کشتارگاه مشترک مرزی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ایران و ارمنستان در زمینه ایجاد بازارچه و کشتارگاه مشترک مرزی همکاری می‌کنند.

همکاری ایران و ارمنستان برای ایجاد کشتارگاه مشترک مرزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از اجرای پروژه GPS و GIS برای نخستین بار در آذربایجان‌شرقی در اراضی زراعی و باغی شهرستان بناب خبر داد.

وی افزود: در پی تفاهم به‌عمل آمده سازمان جهاد کشاورزی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، پیاده کردن و تطبیق نقشه‌های هوایی که توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیش از 32 هزار و 500 کیلومتر مربع آذربایجان‌شرقی، عکسبرداری هوایی شده در اراضی کشاورزی شهرستان بناب به‌عنوان پایلوت توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال اجرا است.

محمدیان در ادامه با اشاره به حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم سازمان از بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی استان در زمینه کمک به آنان در روند تطابق خود با برنامه‌های توسعه‌ای، از گسترش ضریب نفوذ پوشش بیمه‌ای در تمام زیربخش‌های کشاورزی براساس برنامه‌های در دست اجرای سازمانی یاد کرد.

وی گفت: کاهش ریسک تولید از نخستین و مهم‌ترین اهدافی است که در مسیر توسعه پایدار، سازمان به آن نگاه ویژه‌ای داشته و در سال گذشته مبلغ 600 میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و از طریق بانک کشاورزی به بهره‌برداران خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه به‌صورت غرامت پرداخت شد.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به اهتمام سازمان در استفاده و به‌کارگیری از فناوری‌های نوین در زیربخش‌های مختلف کشاورزی استان به منظور تسریع در دسترسی به اهداف تعریفی، از نصب تورهای ضد تگرگ در تاکستان‌های شهرستان ملکان خبر داد.

وی گفت: برای نخستین بار دستگاه "ضدتگرگ" با مساعدت استانداری از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه استانی از کشور نیوزیلند در شهرستان اهر به‌زودی نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید و در صورت جواب‌دهی مناسب به نیازهای بهره‌برداران بخش باغی، استفاده از آن در سایر شهرستان‌ها براساس نیاز توسعه خواهد یافت.

وی همچنین از واگذاری دشت گلفرج به بهره‌برداران و فارغ‌التحصیلان بخش در یک ماه آینده خبر داد و افزود: از برنامه‌ریزی 900 هکتاری برای اجرای زراعت 150 هکتار و باغبانی 750 هکتار در این دشت در سال گذشته حدود 120 هکتار به‌صورت باغ الگویی از طرف این سازمان با همکاری منطقه آزاد ارس انجام گرفته و امیدوارم با واگذاری کامل آن بتوانیم در رشد و توسعه پایدار کشاورزی در این منطقه سهم ارزنده‌ای ایفا کنیم.

اختصاص 60 درصد از اعتبارات سازمان به دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در بخش دیگری، از اختصاص 60 درصد از اعتبارات سازمان به موضوع دریاچه ارومیه خبر داد.

وی افزود: از 24 برنامه تدوین شده برای دریاچه ارومیه پنج برنامه تکلیفی برای این سازمان در نظر گرفته شده است که در حاشیه آن و در هفت شهرستان شبستر، تبریز، اسکو، آذرشهر، عجب‌شیر، بناب، ملکان و مشخصاً در دشت تبریز و دشت علویان برنامه وسیعی برای مقابله با تهدید 204 هزار هکتار از اراضی در حاشیه این دریاچه در شرف انجام است.

محمدیان، از برنامه‌ریزی برای افزایش شش درصدی تولید محصولات کشاورزی در قالب کارگروه توسعه کشاورزی خبر داد و افزود: به دستور استاندار قرار شده هر هفته جلسه آن در یک شهرستان برگزار و از نزدیک مشکلات بخش کشاورزی بحث و بررسی شود.

وی با عنوان اینکه هم‌اینک 30 درصد از محصولات تولیدی این استان به میزان یک میلیون و 600 هزار تن فرآوری و به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود، ادامه داد: برنامه‌ریزی بر بسته‌بندی و فرآوری صددرصدی محصولات کشاورزی استان تا پایان برنامه پنجم توسعه شکل گرفته است.

محمدیان افزود: اهمیت زکات و احیای این اصل اسلامی بر کسی پوشیده نبوده و امروزه با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی به‌ویژه صدا و سیما می‌توان مسائل مربوط به زکات را به نحو شایسته به اطلاع مردم رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آفت سن‌زدگی در استان با تلاش مدیران حفظ نباتات سازمان کنترل شد، تصریح کرد: سن گندم هم به‌صورت کمی و هم به‌صورت کیفی خسارت وارد می‌کند و آفت سن به خاطر تلاش کارشناسان و همراهی بهره‌برداران تنها به دو درصد از مزارع گندم استان خسارت وارد ساخته است.

وی با اشاره به اینکه در توسعه مناسبات در بخش کشاورزی با کشورهای همسایه فرصت‌های بسیار زیادی برای استان وجود دارد، افزود: تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی استان از این کشورها نیز در حال بررسی بوده و می‌تواند در صورت تحقق، توسعه بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی را در مناطق مرزی و همجوار تسریع کند.

محمدیان در ادامه از همکاری آذربایجان‌شرقی و ارمنستان در زمینه ایجاد بازارچه، کشتارگاه مشترک مرزی و فروش تراکتور خبر داد.

وی با اشاره به وجود زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک آذربایجان‌شرقی و ارمنستان برای پرورش گوسفند گفت:‌ در زمینه ایجاد بازارچه‌های ارائه محصولات کشاورزی استان در ارمنستان و فرآوری محصولات همکاری خوبی با این کشور از طریق صندوق توسعه محصولات کشاورزی آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مجتمع کشت و صنعت آذربایجان خاوری در شهرستان شبستر نیز افزود: این مجتمع در زمینی به وسعت دو هزار و 200 هکتار و با ظرفیت 15 هزار راس در شهرستان شبستر تأسیس شده و این شرکت در حال انجام کارهای اولیه برای واردات تلیسه برای این مجتمع است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول