اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین ‌بار در شرق کشور

پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی در مشهد انجام شد

خبرگزاری فارس: برای نخستین ‌بار در شرق کشور پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی بر روی یک کودک در مشهد انجام شد.

پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی در مشهد انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای نخستین ‌بار در شرق کشور پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی بر روی یک کودک در مشهد انجام شد.

علی قاسمی فوق‌تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان اظهار داشت: این عمل بر روی یک کودک 4 ساله مبتلا به نوروبلاستوم تومورتوپر شکمی با درگیری مغز استخوان و استخوان در بیمارستان فوق‌تخصصی پیوند اعضای منتصریه مشهد با موفقیت انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عمل پیوند مغز استخوان به روش اتولوگوس از سلول‌های بنیادی بیمار انجام شده است، ادامه داد: بیمار پس از انجام هشت مرحله شیمی درمانی و انجام آزمایشات لازم، سی تی اسکن و دیگر مراقبت‌های بالینی در تاریخ 25 خرداد برای پیوند مغز استخوان آماده و کاتتر ورید مرکزی برای بیمار کار گذاشته شد و پس از انتقال در بخش جداسازی سلولی (stemcell) سلوهای بنیادی از طریق خون محیطی جداسازی شد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در پروسه جداسازی تعداد 40 میلیارد سلول بنیادی در مدت 8 ساعت از بدن بیمار دریافت و در دستگاه نگه‌داری شد، خاطرنشان کرد: پس از انجام عمل جداسازی سلول، بیمار در مدت سه روز تحت شیمی درمانی شدید قرار گرفت و هم‌زمان با 27 رجب مبعث حضرت رسول اکرم (ص) سلول‌های بنیادی به بیمار تزریق شد.

قاسمی با اشاره به اینکه در مرحله‌ای که بیمار تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرد تمام سلول‌های مغز استخوان از بین می‌رود و سلول‌های خون محیطی در حد صفر می‌رسد، گفت: در این مرحله که به مدت هفت تا 10 روز ادامه دارد نگه‌داری از بیمار بسیار دشوار است.

وی اظهار داشت: پس از 10 روز تعداد سلول‌های خون محیطی به 160 و پس از 14 روز به 10 هزار سلول افزایش یافت که این امر نشان از موفقیت‌آمیز بودن عمل پیوند مغز استخوان است.

فوق‌تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان با اشاره به اینکه در گذشته بیمارانی که نیازمند به پیوند مغز استخوان بودند به تهران اعزام می‌شدند و این امر نیازمند صرف هشت ماه وقت و هزینه‌های زیادی بود، افزود: با تجهیز این بیمارستان به دیگر دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پیوند مغز استخوان امکان انجام دیگر عمل‌های پیوند نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول