اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اردبیل در مجلس:

80 درصد واحدهای تولیدی اردبیل تعطیل است/تعطیلی یک سوم ظرفیت کشاورزی کشور

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر 80 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل تعطیل است و این استان فاقد صنایع تبدیلی موثر و کار‌آمد است.

80 درصد واحدهای تولیدی اردبیل تعطیل است/تعطیلی یک سوم ظرفیت کشاورزی کشور

مصطفی افضلی‌فرد امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: وظیفه دوم نمایندگان مجلس نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است که متاسفانه در گذشته آنگونه که شایسته بوده این امر اتفاق نیفتاده و مجلس نتوانسته است وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.

وی با اشاره به پیاده نشدن بخش عظیمی از قوانین مصوب مجلس به دلیل ضعف نظارت خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عمده‌ای که علاقمند بودم در کمیسیون اصل 90 حضور داشته باشم تقویت بعد نظارتی مجلس حتی به اندازه چند درصد بوده چرا که معتقدیم کمیسیون اصل 90 مجلس می‌تواند بر عملکرد تمام قوا، دستگاه‌ها،  حتی هیئت رئیسه مجلس، قوه قضاییه،‌ سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ورود پیدا کرده و نظارت داشته باشد.

منتخب مردم اردبیل در مجلس یادآور شد: کمیسیون اصل 90 تنها کمیسیونی است که اعضای ثابت آن هشت نفر است و افزایش اعضای این کمیسیون منوط به مصوبه مجلس در صحن علنی است به طوری که رئیس این کمیسیون توسط نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شود.

افضلی‌فرد به برخی عملکرد نمایندگان استان در سه هفته آغازین مجلس نهم اشاره کرد و گفت: ما در قالب چهار کارگروه فعالیت خود را پیگیری می‌کنیم که کارگروه اول مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت است که در گام اول اخطار قانون اساسی به وزیر صنعت، معدن و تجارت دادیم تا از توزیع ناعادلانه اعتبارات و توجه خاص به استان‌های صنعتی و توسعه یافته جلوگیری کرده و علت تعطیلی 80 درصدی واحدهای تولیدی استان را پیگیری کند.

وی به خبرنگار فارس بیان داشت: برای ما قابل قبول نیست که به رغم تولیدات انبوه محصولات کشاورزی و باغی از داشتن صنایع تبدیلی بی‌بهره باشیم یا کارخانه‌های ما به گونه‌ای در حالت رکود و تعطیلی قرار گیرند که نرخ بیکاری در این استان به بیش از 14.8 درصد برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلت یک ماهه خواسته تا نسبت به پاسخگویی و حل مشکلات با تعامل دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.

افضلی‌فرد دومین کارگروه شکل گرفته در قالب مجمع نمایندگان استان را مربوط به کارگروه بخش کشاورزی توصیف کرد و افزود: در این زمینه پیگیر واقعی شدن قیمت تضمینی خرید سیب‌زمینی و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان هستیم به طوری که دریافتیم که هزینه تمام شده سیب‌زمینی بیش از 200 تومان است در حالی که قیمت تضمینی خرید بین 130 تا 170 تومان است که چنین خریدی کفاف هزینه‌های صرف شده را نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه یک سوم ظرفیت کشاورزی کشور و استان اردبیل تعطیل شده یا خالی است، تصریح کرد: ما در استان اردبیل بیش از 60 هزار بیکار داریم که بخش عظیمی از آن را می‌توان در حوزه کشاورزی به کار گرفت به طوری که این استان در تولید سیب‌زمینی، عدس، بذر گواهی شده و دانه‌های روغنی رتبه اول را داشته و از 100 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی کشور 4 درصد آن متعلق به استان اردبیل است در حالی که اراضی زیر کشت ما کمتر از یک درصد میانگین کشوری است.

منتخب مردم اردبیل ضرورت انتقال آب از قزل‌اوزن را یادآور شد و گفت:‌520 میلیون متر‌مکعب روزانه از استان اردبیل آب جاری و سطحی خارج می‌شود که ما در صورت بهره‌گیری از این ظرفیت و همچنین بهره‌مندی از حق‌آبه قزل‌اوزن و رود ارس می‌توانیم دشت اردبیل، خلخال و مغان را احیا کنیم و بستر اشتغال مولد را به شکل دایمی فراهم آوریم.

افضلی‌فرد در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس اظهار داشت: یکی از تدابیر ارزشمند در این زمینه احداث سد‌های معیشتی و خاکی است که به یقین به مهار آب‌های سطحی و ذخیره‌سازی مناسب آنها در طول سال کمک می‌کند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول