به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیتالله سید احمد علم الهدی در گردهمایی معاونین امور دانشجویی دانشگاههای فنی و حرفهای سراسر کشور، اظهار کرد: پیشرفت جوانان ما تا به حدی بوده که دشمنان بینالمللی ما اعتراف کردهاند که در حوزه تعالی و پیشرفت، کشور ما همسان ندارد.
وی ادامه داد: پیشرفتهای کشور ما سبب شگفتی همگان شده و ژرفای علمی نخبگان جامعه و مردم ایران همه دنیا را مات و مبهوت ساخته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما میتوانیم از این هم موفقتر باشیم اما با دو شرط؛ شرط اول این است که از موفقیتهای حاصل شده قانع نشویم چرا این قناعت سبب رکود و سکون ما نشود.
آیتالله علمالهدی افزود: شرط دوم این است که در راه تعالی و پیشرفت قداست اسلام و معنویت دین و وابستگی مردم به خدا را فراموش نکنیم و توجه داشته باشیم که با وجود همه فعالیتها و ابتکارات، عمده عامل تعالی و موفقیت ما عنایت خاص پروردگار و معنویت و دینگرایی مردم بوده است.
وی با اشاره به انتقال آموزشکدههای فنی و حرفه از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تشکیل دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: شاید تصور شود که به دلیل کوتاهی آموزش و پرورش نسبت به مدیریت آموزشکدههای فنی و حرفهای این آموزشکدهها به وزارت علوم منتقل شدند اما، این ظاهر قضیه بود و زمینه اصلی تصمیمگیری مجلس در این مورد به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر میگردد و این انتقال از آنجا کلید خورد.
آیتالله علمالهدی گفت: سیاست شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این انتقال این بود که شاید با انجام آن، دانشگاه فنی و حرفهای به ابزاری برای کاربردیتر کردن آموزش عالی تبدیل شود.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه عدم ارتباط میان دانشگاه و صنعت یکی از مشکلات آموزش عالی کشور است، خاطرنشان کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته و شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبدیل آموزشکدههای فنی و حرفهای به دانشگاه به دنبال این بود که دانشگاه را در دل صنعت و صنعت را در دل دانشگاه قرار دهد.
وی افزود: این انتقال دومین قدم برای ارتباط صنعت و دانشگاه بود؛ قدم اول تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود که آن طور که باید نتوانست مشکل را حل کند اما دانشگاه فنی و حرفهای توان این کار را دارد و نباید در مقطع کاردانی متوقف شود و باید مراتب بالاتر تا حتی دکترا را ایجاد و به برترین دانشگاه فنی و صنعتی کشور تبدیل شود.
آیتالله علمالهدی خطاب به معاونین دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای گفت: معاونت دانشجویی تنها مرجع در مدیریت دانشگاه است که با دانشجو ارتباط مستقیم دارد و باید نقش وکیل مدافع دانشجو را بازی کند اما در برخی دانشگاهها معاونت دانشجویی از موضع مدیریت دانشگاه با دانشجویان برخورد میکند.
وی افزود: دانشگاه پرورشگاه نیست، دانشجویان در سن بزرگسالی وارد دانشگاه میشوند و دیگر تربیت پذیر نیستند و شخصیتشان شکل گرفته است و نمیشود آنها را مورد فعالیتهای تربیتی قرار داد، اما با تعامل و همفکری و ارتباط میتوان به رشد فرهنگی دانشجویان کمک کرد.
علمالهدی ادامه داد: در دانشگاههای بزرگ کشور در همه موضعگیریهای سیاسی، صنفی و حتی ارزشی دانشجویان را میبینیم که معاونین دانشجویی در مقابل دانشجویان قرار میگیرند و از موضع مدیریت دانشگاه با دانشجو برخورد میکنند که این اشتباهی بزرگ است و عوارض منفی برای دانشگاه به دنبال دارد.
وی افزود: معاون دانشجویی باید پناه دانشجویان باشد و موقعیت خود را میان دانشجویان حفظ کند.
انتهای پیام/ح10