اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس:

62 کشور دنیا 100 درصد اهدای خون داوطلبانه دارند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم نوشهر و چالوس گفت: 62 کشور دنیا 100 درصد اهدای خون داوطلبانه دارند که ایران یکی از این کشورهاست.

62 کشور دنیا 100 درصد اهدای خون داوطلبانه دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، قاسم احمدی صبح امروز در مراسم تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون پایگاه انتقال خون چالوس بیان داشت: در دنیا به سه شیوه حرفه‌ای، اتولوگ و داوطلبانه خون‌گیری صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در شیوه حرفه‌ای افراد به ازای دریافت حق‌الزحمه و پاداش خون اهدا می‌کنند، در روش اتولوگ، افرادی که دارای گروه‌های خونی کمیاب هستند خون خود را برای خود در مواقع ضروری نیاز به خون ذخیره می‌کنند، اما در روش داوطلبانه افراد خون خود را به‌صورت رایگان برای افراد نیازمند به خون اهدا می‌کنند.

احمدی ادامه داد: در این اهدای خون با هدف انسان دوستانه و نجات جان نیازمندان و همچنین توجه و اعتقاد به مسائل دینی صورت می‌گیرد.

وی نرخ حال حاضر اهدای خون در ایران را 26 نفر در هزار نفر عنوان و تصریح کرد: استان‌های سمنان، مازندران، گیلان، گلستان و قم بیشترین اهدای خون را دارند.

نماینده مردم چالوس و نوشهر با دعوت از دارندگان شرایط اهدای خون به کمک نیازمندان گروه‌های مختلف خونی تصریح کرد: بیشترین نیازمندی خون در منطقه ما مربوط به بیماران تالاسمی است که امید می‌رود به همت و همراهی اهداکنندگان خون در این مرکز مشکلی بابت تامین فرآورده‌های خونی این بیماران نداشته باشیم.

رئیس مرکز انتقال خون چالوس نیز در این مراسم با گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون بیان داشت: 24 خرداد به پاس خدمات لندر اشتاینر اتریشی پدر علم انتقال خون به نام روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری شد و طی آن از خدمات اهداکنندگان خون در سراسر جهان تقدیر می‌شود.

کامبیز کیادلیری افزود: اهداکنندگان خون قسمتی از نیازهای درمانی هر کشوری را بدون هیچگونه چشم‌داشت مادی اهدا می‌کنند که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا از هر 100 نفر پنج نفر در طول زندگی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کنند، گفت: این آمار در کشور ما بیش از پنج نفر است و این نشان می‌دهد باید در بخش تامین خون و فرآورده‌های خونی اهداکننده بیشتری را نیز داشته باشیم.

رئیس انتقال خون چالوس با اشاره به اینکه شاخصه اهدای خون در دنیا بر مبنای هر هزار نفر جمعیت تعریف می‌شود، خاطرنشان کرد: این آمار در ایران 26 در هزار است و بعد از ایران ترکیه با 20 در هزار و سایر کشورها کمتر از 15 در هزار اهدای خون را دارند.

کیادلیری با بیان اینکه در انتقال خون چالوس ماهانه به‌طور میانگین هزار واحد خونگیری صورت می‌گیرد، گفت: براساس این آمار اهداکنندگان ما در سال بیش از دوبار خون اهدا کرده و خون آنها نیز جزو سالم‌ترین خون‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هر واحد خون به سه محسوب تبدیل می‌شود، گفت: به‌طور کلی مرکز انتقال خون چالوس محصولاتی مانند خون کامل، گلبول قرمز فشرده، گلبول قرمز بدون لوکوسیت، پلاسمای تازه منجمد، کرایو، پلاکت و خون شسته شده تولید و  در اختیار مراکز غرب استان و نیازمندان شهرستان‌های چالوس، نوشهر و نور قرار می‌دهد.

کیادلیری یادآور شد: 60 درصد گلبول‌های قرمز تولیدی را بیماران تالاسمی مصرف می‌کنند، ضمن اینکه 70 درصد کرایو را بیماران هموفیلی و 100 درصد گلبول‌های قرمز کم لوکوسیت را نیز بیمارانی که نیاز به پیوند دارند استفاده می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خونی مربوط به بیماران تالاسمی است، گفت: 185 بیمار تالاسمی در شهرستان‌های چالوس، نوشهر و نور داریم که فرآورده‌های خونی آنها در این مرکز تامین می‌شود.

رئیس انتقال خون چالوس بیان داشت: بعد از بیماران تالاسمی بیشترین نیاز خون مربوط به بیماران نیازمند به جراحی، بیماران سرطانی و دیالیزی است.

کیادلیری با بیان اینکه گروه خونی 0 مثبت بیشترین مصرف و گروه خونی AB منفی به دلیل کمیاب بودن کمترین مصرف را دارد، گفت: تجهیزات در مرکز چالوس به روز است اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی از استقرار سیستم‌های جدید معذوریم.

وی اذعان داشت: در همین رابطه و طی 13 سال گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا از سوی مسئولان شهری زمینی در اختیار انتقال خون قرار گیرد اما تاکنون عملی نشده است.

این مسئول اضافه کرد: براساس دستور کار سازمان حداقل یک‌هزار و 200 متر بنای مجهز با پد هوایی برای این مرکز در نظر گرفته شده و ما نیز آمادگی احداث این بنا را داریم، اما زمین مناسب در اختیار ما قرار نگرفته که در این رابطه باز هم از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.

همچنین در این مراسم معاون مرکز انتقال خون چالوس با بیان اینکه این مرکز به‌طور شبانه‌روزی و بدون توقف خدمت‌رسانی می‌کند به بیان گزارشی پیرامون وضعیت اهداکنندگان خون این مرکز پرداخت.

مجید بحری با تقدیر از همکاری شهرداری و شورای شهر هچیرود، مدیریت نمک آبرود و فروشگاه‌های منطقه افزود: در این مراسم از آقای علی مرادی پیشکسوت 79 ساله اهدای خون این مرکز که از نظر سازمان دیگر بازنشسته اهدای خون محسوب می‌شوند، مصطفی علیخانی اهداکننده مستمر فرزند عقیل علیخانی از اهداکنندگان مستمر خون که اعضای بدنشان نیز به نیازمندان اهدا شده و همچنین محمد قربان‌نژاد اهداکننده مستمر خون که برادرشان مرحوم احمد قربان‌نژاد نیز از اهداکنندگان مستمر خون بوده و اعضای بدنشان نیز اهدا شده، تجلیل می‌شود.

وی افرادی که بیش از 50 بار خون اهدا کردند را شامل افراد ذیل برشمرد: کوروش شاه بهرامی، حسن معلمی، امیرحسین حسنی، سیدغنی حسینی، غلامرضا طهماسبی، ارسطو لسانی، اسماعیل رجب پور (پدر شادروانان نرجس و نسترن رجب پور از اهداکنندگان مستمر خون)، محمد اصغری، جعفر تاریان، مرتضی قدیری، حبیب‌الهی حاج آقایی، سید نصراله  حسینی، فائزه نادری و علی صادق کوهستانی.

بحری همچنین اهداکنندگان خون گروه AB منفی که از گروه‌های خونی کمیاب است در مواقع ضروری و به‌صورت تلفنی خود را به مرکز رسانده و خون اهدا می‌کنند را نیز شامل افراد ذیل برشمرد:

مطلب پورپاشا، عبدالهش پورهاشمی، خیرالهد قلی زاده، حر کیاپاشا، علی اکبر اسلامی چلندر، محسن سرشار سیرگاهی، علی بحری، هوشنگ رئیسی، صفر امید علیزاده، مهدی رادمان، همت منصورلکورج، عبدالهر دایمی، بهرام بیژنی، محمدعلی شریفی، یاسر قلی‌زاده و حسین علیپور.

به گزارش فارس، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون از سوی انتقال خون چالوس و با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری هچیرود از اهداکنندگان خون مستمر این سازمان تجلیل به‌عمل آمد.

در این مراسم پس از انجام پیاده‌روی خانوادگی در شهرک توریستی نمک آبرود براساس قرعه‌کشی به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول