اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اربیل عراق:

حجم تبادلات ایران و عراق رضایت‌بخش نیست

خبرگزاری فارس: استاندار اربیل در اقلیم کردستان عراق گفت: حجم تبادلات کالا بین ایران و عراق اگرچه زیاد است، ولی رضایت‌بخش نیست.

حجم تبادلات ایران و عراق رضایت‌بخش نیست

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس نوزاد هادی ساعتی پیش در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی دو کشور است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه می‌تواند پل دوستی بین مردم دو منطقه باشد، افزود: با توجه به تاریخ دیرین روابط بین دو کشور به‌ویژه آذربایجان‌غربی و اقلیم کردستان عراق، وجود مشترکات متعدد تاریخی، فرهنگی، دینی و نیز موقعیت ژئوپلتیکی، هم‌جواری و همزیستی مسالمت‌آمیز دو ملت، این مؤلفه‌ها از اهمیت به‌سزایی در گسترش روابط تجاری و اقتصادی برخوردار است.

استاندارد اربیل در اقلیم کردستان با اشاره به حجم تبادل بالای کالاهای مختلف جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: امروز اقلیم کردستان از جایگاه ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری کشورمان اولویت نخست در روابط خارجی، کشورهای منطقه و مسلمان است که ما نیز به توصیه‌های مسئولان کشورمان در ارتقای روابط با عراق و بخش اقلیم کردستان ساعی هستیم.

وحید جلال‌زاده افزود: حضور وزیر صنایع و تجارت اقلیم کردستان در این مراسم قوت قلبی برای ارتقای روابط دو کشور است.

وی با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف، اظهار داشت: اقلیم کردستان در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌هایی دست یافته که این مایه خرسندی مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تحول روابط مثبت دوجانبه میان دو کشور ایران و عراق ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها و روابط دو جانبه در تمام حوزه‌های اقتصادی ادامه و گسترش یابد.

جلال‌زاده با بیان اینکه ملت ایران و اقلیم کردستان در روزهای تلخ و شیرین در کنار هم بوده‌اند، اضافه کرد: رئیس جمهوری کشورمان به استانداران مناطق مرزی ایران سفارش کردند که با ارتقای روابط، ملت‌های منطقه را به هم وصل کنند.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: امروز سطح روابط دو کشور ایران و عراق حدود 12 میلیارد دلار است که 60 درصد آن مربوط به اقلیم کردستان است.

به گفته استاندار آذربایجان‌غربی پایانه مرزی باشماق، تمرچین و حاج‌عمران این توانایی را دارد که این روابط را به سطح قابل توجهی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: در فاصله نه چندان دور پایانه‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان با ایجاد تحول در زیرساخت‌ها به مرحله استاندارد می‌رسند.

شایان ذکر است، هفتمین نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق برپا شده و آخرین محصولات تولیدی در زمینه‌های مختلف از جمله لوازم خانگی، مصالح و تاسیسات ساختمانی، صنایع غذایی، مواد شیمیایی و رنگ و ماشین آلات صنعتی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز برای بازدید از این نمایشگاه به اربیل سفر کرده است.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول