اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان:

مفاسد اقتصادی حجم زیادی از پرونده‌های دستگاه قضاست

خبرگزاری فارس: رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان گفت: در سه سال اخیر امر مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور پرونده‌های بسیاری را در دستگاه قضا رقم زده است.

مفاسد اقتصادی حجم زیادی از پرونده‌های دستگاه قضاست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام شیرمحمد احمدوند ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان با بیان اینکه در کشور و نظام اسلامی ایران سه قوه مجزا فعال هستند، اظهار کرد: قوه مجریه مسئول اجرائیات کشور و اداره امور جاری است که رئیس آن از طریق انتخابات و از ناحیه مردم انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت قوه مقننه، بر اهمیت کاری این قوه در نظام صحه گذاشت و افزود: اعضای این قوه نیز بر اساس آرای مردمی در انتخابات نمایندگان خود تشکیل شده و در مجلس شورای اسلامی به تعیین قانون می‌پردازند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان سومین قوه حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران را قوه قضائیه قلمداد کرد و افزود: ریاست این قوه به طور خاص و بدون واسطه توسط مقام عظمای ولایت انتخاب می‌شود چرا که از منصب‌های خاص حاکم اسلامی و ولی‌فقیه است.

وی با بیان اینکه ولی‌فقیه بر اساس منویات ارزشی خود هر پنج سال یکبار رئیس قوه قضائیه را عوض می‌کنند، خاطرنشان کرد: این امر براساس منویات و مصلحت‌‌اندیشی کشور توسط ایشان انجام می‌شود.

احمدوند در بخش دیگری از سخنانش به وظایف قوه مقننه در کشور اشاره کرد و بر وجود مواد قانونی تشریح این وظایف در قانون اساسی کشور نیز صحه‌ گذارد.

وی با اشاره به ماده 61 قانون اساسی در زمینه وظایف قوه قضائیه نیز گفت: این قانون به طور کلی وظایف این قوه را در زمینه رسیدگی به اختلافات بین مردم و حل و فصل آن، حفظ حقوق عمومی، گسترش عدالت و اقامه حدود الهی تشریح کرده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان ادامه داد: طبق اصل 61 قانون اساسی، قوه قضائیه قوه‌ای مستقل است که فرآیند گسترش عدالت و اقامه حدود الهی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ماده 156 قانون اساسی نیز بر بیان ابعاد وظایف قوه قضائیه توسط این ماده قانونی اشاره کرد و افزود: بر اساس این قانون، قوه قضائیه پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و اقدام مناسب برای پیگیری از وقوع جرم است.

احمدوند ادامه داد: در راستای تحقق‌بخشی به اصول مترقی قانون اساسی، قوه قضائیه سیاست‌های خود را براساس منویات رهبری و رئیس قوه قضائیه انجام می‌دهد که در این راستا سه وظیفه بر عهده دارد که نخستین آن، برخورد با متجاوزان به عنف و مخلان نظم در کشور است.

وی، برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و کسانی که از این طریق در پی ثروت‌اندوزی هستند را وظیفه دیگر قوه قضائیه دانست و افزود: نخستین جرمی که به کشور و نظام خانواده و اجتماع ما ضربه می‌زند، مواد مخدر است چرا که در حال حاضر کشور ما محل ترانزیت ارسال مواد مخدر از شرق آسیا به اروپا است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان با بیان اینکه در بخش قضا، وظیفه قوه قضائیه برخورد با متجاوزان به حقوق خصوصی و نظم عمومی، مواد مخدر و نیز برخورد با متجاوزان به اموال عمومی و بیت‌المال است، تصریح کرد: در سه سال اخیر امر مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور پرونده‌های بسیاری را در دستگاه قضا رقم زده که امیدوار هستیم هر چه زودتر این پرونده‌ها به نتیجه برسد و مفاسد اقتصادی نیز به سزای اعمالشان برسند.

به گفته وی، در بخش وظایف غیر قضا، قوه قضائیه در چند محور استفاده از فناوری جدید و الکترونیکی در رسیدگی به پرونده‌ها و شکایات و نامه‌های اداری را مورد توجه قرار داده تا از امر پیشرفت همه‌جانبه عقب نماند.

احمدوند بر لزوم اتحاد بین قوا و دستگاه‌های مختلف کشور در راستای پیشگیری از وقوع جرم در کشور صحه گذاشت و افزود: وظیفه قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم در کشور مگر با کمک‌رسانی و اتحاد بین همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور محقق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی دیگری از دولت که متولی امور هستند و با اموال، املاک و ثروت مردم سروکار دارند دقیق عمل کنند و بانک‌ها نیز رعایت قوانین بانکی و قانونی خود را به نحو احسن داشته باشند در نتیجه از حجم عظیم پرونده‌ها در دادگاه‌ها و دادگستری‌ها کاسته خواهد شد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان همدان با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ‌ سازش در بین آحاد مردم جامعه نیز گفت: برخی از مسائل باید از طریق کدخدامنشی حل و فصل شود که در این راستا شوراهای حل اختلاف موجود در کشور بازوان توانمند دادگستری محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم مراجعه به مشاوران و کارشناسان خبره قبل از انعقاد قرارداد، گفت: این مهم می‌تواند بسیاری از منازعات و شبهات را در زمینه معاملات گوناگون برطرف کند که در این زمینه استعلام از شهرداری‌ها و ثبت اسناد نیز پیشنهاد می‌شود.

احمدوند با اشاره به افزایش حجم پرونده‌های طلاق در همدان و نیز با تأکید بر لزوم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج تصریح کرد: در همدان پرونده‌ای داشتیم که شب جمعه عقد جاری شده و صبح روز شنبه نیز طلاق؛ که این نشان از آن دارد که در این امر خطیر عاقلانه عمل نکرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت کانون وکلا و امر مشاوره حقوقی تصریح کرد: این کانون به افرادی که توان مالی در اختیارگیری وکیل را نداشته باشند نیز مشاوره حقوقی داده و وکیل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ز10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول