اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری خبر داد

تشکیل بانک سلولی ماهیان خاویاری دریای خزر

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری از تشکیل بانک سلولی ماهیان خاویاری دریای خزر در آینده خبر داد.

تشکیل بانک سلولی ماهیان خاویاری دریای خزر

محمد پورکاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ایجاد نخستین بانک ژن زنده انواع تاس‌ماهیان کشور در محل انستیتو مذکور در سنگر رشت اشاره کرد و اظهار داشت: بانک زنده تاس‌ماهیان ایرانی نژاد بومی رودخانه سفیدرود و ازون‌برون‌های دو ساله به همراه مولدان صید شده از داخل رودخانه سفیدرود از جمله ذخایر ژنتیکی ارزشمندی هستند که در قالب یک پروژه نگه‌داری می‌شوند و در سطح کشور بی‌نظیر است.

وی، با بیان اینکه بیش از سه هزار عدد انواع ماهیان خاویاری دریای خزر در سنین و اوزان مختلف در حوضچه‌های بتنی و خاکی در حال نگه‌داری هستند، تصریح کرد: سالانه چندین هزار بچه ماهی از این ماهیان تولید می‌شود.

این مسئول، افزود: بدون تردید با تداوم کار بانک ژن این مرکز می‌تواند یکی از مراکز مهم و مرجع برای حفظ ذخایر ژنتیکی تاس‌ماهیان دریای خزر باشد و فعالیت‌های موثری برای احیای ذخایر طبیعی و توسعه آبزی‌پروری با استفاده از تکنولوژی‌های نوین داشته باشد.

وی، با اشاره به برنامه‌های آینده مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری تصریح کرد: این مرکز هماهنگ با برنامه پنجم توسعه دستیابی به اهداف مهم را در برنامه آینده خود دارد.

پورکاظمی، پرورش بالغ بر 60 خانواده از گونه‌های مختلف تاس‌ماهیان بر مبنای اصول ژنتیکی را یکی از این اهداف برشمرد و ابراز کرد: پرورش این گونه‌ها تا پایان فاز دوم مرکز مذکور منجر به تولید بیش از 300 عدد مولد نژاد بومی ایران از هرگونه می‌شود.

وی، انجماد بیش از 20 لیتر اسپرم گونه‌های مختلف تاس‌ماهیان، جمع‌آوری بالغ بر دو هزار نمونه بافت و DNA برای اهداف تحقیقاتی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

رئیس انستیتو بین‌اللملی ماهیان خاویاری از نگه‌داری و پرورش ماهیان مولد تکثیر شده نژاد بومی رودخانه‌های ایران و تهیه تیره‌های سلولی ماهیان خاویاری دریای خزر و تشکیل بانک سلولی این ماهیان در آینده خبر داد.

وی، افزود: انتقال ژن هورمون رشد به دیگر گونه‌ها و معرفی دو رگه‌های مناسب جدید برای تولید گوشت و خاویاری پرورشی از جمله برنامه‌های آینده مرکز بانک بانک ژن ماهیان خاویاری است.

پورکاظمی با اشاره به اینکه خزانه ژنتیکی از گونه‌های در خطر انقراض مشتمل بر گونه‌ و خانواده‌های مختلف تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر در نوع خود در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌نظیر خواهد بود و مانند گنجینه‌ای از گونه‌های حفاظت شده می‌تواند برای تضمین آینده تولید و صادرات خاویار کشور مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول