اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار گنبدکاووس تاکید کرد

اهمیت جایگزینی سالن‎های تخریب ‎شده برای ثبت جهانی برج قابوس

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان گنبدکاووس گفت: بازسازی و جایگزینی سالن‎های تخریب شده در راستای ثبت جهانی برج قابوس از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت جایگزینی سالن‎های تخریب ‎شده برای ثبت جهانی برج قابوس

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،‌ حیدرعلی احمدی در جلسه ستاد آزادسازی حریم برج قابوس که با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران کل استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرماندار شهرستان گنبدکاووس برگزار شد اظهار امیدواری کرد ثبت نهایی برج قابوس به خوبی انجام شود.

این مسئول با اشاره به اهتمام استاندار و معاون عمرانی استاندار در ثبت جهانی برج قابوس گفت: تلاش‎ها برای ثبت جهانی برج قابوس از اواخر سال 1389 جدی شد و پایمردی مسئولان امر باعث شد برج قابوس در اولویت ثبت جهانی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در راستای فراهم کردن زمینه برای ثبت جهانی لازم بود پنج سالن اداره ورزش و جوانان، تنها سالن کانون فرهنگی آموزش و پرورش و ساختمان تاسیسات اداره برق تخریب شود که این امر نیز با همراهی مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد و تخریب به موقع انجام گرفت، این در حالی بود که تخریب هر کدام از این سالن‎ها در نوع خود پروژه بزرگی بود.

فرماندار گنبدکاووس با اشاره به فواید ثبت جهانی برج قابوس برای شهرستان ابراز داشت: ثبت جهانی برج قابوس و بازسازی و جایگزینی سالن‎های تخریب شده هر دو از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با همت و تلاش مسئولان و استانی و شهرستانی امیدواریم احداث سالن‎های جایگزین در اولویت استانی قرار بگیرد و در سال 1391 این پروژه‌ها به نتیجه برسد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان نیز با قدردانی از دستگاه‎هایی که در تحقق بازسازی محوطه این برج با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همکاری داشته‎اند تصریح کرد: نگران تامین زمین برای جایگزینی سالن‎های تخریبی اطراف برج قابوس نباشند.

علیرضا عباس‌زاده یادآور شد: برای دستگاه‎هایی که در این مکان سالن داشته‎اند زمین‎هایی از طرف مسکن و شهرسازی واگذار خواهد شد که در صورت تامین اعتبار احداث خواهد شد.

برج قابوس از قدیمی‌ترین آثار دوره معماری اسلامی و از لحاظ شیوه معماری یکی از نخستین بناهای مربوط به دوره رازی و به بیانی دقیق‌تر مرز میان شیوه‌های معماری خراسانی و رازی به شمار می‌رود و از ویژگی‌های مهم شیوه معماری رازی بکارگیری مصالح محکم‌تر و مرغوب‌تر، رعایت اصول نیارش رگ چین کردن نما، گره‌بندی بناها با آجر و مقرنس‌کاری است.

مهم‌ترین خصوصیت این شیوه معماری استفاده از آجر با کیفیت است.

درباره اهمیت این ویژگی شیوه رازی همین قدر بس که بدانیم که برج قابوس با ارتفاع 70 متر بلندی بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. تاریخ ساخت طبق تصریح نوشته‌های کتیبه جرج قابوس، امیر شمس‌المعالی به سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت برج نمود و ساخت آن پنج سال به طول انجامید.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط 37 متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن 18 متر که روی هم رفته ارتفاع برج را به 55 متر می‌رساند همچنین می‌باید 15 متر ارتفاع تپه مصنوعی را که گنبد بر روی آن بنا شده به برج بیفزائیم که در این صورت برج از سطح تا رأس 70 متر ارتفاع دارد.

این برج قابوس از جمله آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر جرجان روی تپه‌ای بنا شده است.

هدف از ساخت بنا که بر طبق کتیبه آن، در زمان حیات بانی بنا ساخته شده، استفاده از آن به عنوان مقبره وی بوده است.

منشأ ساخت برج‌ قابوس مشخص نیست‌، ولی اتینگ هاوزن معتقد است با توجه به اینکه قابوس یک زرتشتی تازه مسلمان شده بود و هنوز با سنت‌های پیش از اسلا‌م پیوند داشت‌، می‌توان منشأ ساخت آن را در برخی آثار یادبود مزدایی و دگرسانی خیمه و چادر به یک بنای معماری جستجو کرد. این بنا از چهار بخش تشکیل شده که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می‌شود.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول