اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک:

کتابخانه و موزه ملک پنجمین موزه تاریخ ایران است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک گفت: کتابخانه و موزه ملک پنجمین موزه تاریخ ایران است.

کتابخانه و موزه ملک پنجمین موزه تاریخ ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید مجتبی حسینی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: این موزه 75 سال قبل تاسیس شده است و نخستین موزه خصوصی ایران است، این موزه یکی از 6 مرکز بزرگ نگه‌داری نسخ خطی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: حسین ملک، واقف این موزه کلکسیون‌هایی را جمع‌آوری کرده است که از نظر کمیت و کیفیت رتبه اول را دارد، به عنوان مثال کلکسیون تمبر، کلکسیون سکه و آثار خوش‌نویسی و نقاشی او جزو برترین کلکسیون‌های ایران است.

وی افزود: 19 هزار عنوان کتب خطی در این موزه نگه‌داری می‌شود که با توجه به سخت‌گیری‌های حسین ملک این کتب یا ارزش متنی دارد، یا تاریخی و یا آماری و به جرأت می‌توان گفت نسخه‌ای که فاقد ارزش باشد در این مجموعه نیست.

وی ادامه داد: در این مجموعه آثاری به خط علامه مجلسی، شیخ بهایی، ملاصدرا و حتی نسخه‌ای از دیوان حافظ مربوط به 100 سال پس از حیاتش وجود دارد.

مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک با اشاره به وجود بیش از 60 قرآن خطی در موزه ملک تصریح کرد: در این نسخ می‌توان سیر قرآن‌نگاری در اسلام را مشاهده کرد که در این آثار از خط کوفی متعلق به زمان حیات امام حسن مجتبی(ع) تا خطوط متعلق به دوران صفوی و قاجار نیز وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: در موزه ملک با مجموعه‌ای مهم مواجه هستیم، این نهاد ملی را یک شخص به وجود آورده، شخصی که می‎توانسته این آثار را برای وارثانش به ارث بگذارد و یا حتی با آنها سوداگری کند اما این گنجینه گران‌بها را برای ملت ایران به یادگار گذاشته است، این بازرگان به اندازه یک دولت به ملت ایران خدمت کرده است.

وی با اشاره به وقف‌نامه این موزه گفت: وقف‌نامه موزه ملک یکی از نخستین سندهای موزه‌داری در ایران است و از آن به عنوان یک آیین‌نامه می‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک در ارتباط با ایجاد این موزه تصریح کرد: زمین این موزه در زمان قاجار تبدیل به باغ ملی تهران می‌شود که نخستین پارک مدرن ایران بوده است و در اطراف آن ساختمان شهربانی و پست ساخته می‌شود، اما دربار پهلوی که به دنبال گرفتن بخشی از باغ شمیران از حاج حسین ملک بوده است، حاضر می‌شود زمین شمیران را با زمین باغ ملی تهاتر کند.

وی افزود: در زمان وزارت اردشیر زاهدی در وزارت امور خارجه ایران او این زمین را غصب می‌کند و در آن ساختمان‌های وزارت خارجه را می‌سازد که پس از انقلاب با پی‌گیری‌های تولیت آستان‌ قدس رضوی این زمین که وقف شده بود از وزارت خارجه پس گرفته می‌شود.

وی در ارتباط با وضعیت ساختمان این موزه خاطرنشان کرد: ساختمان زیبایی برای این موزه ساخته شده اما با استانداردهای موزه در دنیا فاصله داشت که اصلاحاتی در ساختار آن ایجاد کرده‌ایم ضمن اینکه با پی‌گیری‌هایی که انجام شد 600 متر از زیربنای این موقوفه که در اختیار وزارت امور خارجه بود تخلیه و به ما تحویل داده شد که تبدیل به فضای آمفی‌تئاتر، نگارخانه، آزمایشگاه و آتلیه شده است.

مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک از راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال این موسسه خبر داد و خاطرنشان کرد: ما در هفته 35 هزار برگ کتاب را اسکن و بر روی سایت قرار می‌دهیم ضمن اینکه این مجموعه 700 مترمربع فضای کتابخانه‌ای دارد که پس از اصلاحات ساختمان آن به هزار و 155 مترمربع می‌رسد.

حسینی در ارتباط با مشخصات فیزیکی این موزه گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع و با زیربنای 10 هزار مترمربع در 4 طبقه ساخته شده است که در دو سال پیاپی توسط کمیته ارزیابی موزه‌های سازمان یونسکو به عنوان موزه برتر ایران شناخته شده است.

وی افزود: در سال گذشته 34 هزار نفر از مجموعه بازدید حضوری داشتند، 18 هزار نفر از نمایشگاه‌های موسسه در خارج از موزه بازدید کرده‌اند، هزار و 700 نفر نیز از کتابخانه دیجیتال ما بازدید داشته‌اند ضمن اینکه سایت اینترنتی موسسه نیز 10 هزار بازدید کننده داشته است.

حسینی در ادامه درارتباط با زندگی‌نامه حسین ملک، واقف موزه و کتابخانه ملک گفت: حاج حسین ملک فرزند میرزا کاظم ملک‌التجار بوده است که پدربزرگش از تاجران بزرگ عصر ناصرالدین شاه و از دوستان امیرکبیر بوده است که میرزا کاظم ملک‌التجار، حسین ملک را مامور نگه‌داری از دارایی‌ها و اراضی خود در استان خراسان کرده بود.

وی افزود: ردپای پدر حاج حسین ملک در اتفاقات سیاسی عصر خود از جمله قائله تحریم تنباکو دیده می‌شود، ضمن اینکه او که علاقه زیادی به علوم دینی داشته است حسین ملک و برادرش را به خدمت بزرگان دین برای تحصیل می‌فرستد.

وی‌ تاکید کرد: حسین ملک 50 سال را در مشهد سپری می‌کند به همین دلیل به یک تاجر مشهدی معروف می‌شود که در توسعه شهر مشهد نیز نقش بزرگی داشته است.

مدیرعامل موسسه موزه و کتابخانه ملک در ارتباط با موقوفات حسین ملک تاکید کرد: اکثر موقوفات حسین ملک در استان خراسان‌رضوی و به‌ ویژه مشهد است و او هیچ موقوفه‌ای در خارج از کشور نداشته است، ضمن اینکه او خودش با اختیار اموالش را وقف می‌کرده و این شایعه که اموالش را از ترس رضاخان وقف کرده است صحت ندارد زیرا تنها یکی از موقوفات او متعلق به زمان رضاخان است.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول