اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل زندان‌های استان کرمانشاه:

بالاترین درصد ارتکاب جرم موادمخدر و سرقت است

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل زندان‌های استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر بالاترین درصد ارتکاب جرم در استان کرمانشاه مواد‌مخدر و سرقت است.

بالاترین درصد ارتکاب جرم موادمخدر و سرقت است

علی‌اشرف رشیدی در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در کرمانشاه ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضائیه و شهدای هفتم تیر اظهار کرد: در نظام قضایی و آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌های کشور ،زندان‌ها محلی برای نگهدار‌ی محکومانی است که حکم آنها قطعی شده و از طریق مقامات صلاحیت‌دار قضایی و قانونی برای مدت معین یا دائم به جهت تحمل کیفر و با هدف حرفه‌آموزی‌، بازپروری و بازسازگاری نگهداری می‌شوند.

رشیدی با اشاره به طبقه‌بندی زندان‌ها تصریح کرد: زندان خود از نظر طبقه‌بندی و حوزه‌های تامینی و تربیتی به زندان‌های بسته‌، مراکز حرفه‌آموزی و اشتغال و مراکز کاردرمانی یا اردوگاه که محلی برای نگهداری متهمان و محکومان جرایم موادمخدر و اعتیاد است و همچنین کانون‌های اصلاح و تربیت ویژه نگهداری اطفال و نوجوانان بزهکار کمتر از هجده سال تمام و بازداشتگاه‌ها تقسیم‌بندی می‌گردند‌.

مدیر کل زندان‌های استان با بیان اینکه زندان فقط محلی برای نگهداری زندانیان نیست ادامه داد: با توجه به تعاریف اشاره شده‌، زندانبانی یک پروسه است و در این پروسه از بدو ورود زندانی به زندان تا زمان خروج وآزادی وی تمامی مراحل آموزشی و درمانی پیش‌بینی و تعریف شده است و مددجویان بر‌اساس اهداف اصلاحی و تربیتی تبیین شده نظام قضایی و زندانبانی کشور در چرخه اصلاحی و تربیتی و یا به عبارتی در رویکرد نوین مشاوره و روان‌درمانی قرار می‌گیرند.

رشیدی افزود: هر مددجو پس از تحویل به بازداشتگاه و تحویل بسته بهداشتی شامل" حوله کوچک، صابون، شامپو، تیغ ژیلت‌، خمیر دندان، مسواک‌، دمپایی و....." و سپری نمودن سیکل پذیرش با توجه به نوع و میزان محکومیت‌، پیشینه کیفری‌،جنس و سن حسب تصمیم شورای طبقه‌بندی به مراکز تحت پوشش معرفی و ضمن تشکیل پرونده شخصیتی بر‌اساس مؤلفه‌های مختلف مانند سطح سواد‌، سلامتی جسمانی و روانی و مهارت شغلی از آموزش‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند‌.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مبحث سواد‌آموزی از مقطع مقدماتی تا پایان دوره‌های تکمیلی و متوسطه و در مبحث آموزش‌های قرانی در رشته‌های مختلف روخوانی‌، روان‌خوانی‌، تجوید‌، احکام‌، حفظ و قرائت کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی و بطور مستمر برگزار می‌شود.

 وی افزود: همچنین در این حوزه بیش از 17 نفر روحانی در زمینه آموزش علوم قرآنی‌، مسائل شرعی و احکام فعالیت دارند و نماز‌های یومیه با امامت روحانیون زندان‌ها و در مساجد این مراکز  به جماعت برگزار می‌گردد.

وی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وصنایع‌دستی و توانمند‌سازی شغلی مددجویان را از دیگر برنامه‌های آموزشی در داخل زندان‌های استان برشمرد و تصریح کرد: با هماهنگی اداره کل فنی‌وحرفه‌ای و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی‌، گردشگری و مجتمع‌های آموزشی آزاد "بخش خصوصی" بیش از 42رشته فنی‌و‌حرفه‌ای در 105 دوره آموزشی برای سال‌جاری پیش‌بینی و در سطح زندان‌های استان در حال اجراست‌.

مدیرکل زندان‌های استان آموزش‌های مشاوره و روان‌درمانی با محوریت دینی و مذهبی را بعنوان پروسه اصلی رویکرد اصلاحی و تربیتی دانست و گفت: دراین راستا پس از تشکیل پرونده شخصیتی، مددجویان ضمن قرار گرفتن در چرخه آموزشی و درمانی از آموزش‌های مشاوره‌ای و روان‌درمانی براساس سرفصل‌های تنظیم شده برخوردار می‌گردند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه ادامه داد: وقوع جرم تابع شرایط و عواملی است، و نمی‌توان یک عامل را به تنهایی در بروز بزه مؤثر دانست فقر، بیکاری‌، بیسوادی‌، اعتیاد، بی‌سرپرستی و بد‌سرپرستی‌، حاشیه‌نشینی‌، وجود مناطق آلوده و محیطی‌، خلا‌های قانونی‌، وضعیت روحی وروانی و عوامل روانشناختی افراد هر یک به تنهایی‌، ازعوامل بروز بزه در جامعه بوده و در صورت تجمیع این عوامل امکان تشدید بزه و جرم در جامعه نیز افزایش می‌یابد و بطور کلی می‌توان گفت مجموعه‌ای از عوامل روانی‌، اجتماعی‌، اقتصادی و....در بروز جرم دخالت دارند.

 رشیدی با توجه به بررسی علل و عوامل جرم و درصد ورودی زندانیان در سال‌جاری ‌افزود: در‌حال‌حاضر بالاترین درصد ارتکاب جرم در استان مربوط به مواد‌مخدر و سرقت است‌.

مدیر‌کل زندان‌های استان کرمانشاه گفت: بخشی از برنامه‌های بازتوانی مددجویان در پروسه اصلاحی و تربیتی اجرای دوره‌های آموزشی مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای است که بعنوان یکی از عوامل بازدارنده و پیشگیری از ارتکاب بزه در نظر گرفته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: اهتمام زندان‌ها ترغیب و تشویق و ارائه آموزش‌های شغلی مورد نیاز‌، متناسب با وضعیت اقلیمی و جغرافیایی منطقه و نیاز بازار کار است.

وی اظهار کرد: در این راستا دفتر اشتغال وحرفه‌آموزی زندان‌های استان از طریق عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای ومیراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری و مجتمع‌های آموزشی آزاد "بخش خصوصی" نسبت به آموزش مددجویان به‌ویژه معتادان درمان‌یافته اقدام و پس از آزادی زمینه ورود آنان را به بازار کار و ایجاد اشتغال ازطریق اداره مراقبت بعد از خروج و دیگر ارگان‌های ذیربط مهیا و فراهم می‌کند.

مدیرکل اداره زندان‌های استان خاطرنشان کرد: در سال 1390 بیش از 34 رشته در 105 دوره آموزشی برای مددجویان زندان‌های استان پیش‌بینی و مجموعا هزار و 709 نفر موفق به اخذ گواهینامه فنی‌وحرفه‌ای معتبر گردیدند که نسبت به سال 89 حدود 30 درصد رشد داشته است در سال‌جاری نیز 42 رشته آموزشی شامل برق خودرو‌، صافکاری‌، اتومکانیک‌، برق ساختمان‌، جوشکاری‌، رویه‌کوبی‌مبل، عمران، پیرایشگری‌، قلم‌زنی‌، درود‌گری‌، نقشه‌کشی ساختمان، کاربر رایانه‌، قالیبافی‌، گلیم‌بافی، و... در 121 دوره آموزشی با تعداد دو هزار و 325 نفر پیش‌بینی گردیده است و مددجویان می‌توانند بر حسب نیاز و علاقه در یک یا چند رشته ثبت‌نام و از آموزش‌های تئوری و عملی برخوردار گردند.

رشیدی واحد اشتغال وحرفه‌آموزی ساماندهی مددجویان در مراکز خدماتی، عمرانی کشاورزی و صنعتی تحت پوشش زندان‌های استان در زمان تحمل کیفر را از دیگر اقدامات بیان کرد.

رشیدی گفت: گواهینامه‌های معتبر فنی‌و‌حرفه‌ای مددجویان از طریق اداره کل فنی‌و‌حرفه‌ای و همچنین سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان بدون قید نام زندان صادر و مددجویان می‌توانند پس از آزادی از زندان از طریق اداره مراقبت بعد از خروج و سایر اداره‌های ذیربط از تسهیلات بانکی اشتغالزایی بهره‌مند شوند.

وی  با اشاره به عملکرد زندان‌های استان کرمانشاه گفت: زندان‌های استان کرمانشاه ازجمله زندان‌های پیشرو در مبحث اصلاحی و تربیتی و ایجاد مراکز مشاوره و روان‌درمانی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد زندانیان استان تحت پوشش این مراکز قرار دارند با توجه به اقدامات صورت پذیرفته در زمینه‌های مختلف آموزشی‌، فرهنگی، هنری، مذهبی، بهداشتی، درمانی، حرفه‌آموزی، اشتغال و توسعه فعا‌لیت‌های حمایتی و خدماتی از طریق ستاد دیه استان و اداره مراقبت بعد از خروج‌، عملکرد زندان‌های استان در سطح کشور از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار و همواره جزو ادارات برتر در زمینه اصلاحی و تربیتی است.

وی با بیان اینکه با توجه به زندانی شدن هر فرد، خانواده‌های آنان بیشتر از هر قشری در معرض آسیب هستند گفت:در نظام قضایی کشور توجه ویژه‌ای نیز به خانواده زندانیان صورت پذیرفته و افراد تحت تکفل آنان در زمان تحمل کیفر از طریق انجمن حمایت زندانیان‌، کمیته امداد حضرت امام(ره) و بهزیستی و... ساماندهی و پس از آزادی از زندان نیز تا زمان ایجاد اشتغال و استقلال لازم توسط اداره مراقبت بعد از خروج مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گیرند‌.

رشیدی خاطرنشان کرد: در سال 90 از طریق اداره مراقبت بعد از خروج استان بالغ بر شش میلیارد و 550 میلیون ریال در قالب تسهیلات اشتغالزایی به تعداد 131 نفر از مددجویان واجد‌الشرایط پرداخت و در سه ماهه نخست سال‌جاری نیز با پیگیری‌های صورت پذیرفته بیش از یک میلیارد و 350 هزار ریال به تعداد 27 نفر از مددجویانی که اخیرا آزاد شده‌اند پرداخت گردیده است‌.

مدیر‌کل زندان‌های کرمانشاه ایجاد اشتغال خانواده مددجویان را از دیگر اقدامات مراکز مراقبت بعد از خروج برشمرد و گفت: در این راستا نیز از نیمه دوم سال گذشته تا‌کنون حدود چهار میلیارد و ده میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی در قالب مشاغل‌خانگی به تعداد 86 نفر از خانواده‌های مددجویان پرداخت شده است‌.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول