اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه:

هنجارهای جامعه در گشاده‌دستی سایبری محافظت شود

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: با توهم اینکه فضای مجازی، عرصه‌ای منفک از فرهنگ و آداب وسنن ماست، باید دست و قلم و عمل خود را آنقدر باز بگذاریم که در این گشاده‌دستی سایبری، همه هنجارهای جامعه را به باد فنا بسپاریم.

هنجارهای جامعه در گشاده‌دستی سایبری محافظت شود

حسین اعتصامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: اتلاق واژه مجازی به این محیط به این دلیل است که از مرزهای فیزیکی و جغرافیایی دست و پاگیر در این محیط خبری نیست و کاربران می‌توانند فارغ از تشریفات و هزینه‌های مرسوم در دنیای فیزیکی به هر گوشه عالم سفر کرده و از جدیدترین یافته‌ها و تحولات آگاه شوند.

وی تصریح کرد: واضح است که به کاربردن واژه مجازی مطلقا به معنی بی‌حد و حصر بودن ارتباطات موجود دراین فضا نبوده و محیط مجازی نیز همانند فضای فیزیکی تابع هنجارهای موجود در کشورها خواهد بود.

یک استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در فضای سایبری مازندران خاطرنشان کرد: اگر می‌بینید یک کاربر آمریکایی به‌سادگی تصویر یا ویدیویی از زندگی خصوصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌کند یا به خود این اجازه را می‌دهد که با هر لفظ و بیانی دیگران را مورد خطاب قرار دهد به این هم توجه کنیم که همین موضوع‌ها در محیط فیزیکی جامعه آمریکایی امری عادی و متداول تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن درحال و هوای فضای سایبری که ساخته و پرداخته و برخواسته از فرهنگ و سبک زندگی غربی است نباید کاربران اینترنتی ایرانی مسلمان را به حدی در خود غرق کند که سابقه و پشتوانه درخشان فرهنگی و اعتقادی خود را فراموش کرده و با تسلیم در برابر فضای فکری حاکم بر محیط‌های اینترنتی میان هنجارهای جامعه اسلامی در فضای حقیقی و تراکنش‌های کاربران در محیط سایبری تناقض ایجاد شود.

 

وجود تعارض میان عملکردهای افراد در فضای مجازی

این استاد دانشگاه گفت: وجود شکاف و تعارض میان عملکردهای افراد در محیط فیزیکی و فضای مجازی، اتفاق بسیار خطرناکی است که در درازمدت شیرازه‌های فرهنگی جوامع را از هم خواهد پاشید.

وی تصریح کرد: جدید بودن فضای مجازی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این محیط جدید برای کاربران فراهم کرده است هیچگاه نباید آنقدر ما را شیفته و فریفته کند که اختیار از کف داده و با توهم اینکه فضای مجازی، عرصه‌ای منفک از فرهنگ و آداب و سنن ماست، دست و قلم و عمل خود را آنقدر باز بگذاریم که در این گشاده‌دستی سایبری، همه هنجارهای جامعه را به باد فنا بسپاریم.

 

سابقه فرهنگی و اعتقادی در فضای سایبری رعایت شود

این فعال فرهنگی در فضای سایبری مازندران تصریح کرد: نوع ارتباط میان مرد و زن، رعایت حرمت‌ها در روابط میان افراد و مهم‌تر از همه پرهیز از غیبت و بدگویی از هم‌کیشان مسلمان جزو اصول مسلم مسلمانی ماست.

وی تصریح کرد: ملت ایران نوادگان و وابستگاه همان علمایی هستند که وقتی در مجلسی غیبت مومن می‌شد، برای توبه به درگاه الهی چهل روز روزه می‌گرفتند؛ مگر می‌شود این ملت با این سابقه فرهنگی و اعتقادی در فضای سایبری روند دیگری در پیش بگیرد.

اعتصامی افزود: برخی کاربران ایرانی با سوء برداشت از ویژگی مهم این فضا یعنی غیرمتمرکز بودن به خود این اجازه را می‌دهند که حریم‌های اخلاقی موجود در جامعه اسلامی را در تراکنش‌های سایبری خود در این محیط جدید لحاظ نکرده و اعمال خود را در این عرصه جدید بی‌پیامد فرض کنند.

انتهای پیام/و10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول