اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

طرح پزشک خانواده در زنجان از مرداد ماه اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان زمان آغاز اجرای طرح پزشک خانواده را در زنجان اول مرداد ماه و سایر شهرهای بالای 20 هزار نفر استان را اول تیر ماه اعلام کرد.

طرح پزشک خانواده در زنجان از مرداد ماه اجرا می‌شود

حسین دین‌محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: افراد زیر پوشش طرح پزشک خانواده در سه سطح خدمات دریافت می‌کنند.

وی سطح یک طرح پزشک خانواده را تعریف یک پایگاه و تطبیق آن از نظر استاندارد فضا، نیروی انسانی، محتوای خدمت، تجهیزات و ساعت کار اعلام کرد و افزود: در این پایگاه یا همان مطب هر پزشک خانواده به همراه یک ماما یا پرستار که بتواند خدمات پرستاری سرپایی را به همراه مراقبت‌های مادران و گروه‌های سنی ارائه دهد، جمعیتی مشخص که حداقل 500 نفر است را زیر پوشش قرار می‌دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مرکز بهداشتی درمانی مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع محسوب می‌شوند، اضافه کرد: این مکان نخستین محل استقرار پزشک خانواده و مسئول اعضای تیم سلامت است.

وی به نزدیکی مرکز بهداشتی درمانی به محل زندگی جمعیت زیر پوشش اشاره کرد و گفت: این مرکز نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق پزشک خانواده محسوب می‌شود.

دین محمدی ادامه داد: در مرکز بهداشتی درمانی خدمات ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان‌های اولیه، ثبت اطلاعات در پرونده سلامت و ارجاع و پیگیری بیمار، اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای ارتقای سلامت عمومی از جمله خدمات ارائه شونده در سطح یک هستند.

وی اقدامات پیشگیرانه، ارائه درمان‌های اولیه، تجویز دارو، درخواست خدمات پاراکلینیک، درخواست مشاوره، ارجاع بیماران و پیگیری بیماران ارجاعی و همچنین ثبت اطلاعات بیماران در پرونده الکترونیک سلامت افراد زیر پوشش را از دیگر اقداماتی اعلام کرد که در چارچوب سطح یک طرح پزشک خانواده به افراد زیر پوشش ارائه می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ایجاد یک مرکز بهداشتی درمانی را به ازای هر 10 هزار نفر اعلام کرد و افزود: فضای مرکز بهداشتی درمانی مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌تواند متعلق به وزارت بهداشت و یا سایر ارگان‌ها و سازمان‌های بیمه و همچنین بخش خصوصی باشد.

وی تاکید کرد: پزشک مستقر در مرکز بهداشتی درمانی به عنوان مدیر سلامت منطقه شناخته می‌شود و وظیفه نظارت بر عملکرد پایگاه پزشک خانواده را برعهده دارد.

دین محمدی واحدهای تخصصی در نظام سلامت را خدمات ارائه شده در سطح دو، طرح پزشک خانواده اعلام کرد و گفت: در این سطح خدمات درمانی و توانبخشی سرپایی و یا بستری به بیماران ارجاع شده ارائه می‌شود و سپس نتایج این ارائه خدمت به پزشک خانواده اطلاع داده می‌شود.

وی خدمات ارائه شده در سطح سه، طرح پزشک خانواده را خدمات فوق تخصصی از جمله خدمات درمانی و توانبخشی سرپایی و یا بستری، تامین دارو، و دیگر اقلام پزشکی، خدمات پاراکلینیکی اعلام کرد که در اختیار ارجاع‌شدگان قرار گرفته و نتایج در اختیار پزشک خانواده قرار می‌گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: دسترسی بیماران به خدمات تخصصی و فوق تخصصی اعم از سرپایی و بستری از طریق نظام ارجاع که مهم‌ترین رکن نظام و برنامه سلامت است به سهولت میسر است.

وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده موظف به در اختیار قراردادن تلفن تماس خود به افراد زیر پوشش است، ادامه داد: پزشک موظف به پاسخگویی در تمام طول شبانه‌روز به غیر از ساعات 10 شب الی هفت صبح است.

دین محمدی به آغاز سرشماری از مردم در شهرها اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام پزشکان عمومی و متخصص نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده بعد از آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در شهرها آغاز می‌شود، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این طرح در زنجان از مرداد ماه و در سایر شهرها از اول تیر ماه آغاز شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه عدالت در سلامت با اجرای طرح پزشک خانواده محقق می‌شود، ابراز امیدواری کرد، با حمایت‌های مردمی و تعامل کادر پزشکی طرح پزشک خانواده در سطح عالی اجرا شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول