اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان:

پایتخت فرهنگی جهان اسلام هنوز کتابخانه استاندارد ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از آغاز ساخت کتابخانه مرکزی استان اصفهان با 30 هزار مترمربع زیربنا مطابق مصوبه دولت در آینده نزدیک خبر داد.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام هنوز کتابخانه استاندارد ندارد

غلامرضا یاوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به کمبود امکانات برخی کتابخانه‌ها اظهار کرد: بسیاری از مکان‌هایی که اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته، منزل شخصی بوده است و با استاندارهای روز دنیا درباره کتابخانه‌ها سنخیت ندارد.

وی درباره ویژگی‌های یک کتابخانه استاندارد تصریح کرد: این کتابخانه‌ها در واقع مجموعه‌ای فرهنگی، آموزشی، هنری و تفریحی است که به وسایل ورزشی، تفریحی، کافی‌شاپ، رستوران، بخش‌های تحقیقاتی، سالن اجتماعات، سالن‌های مطالعه ویژه کودک و نوجوان و سالن مطالعه بزرگ‌سالان مجهز است و هر فرد در هر سنی که به کتابخانه مراجعه می‌کند، علایق خود را می‌تواند در این مکان پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان ادامه داد: هنوز چنین کتابخانه‌ای در استان اصفهان وجود ندارد و این مشکل مهمی است چرا که فقدان کتابخانه استانداردی که پاسخ‌گوی تمام علایق جوانان و مراجعات مردمی باشد زیبنده شهری مانند اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیست.

وی با بیان اینکه چندی پیش با حضور رئیس‌ جمهور کشورمان کتابخانه‌ای در آذربایجان افتتاح شد که 45 هزار مترمربع زیربنا داشت و دولت این کشور 40 میلیون دلار (حدود 60 میلیارد تومان) برای ساخت آن هزینه کرده بود، تصریح کرد: اداره کتابخانه‌های اصفهان برای ساخت کتابخانه استاندارد پی‌گیری‌های زیادی انجام داد که به سبب کمبود اعتبارات دولتی محقق نشد.

یاوری با بیان اینکه حدود 25 درصد اعضای کتابخانه‌ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: بسیاری از کتابخانه‌ها هنوز به کافی‌نت و بخش کودک و نوجوان مجهز نشده‌اند، ضمن اینکه در حال حاضر 50 درصد اعضای کتابخانه‌ها در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند و 25 درصد نیز دانشجو و لیسانس به بالا هستند که امکانات لازم را در اختیار ندارند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرهای استان با حمایت مناسب خیّران کتابخانه‌ای مجهز و استاندارد ساخته شده است، تصریح کرد: سالن مطالعه کتابخانه مرکزی خمینی‌شهر بسیار مجهز بوده و مراجعه‌ کنندگان زن و مرد در سالن‌های مجزا می‌توانند هر روز از ساعت 7.30 دقیقه صبح تا 19.30 دقیقه از این سالن‌ها استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان ادامه داد: برخلاف این کتابخانه و کتابخانه گلپایگان بیشتر کتابخانه‌های استان چنین امکانی ندارند و به سبب کمبود فضای کتابخانه‌ای استفاده از  سالن‌های مطالعه در بیشتر این کتابخانه‌ها برای خواهران و برادران به صورت یک روز در میان است.

وی درباره ظرفیت سالن‌های مطالعه کتابخانه‌های استان اصفهان گفت: البته سیاست ما این است که امکان استفاده هم‌زمان خانم‌ها و آقایان از سالن مطالعه فراهم شود اما بدون فضای کافی مطالعه این موضوع امکان‌پذیر نیست.

یاوری ادامه داد: کتابخانه ابن‌مسکویه که به عنوان اداره‌کل کتابخانه‌های استان اصفهان و کتابخانه مرکزی شهر مطرح است هنوز سالن مطالعه نداشته و بیشتر حالت اداری دارد.

وی اضافه کرد: البته به سبب مراجعات مردمی اتاقی کوچک در طبقه زیرزمین کتابخانه ابن‌مسکویه به سالن مطالعه اختصاص داده شده است که پاسخ‌گوی مراجعات مردمی نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به شرایط محدود سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که کم‌ترین تنش در هر کتابخانه وجود داشته باشد و به صورت تعاملی با اعضا این مشکل را رفع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این موضوع به این معناست که با توجه به پیشنهاد اعضای کتابخانه، سالن‌های مطالعه به شکل صبح و عصر و یا یک روز در میان برای خانم‌ها و آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از کتابخانه‌ها مانند ابن‌مسکویه از فضای باز کتابخانه نیز برای مطالعه استفاده می‌شود.

یاوری تاکید کرد: انتظار داریم ساخت کتابخانه مرکزی استان اصفهان بتواند این کمبودها را برطرف کند و پاسخ‌گوی محققان و مراجعه‌ کنندگان باشد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول