اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه_2:

اعدام اتباع ایرانی در عربستان یک اقدام سیاسی بود

خبرگزاری فارس: معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اقدام عربستان سعودی در اعدام 18 تبعه ایرانی را یک اقدام سیاسی با نیات غیر خیرخواهانه توصیف کرد.

اعدام اتباع ایرانی در عربستان یک اقدام سیاسی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در نشست خبری که در دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد با اشاره به مواضع دوگانه کشورهای غربی در منازعات منطقه‌ای بیان داشت: در یمن در هفت ماه 12 هزار نفر در میدان التحریر کشته می‌شوند اما هیچ سازمان بین‌المللی به کمک مردم یمن نمی‌آید و به اصلاحات کاملا ناقص بسنده می‌شود اما در سوریه با اینکه اقدامات اصلاحی به طور جدی در حال انجام است، بیش از 70 کشور خواهان سرنگونی این رژیم هستند.

وی ادامه داد: در بحرین با وجود حداکثر 700 هزار نفر جمعیت، بیش از 120 نفر در طول یک سال و نیم کشته شده‌اند و صدها نفر با گازهای خفه کننده دچار آسیب‌های جسمی شده‌اند اما کوچک‌ترین اصلاحاتی در این مدت انجام نشده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در سوریه تصور آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه این بود که این نظام در کمتر از سه ماه سرنگون خواهد شد ولی اکنون که نزدیک به یک سال از درگیری‌هایی که طرف‌های خارجی در دمشق ایجاد کرده‌اند، می‌گذرد، خود طرف‌های خارجی اعتراف کرده‌اند که سرنگونی نظام سوریه به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه سوریه از مرحله بحران امنیتی عبور کرده است گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه به طرح اصلاحات بشار اسد و نگاه به حقوق مردم سوریه، با تمام توان از حکومت سوریه دفاع خواهد کرد و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا سوریه در خط مقاومت باقی بماند.

امیرعبداللهیان با اشاره به هجمه تبلیغاتی علیه سوریه بیان داشت: برخی از مطالب کذب در مورد سوریه در رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود و به دنبال آن بسیاری از حقایق در مورد بحرین ناگفته باقی می‌ماند.

 

*خروجی کنفرانس روسیه قرار نیست طرحی باشد که به سقوط سوریه بینجامد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در زمینه نتایج احتمالی برگزاری کنفرانس سوریه در روسیه ادامه داد: روسیه در این کنفرانس محور مباحث را بر اساس طرح کوفی عنان خواهد گذاشت و از طرح‌های آمریکایی و اسرائیلی در این زمینه دفاع نمی‌کند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: روسیه در حال حاضر احساس می‌کند که طرف‌های غربی و یاران آنها در تحولات منطقه تنها به دنبال تامین منافع خود در منطقه هستند و در این میان همراهی با آنان موجب متضرر شدن سوریه خواهد شد.

وی افزود: به دلیل تعامل جمهوری اسلامی ایران با روسیه، جایگاه سوریه در منطقه و نوع نگاه‌ روس‌ها به تحولات اخیر منطقه، روس‌ها با جدیت تمام تلاش کردند حمایت‌های خود را از حکومت سوریه اعلام کنند و در عین حال آنها نیز مانند جمهوری اسلامی به ضرورت اصلاحات در سوریه تاکید دارند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس که در دو هفته آینده برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد و به این موضوع تاکید می‌کند که خروجی این کنفرانس قرار نیست طرحی باشد که به سقوط سوریه بینجامد.

*عربستان به دنبال خروج آبرومندانه از بحرین است

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه تحولات بحرین بیان کرد: در موضوع بحرین نیز جمهوری اسلامی موضع مشخصی دارد و دخالت عربستان سعودی در بحرین را خطای راهبردی این کشور می‌داند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اشغال نظامی بحرین توسط تانک‌های سعودی در یک سال گذشته آغاز شده است عنوان کرد: مقامات عربستان سعودی به خوبی می‌دانند که طرح‌هایشان در مقابله با مردم مسلمان بحرین، اعم از شیعه و سنی با شکست مواجه شده است و اکنون این کشور به دنبال این است که راهکاری پیدا کند تا آبرومندانه از بحرین خارج شود.

وی با اشاره به موضوع اعدام 18 ایرانی توسط دولت عربستان اظهار کرد: در چهار دهه گذشته سابقه نداشته که در کشورهای حوزه خلیج فارس یک تبعه ایرانی اعدام شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه عربستان سعودی اسنادی را ارائه داده است که مجموع این 18 نفر بیش از دو تن مواد مخدر را جابه‌جا می‌کرده‌اند گفت: اعتراض جمهوری اسلامی به این موضوع است که این افراد دسترسی کنسولی نداشته و طبق روال بین‌المللی محاکمه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه این افراد پنج سال پیش در دادگاه‌های عربستان به اعدام محکوم شده‌اند بیان داشت: جمهوری اسلامی در این مدت تمام تلاش خود را در زمینه عدم اعدام این افراد انجام داده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه عربستان چندی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که موضوع اعدام این افراد تعویق پیدا کرده و از طرف دیگر هفته گذشته با مدارکی روبه‌رو شدیم که نشان می‌داد این اعدام در همان روز گفت‌وگو صورت گرفته و این اقدام دوگانه به شدت مورد اعتراض وزارت خارجه قرار گرفته است.

*عربستان هزینه‌ سنگینی برای رفتارهای نامناسب خود خواهد پرداخت

وی با اشاره به اینکه اتهام این افراد برای جمهوری اسلامی محرز نیست گفت: ما این اقدام عربستان سعودی را یک اقدام ساده تلقی نمی‌کنیم و قطعا نیات سیاسی و غیر خیرخواهانه‌ای در پشت این رفتار نهفته است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی از تمام ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک و حقوق بشری برای احقاق حقوق شهروندان خود استفاده خواهد کرد و پاسخ مناسبی برای عربستان سعودی در نظر خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی باید هزینه سنگینی را برای این رفتار نامناسب سیاسی بپردازد خاطر نشان کرد: کمیته حقوقی کنسولی سریعا برای انجام تحقیقات وارد عربستان سعودی خواهد شد و سفرهای دیپلماتیک مقامات ایرانی به عربستان در اعتراض به این مسئله به تعویق افتاده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در غیاب سفیر، کاردار عربستان به وزارت امور خارجه احضار شده و یادداشت حقوقی سنگینی را از مقامات وزارت خارجه ایران دریافت کرده است.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول