اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور:

سامانه هوشمند جرایم سایبری اقتدار نیروی‌های امنیتی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مسئول کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور گفت: سامانه هوشمند جرایم سایبری علاوه بر کاهش هزینه‌های مقابله، سطح اقتدار و توانمندی نیروی امنیتی را افزایش می‌دهد.

سامانه هوشمند جرایم سایبری اقتدار نیروی‌های امنیتی را افزایش می‌دهد

نوید کمالی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: نخستین پروژه سامانه هوشمند رصد و شناسایی جرایم سایبری در سال 88 فرآیند مطالعاتی و پژوهشی آن در کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاد نیشابور کلید خورد و اکنون سامانه نرم‌افزاری آماده انجام عملیات‌های میدانی در حوزه شناسایی رفتارها و الگوهای رفتاری که سبب جرم می‌شود، است.

وی افزود: امنیت در بخش‌های امنیت رایانه‌ای و امنیت اطلاعاتی در سطح کلان و براساس راهبردها و استراتژی‌های کلان امنیتی، به سه مرحله پیش‌بینی، پیش‌گیری و مقابله تقسیم می‌کنند.

مسئول کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاد نیشابور خاطرنشان کرد: در کشور ما امر پیش‌گیری و مقابله دنبال می‌شود، ولی با راه‌اندازی این سامانه، ساختار دانش‌محور که در نهادهای امنیتی کشور از جمله پلیس شاهد آن هستیم از توسعه و رشد قابل توجهی برخوردار می‌شود به گونه‌ای که پلیس دانش‌محور ایرانی به‌ عنوان الگویی در منطقه معرفی می‌شود.

کمالی تصریح کرد: با مطالعاتی که در حوزه جرم‌شناسی انجام شده است به این نکته دست یافتیم که جرم یک فرایند آنی نبوده و پدیده‌ای دنباله‌دار است که با بررسی الگوهای رفتاری افراد می‌توان به شاخص‌های بی‌خطر، مشکوک، کمی مشکوک و خطرناک تقسیم کرد.

وی ادامه داد: امروزه علم پیش‌بینی با جرم با علاقه فراوانی توسط سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا پی‌گیری می‌شود، زیرا در حالت عادی باید نهاد امنیتی منتظر وقوع یک جرم باشد تا پس از وقوع آن در مقابلش جبهه‌گیری کند، اما با توسعه سامانه هوشمند جرایم می‌توان گام موثری برای تحقق این امر برداشت.

مسئول کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاداسلامی نیشابور افزود: در دنیای مدرن تلاش بر این است تا با کنترل فرآیندها و الگوها بتوان حرکات آتی را پیش ‌ینی کرد و در راه رفع آسیب‌های احتمالی اقدامات پیش‌گیرانه انجام داد.

کمالی با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار سایبری خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار به متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری، توانایی تحلیل و آنالیز سریع ترافیک‌های مشکوک مجرمان در سطح شبکه اینترنت را می‌دهد.

مسئول کارگروه سایبری بسیج دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور افزود: این سامانه علاوه بر سادگی، توانایی و قابلیت تقسیم‌بندی محتوای اینترنتی ضبط شده از مجرمان را داشته و می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن اسناد و مدارک ارسال شده از بستر شبکه توسط مجرمان را بازخوانی و بازگردانی کند.

وی افزود: در کنار تولید این سامانه توانستیم با انتشار چندین مقاله در کنفرانس‌ها و نشریات معتبر ملی و بین‌المللی این علم و راهکار نوین را برای نخستین‌ بار در منطقه خاورمیانه معرفی کنیم که بسیار مورد توجه پژوهشگران و دانشمندان عرصه فناوری اطلاعات کشورهای همسایه از جمله کشور عمان قرار گرفت.

این کارشناس فناوری و اطلاعات تاکید کرد: این سامانه با تکیه بر الگوهای رفتاری فرد در محیط شبکه می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در شناسایی ثبات فرد عمل کند.

وی یادآور شد: متاسفانه امروزه شاهد افراد زیادی هستیم که واقعیت وجودیشان متفاوت از آن چیزی است که قصد نمایش آن را دارند که این سامانه کمک می‌کند تا واقعیت را از زیر نقاب این افراد توسط نیروهای امنیتی بیرون بکشند و این قابلیت مورد استقبال دستگاه‌های گزینشی به دلیل کاربردی که دارد، قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول