اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان عنوان کرد

مایه‌کوبی صد هزار رأس دام در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام بیش از صد هزار رأس دام سبک و سنگین ‌علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.

مایه‌کوبی صد هزار رأس دام در کرمان

محمد‌مهدی یزدان‌پناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری بیش از 100 هزار رأس دام سبک و سنگین‌ علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.

وی بیان داشت: از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زا 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

یزدان‌پناه افزود: همچنین از میان 156 عامل بیماری نو پدید در انسان تعداد 114 مورد از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه راه‌های انتقال این بیماری‌ها به انسان مختلف است، گفت: مهم‌ترین راه‌های انتقال تماس با دام و ترشحات آن‌ها کشتار غیر‌ مجاز دام مصرف گوشت و لبنیات خام است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه به دلیل اهمیت بیماری‌های مشترک روز مبارزه ملی با بیماری‌های مشترک نامگذاری شده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان تب مالت، ‌سل، هاری، تب کریمه کنگو، جنون گاوی، سالک و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری‌ها از ابتدای سال 23 هزار و 643 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده‌اند.

یزدان‌پناه اذعان داشت: همچنین برای شناسایی حذف دام‌های مبتلا به بروسلوز تعداد 2 هزار و 253 مورد خونگیری از دام‌های سنگین شهرستان صورت پذیرفته‌ که از این میان چهار رأس دام راکتور مثبت از چرخه تولید حذف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: 126 مورد تست مشمشه، 236 مورد واکسیناسیون هاری، 77 هزار و 704 مورد واکسیناسیون علیه بیماری شاربن در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها از سایر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول