اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه زعفران‌کاران تربت‌حیدریه:

قاچاق پیاز زعفران بازار این محصول را با خطر مواجه ساخته است

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه زعفران‌کاران تربت‌حیدریه گفت: قاچاق پیاز زعفران، بازار فروش این محصول را در کشور با خطر مواجه ساخته است.

قاچاق پیاز زعفران بازار این محصول را با خطر مواجه ساخته است

هادی موحدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه، اظهار کرد: قاچاق پیاز زعفران که اغلب به کشور افغانستان صورت می‌گیرد سبب می‌شود در چند سال آینده با تولید زعفران در آن کشور، محصول زعفران ایران به‌ عنوان نخستین تولید کننده زعفران مرغوب جهان بازار خود را از دست بدهد.

وی افزود: با استقبال افغان‌ها از خرید پیاز زعفران، قیمت هر کیلوگرم پیاز این محصول که در گذشته 6 تا 7 هزار ریال بود اینک به 11 تا 12 هزار ریال افزایش یافته است و این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم پیاز زعفران خشک از 35 میلیون ریال به 2 میلیون در حال حاضر کاهش یافته است.

موحدان، علت قاچاق پیاز زعفران را ناهماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و گفت: چون هیچ دستگاهی از زعفران حمایت نمی‌کند و قاچاق آن سود زیادی دارد، قیمت پیاز زعفران در تربت‌حیدریه یک میلیون و 100 هزار ریال است در صورتی که در افغانستان 2 میلیون و 500 هزار ریال است.

در ادامه رئیس جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه به خبرنگار فارس گفت: افغان‌ها در حالی که از ورود زعفران خشک به کشورشان جلوگیری می‌کنند به شدت به دنبال ورود پیاز این محصول برای کاشت، تولید و سرانجام در دست گرفتن بازار این محصول هستند.

سعادت علی‌نیا افزود: پیاز زعفران باید دارای شناسنامه شده و با هماهنگی این سازمان از شهرستان خارج شود.

وی اظهار داشت: خرید و فروش زعفران باید از طریق تشکل انجام شود.

گفتنی است، منطقه جنوب خراسان‌رضوی شامل شهرستان مه‌ولات، رشتخوار، زاوه و تربت‌حیدریه با تولید 60 تن زعفران خشک در سال مقام نخست تولید این محصول را در کشور دارد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول