اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌‌رضوی مطرح کرد

ترک اعتیاد معتادان فقط با 30 هزار تومان/ تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به سمت صنعتی

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان ‌رضوی از ‌تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به سمت صنعتی خبر داد و گفت: این موضوع آسیب‌های بسیار جدی در پی دارد‌ و درمان آن بسیار مشکل‌تر است.

ترک اعتیاد معتادان فقط با 30 هزار تومان/ تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به سمت صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی صبح امروز در نشست خبری هفته مواد مخدر که در سالن جلسات مرکز بهداشت شماره یک استان خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سرانه بودجه برای هر ایرانی در زمینه اعتیاد کم‌تر از یک یورو است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در اروپا در سال 28 تا 40 میلیارد یورو در سال برای مقوله اعتیاد و اقدامات لازم در این زمینه اختصاص داده می‌شود که سرانه برای هر اروپایی حدود 60 یورو می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت خراسان‌رضوی با اشاره به این مطلب که تولیدات مواد مخدر افغانستان افزایش پیدا کرده‌ است، ادامه داد: از این‌رو کشور ما که در همسایگی این کشور قرار دارد به نسبت کشورهای اروپایی در خطر بیشتری قرار دارد.

سعیدی در این زمینه افزود: بنابراین باید کارهای زیادتری نسبت به اروپا در ایران انجام شود و این امر ایجاب می‌کند که بودجه بیشتری در این زمینه مصرف شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتیاد سومین جرم شایع در کشور است خاطرنشان کرد: حدود 45 درصد از زندانیان در زندان‌ها را زندانیان مربوط به مقوله اعتیاد تشکیل می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به رشد سالانه پرونده‌های قضایی مرتبط با اعتیاد خاطرنشان کرد: رشد پرونده‌های سال 90 نسبت به سال 89، حدود چهار درصد بوده است.

رئیس شبکه بهداشت خراسان‌رضوی یادآور شد: رشد افراد دستگیر شده معتاد در این مدت 7 درصد و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر 9 درصد بوده ‌است.

وی با اشاره با اشاره به اینکه در گذشته پدیده اعتیاد در بین بانوان رواج بسیار کم‌تری داشت، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر آمار اعتیاد در بین بانوان به ویژه در مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که بانوان در واقع محور اصلی ارتباط در اعضای خانواده هستند، تاکید کرد: وجود این شرایط درباره بانوان شرایط را بسیار جدی‌تر می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که طبق آخرین آمار در کشور حدود 2 میلیون نفر مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر هستند، گفت: با این احتساب حدود 10 میلیون نفر که اعضای خانواده معتادان هستند  با مقوله اعتیاد به طور مستقیم ارتباط دارند.

سعیدی با بیان این مطلب که بحث اعتیاد در کشور ما سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: این مسئله در حال حاضر چهره فرهنگی به خود گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی در ارتباط با اینکه در این بخش با مشکلات و چالش‌های بزرگی رو به رو هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها در این زمینه کاهش سن معتاد شدن است.

وی ادامه داد: در گذشته افراد بعد از رسیدن به دوره جوانی و اکثراً در دوره‌‌های میان‌سالی شروع به مصرف مواد مخدر می‌کردند ولی در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر به ویژه دخانیات به سن‌ نوجوانی رسیده‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به این مطلب که رشد جمعیتی ما در سال حدود 2.5 درصد است، تصریح کرد: رشد اعتیاد در بین افراد تقریبا سه برابر رشد جمعیت یعنی حدود هشت درصد است.

سعیدی با بیان اینکه آسیب‌های دیگری نیز در این زمینه‌ها وجود دارد، ادامه داد: یکی از آسیب‌های مهم این است که افراد به استعمال از مواد مخدر صنعتی که معمولاً با شرایط بسیار غیرا ستاندارد تهیه می‌شوند، روی آورده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت استان خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که این تغییر الگوی مصرف آسیب‌های بسیار جدی در پی دارد، اظهار کرد: مصرف این‌گونه مواد عوارض جدی در پی دارد و درمان آن بسیار مشکل‌تر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی در ارتباط با برنامه‌‌های کاهش آسیب‌های اعتیاد، اظهار کرد: برخی از معتادان وجود دارند که میل به ترک اعتیاد خود ندارند و یا امکان آن به لحاظ شرایط جسمی در آنها وجود نداردة برنامه‌هایی برای کاهش آسیب‌های این‌گونه در نظر گرفته‌شده ‌است.

وی ادامه داد: در این راستا مراکز M.M.T یا مراکز جایگزینی درمان متادون در معتادان به وجود آورده‌ایم که با هزینه 30 هزار تومان متادون را به عنوان جایگزین مواد مصرفی، معتادان به آنها می‌دهند تا اثرات مخرب کم‌تری روی آنها داشته‌ باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با یادآوری این مطلب که این فقط یک درمان جایگزین برای اینکه آسیب‌های اجتماعی وارد شده از اعتیاد کم‌تر باشد، است، ادامه داد: مصرف متادون رفتارهای خشن این افراد را کم‌تر می‌کند و سبب می‌شود توانایی انجام کارها را داشته باشند.

رئیس شبکه بهداشت خراسان‌رضوی گفت: در این راستا مراکز دیگری موسوم به D.I.C یا مراکز گذری در سطح شهر وجود دارد که خدمات رایگانی را به معتادان پر خطر مانند ارائه حوله، لباس، یک وعده غذای گرم در روز و غیره ارائه می‌کند.

سعیدی ادامه داد: مرکز دیگری نیز برای نگه‌داری افراد موسوم به سنگ‌بست وجود دارد که معتادان پر خطر را حمایت می‌کند و یک نوع مرکز اقامت اجباری برای این‌گونه  افراد است که معتادان 3 ماه در آن اقامت می‌کنند و با اجازه مقام قضایی تا 3 ماه بعد نیز قابل تمدید است.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول