اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بوستان ملی بش‌قارداش

جشنواره ملی گوسفند کردی در بجنورد برگزار شد

خبرگزاری فارس: طی مراسمی جشنواره ملی گوسفند کردی در بجنورد در محل بوستان ملی بش‌قارداش برگزار شد.

جشنواره ملی گوسفند کردی در بجنورد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد معاون فنی اصلاح نژاد دام کشور ظهر امروز در این آیین اظهار کرد: 28 نژاد گوسفند در کشور شناسایی شده که در حال تهیه سندی برای افزایش بهره‌وری مخازن ژنی این دام‌ها هستیم.

احمدرضا سید علیان با اشاره به اینکه رویکرد این سند اقتصادی شدن پرورش دام‌ها است افزود: اکنون ژن‌های دامی ارزشمندی در کشور وجود داشته که در صورت توجه با مخازن نفتی برابری دارد.

وی به طرح در حال تدوین برای افزایش بهره‌وری مخازن ژنی اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح پرورش گوسفند در قالب عشایری و مرتعی و بسته دیده شده تا به افزایش راندمان در پرورش گوسفند با نژاد های گوناگون به سمت اقتصادی‌تر شدن این فعالیت رفت.

معاون فنی اصلاح نژاد دام کشور با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی از قطب‌های مهم پرورش دام در کشور است یادآور شد: تنوع نژاد دام به ویژه گوسفند می‌طلبد تا سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام شود.

استاندار خراسان‌شمالی در مراسم افتتاحیه این جشنواره هدف از برگزاری آن‌را معرفی تولیدات دامی خراسان‌شمالی با برند خراسان‌شمالی دانست.

استاندار خراسان‌شمالی هم در این جشنواره با بیان اینکه این استان مهم‌ترین قطب پرورش گوسفند نژاد کردی است اظهار کرد:باید اصلاح این نژاد برای بالا بردن میزان تولیدات دامی مورد توجه قرار گیرد.

ابوطالب شفقت افزایش بهره‌وری و چرخه اقتصادی دام در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: اشتغال در کشاورزی و دامداری که شغل بخش عمده‌ای از مردم است باید برای آنان تبدیل به درآمد و سرمایه شود.

وی با اشاره به هدف‌گذاری استان برای افزایش سهم تولیدات گوشت قرمز از دامداران خواست تا برای افزایش تولید گوشت قرمز از 25 هزار تن سال گذشته به 35 هزار تن تلاش کنند.

استاندار خراسان‌شمالی همچنین بر جلوگیری از تخریب مراتع از سوی دامداران تاکید کرد و گفت:مراتع غنی استان متعلق به دامداران است لیکن این سرمایه ملی باید برای سال‌های طولانی و برای آیندگان حفظ شود و از تخریب آن جلو گیری شود.

به گزارش فارس در جشنواره ملی گوسفند کردی در بجنورد90راس گوسفند از نژاد کردی شرکت داشته که بر اساس رای داوران 15 راس از جنبه‌های مختلف به عنوان برتر انتخاب و معرفی شدند.

همچنین عشایر و دامداران استان در سطح 15 غرفه نمایشگاهی این جشنواره به عرضه بخشی از تولیدات خود از جمله البسه پشمی، سفره کردی، انواع گلیم، خورجین، کناره، جوراب، پشتی و ... و فراورده‌های لبنی پرداخته‌اند.

برنامه‌های جشنواره ملی گوسفند کردی در بجنورد تا فردا ادامه دارد.

انتهای پیام/س20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول