اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون کردستان:

کردستان در شاخص اهدای خون رتبه اول کشوری دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: کردستان با توجه به امکانات موجود، در زمینه شاخص‌های اهدای خون رتبه نخست کشوری را دارد.

کردستان در شاخص اهدای خون رتبه اول کشوری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدسعید کریمیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سنندج، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی از مهم‌ترین مشکلات انتقال خون استان است که نیاز به توجه بیش از پیش مسئولین استان با توجه به اهمیت این حوزه دارد.

وی از وجود 30 هزار اهدا کننده خون در این استان خبر داد و افزود: در سال گذشته بیش از 30 هزار و 976 نفر به منظور اهدای خون در سطح استان مراجعه کرده‌اند که 25 هزار و 760 نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند.

به گفته مدیرکل انتقال خون کردستان، 5 هزار و 211 نفر دیگر نیز به‌دلایل مختلف قادر به اهدای خون نشده‌اند.

کریمیان تصریح کرد: 43.55 درصد از اهدا کنند‌گان خون سال گذشته در کردستان مستمر بوده و در طول سال حداقل دو تا سه مرتبه خون اهدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 612 نفر از این تعداد اهدا کننده خون در سطح استان بانوان و بقیه را مردان تشکیل داده‌اند، اضافه کرد: بانوان کردستان در طول شش سال اخیر مقام نخست کشوری اهدای خون را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل انتقال خون کردستان تصریح کرد: در سال گذشته به‌دلیل کمبود نیروی انسانی این اداره‌کل، تعداد بانوان اهدا کننده خون کاهش پیدا کرده است و این مهم نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش دارد.

به گفته کریمیان، در حال حاضر در استان کردستان تنها یک مرکز خون‌گیری در سنندج وجود دارد و در سایر شهرستان‌ها فضا و نیروی انسانی برای انجام خون‌گیری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خون‌گیری در سایر شهرستان‌های استان توسط تیم‌های سیار اعزامی از سنندج انجام می‌شود و این اکیپ‌ها دو روز در هفته در یک شهرستان عمل خون‌گیری را انجام می‌دهند.

به گفته کریمیان، خون‌ها پس از اهدا توسط دستگاه اتوماسیون و با تکنیک‌های روز و ابزارهای پیشرفته و بدون دخالت عوامل انسانی آزمایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: بعد از خون‌گیری و آزمایش، فرآورده‌های سلولی از جمله گلبول‌قرمز و پلاسمایی همچون کرایو جدا و در درمان بیماری‌های خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به‌وجود دستگاه‌های جداسازی پلاسما در مرکز انتقال خون استان در سنندج، اظهار داشت: متأسفانه به‌علت کمبود فضای فیزیکی این دستگاه‌ها در حال حاضر بلااستفاده مانده است.

وی در ادامه از ساخت مرکز خون‌گیری در شهرستان سقز در چهار طبقه خبر داد و گفت: این ساختمان به‌دلیل نبود نیروی انسانی صرفا به‌صورت رسمی بهره‌برداری نشده و این مرکز تنها چند ساعتی در طول روز فعالیت دارد.

کریمیان خاطرنشان کرد: به منظور ساخت مرکز خون‌گیری در شهرستان‌های قروه، بیجار و مریوان نیز اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان نیاز داریم و به محض تامین اعتبار کار ساخت‌و‌ساز آنها شروع خواهد شد.

وی در پایان بر ساخت و راه‌اندازی مراکز و پایگاه‌های ثابت انتقال خون در شهرستان‌های مختلف استان تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی و تجهیز این پایگاه‌ها با امکانات و نیروهای انسانی کافی می‌تواند تا حد زیادی مانع از هدررفت خون‌های اهدایی شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول