اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تاریخ پزشکی شرق هرمزگان شاهد نخستین عمل جراحی مغز در میناب

خبرگزاری فارس: "میناب" در حالی طی سال‌های اخیر از طرف وزارت بهداشت به عنوان مرکزیت درمانی در حوزه شرق هرمزگان مطرح شده است که متخصصان برای نخستین بار در تاریخ پزشکی این شهر توانستند یک عمل جراحی مغز را با موفقیت انجام دهند.

تاریخ پزشکی شرق هرمزگان شاهد نخستین عمل جراحی مغز در میناب

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، این منطقه از هرمزگان در گذشته‌ای نه چندان دور از نقاط عدم برخوردار از سیستم‌های درمان مناسب به شمار می‌رفت.

تمرکز بر روی احداث مراکز درمانی و به ویژه درمان‌های تخصصی در مناطق مختلف سبب می‌شود علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان همواره توسعه این نوع درمان نیز در مناطق فراهم آید چراکه این امر سبب خودباوری و اعتماد بیشتر متقاضیان دریافت خدمات درمانی به سیستم شده و سیستم به نوعی به خودباوری می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی ماه‌های اخیر و در حاشیه آغاز عملیات ساخت مرکز ام آر آی مرکزی شرق هرمزگان در میناب، با بیان اینکه این شهر به دلیل واقع شدن در ناحیه‌ای خاص همواره پذیرایی بیماران از غرب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان است، افزود: توجه به توسعه خدمات درمانی تخصصی به ویژه در حوزه اعصاب و روان و مغز از اهمیت بالایی در منطقه شرق هرمزگان با توجه به بعد مسافتی این منطقه با سایر مراکز درمانی تخصصی در شهرهای دیگر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد شکاری با بیان اینکه بیمارستان میناب بیشترین مراجعه را پس از بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در استان به خود اختصاص داده است، در این راستا گفت: وزارت بهداشت به دنبال تبدیل میناب به عنوان یکی از مراکز درمانی قابل توجه شرق کشور است و در این راه دانشگاه علوم پزشکی نیز برنامه‌های را تدوین کرده است.

همچنین وحیده دستجردی وزیر بهداشت نیز در جریان سفر دو سال پیش خود به میناب و بازدید از بیمارستان این شهر خواستار تجهیز هرچه بیشتر این بیمارستان به امکانات روز با هدف کاهش مراجعه به بیمارستان‌های مرکز استان شده بود.

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان نیز طی سفر اخیر خود به این شهرستان با تاکید بر تسریع در احداث سازه‌های مورد نیاز ام آر آی بیمارستان میناب گفت: باید به دنبال توسعه تخصصی هرچه بیشتر بیمارستان میناب بود.

حال پس از گذشت چند ماه از تمرکز نگاه وزارت بهداشت بر روی میناب شاهد آن هستیم که در این بیمارستان این شهر طی ماه‌های اخیر همواره عمل‌های جراحی مختلفی برای نخستین بار توسط مختصصان حاضر در این بیمارستان انجام می‌شود که جدیدترین نمونه آن یک عمل جراحی مغز است که در ادامه بیشتر در مورد آن می‌شنویم.‌

آنوریسم‌های مغزی ضایعاتی در جدار سرخ رگ‌های مغز هستند که ممکن است موجب خونریزی مغزی شده و به علت داشتن نتایج مرگبار ناشی از پاره شدنشان از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

میناب به عنوان دومین شهرستان استان و نیز حجم بالای پذیرش بیمار در تنها بیمارستان این شهر از اوایل دی ماه سال 90 از نعمت حضور جراح مغز و اعصاب بهره‌مند شده است.

علی طیبی‌میبدی که هفت ماه از حضور وی در میناب می‌گذرد، توانست با حداقل امکانات جان زن 49 ساله‌ای را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی در این راستا به خبرنگار فارس در میناب گفت: در معاینات اولیه مشخص شد بیمار مبتلا به آنورسیم مغزی نه چندان خوش‌خیم است.

طیبی‌میبدی ادامه داد: معمولا این بیماری بر اثر فشار خون طولانی مدت بالا و یا مصرف سیگار ایجاد می‌شود و بیرون زدگی بادکنکی شکل غیر طبیعی در عروق قاعده جمجمه است که به دلیل اینکه لایه‌های طبیعی جداره رگ در آن موجود نیست مستعد خونریزی است و چون این خون شریانی است به راحتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی با بیان اینکه 30 درصد از افراد مبتلا به آنوریسم مغزی در لحظه اول خونریزی فوت می‌کنند، افزود: حدود 70 درصد از این بیماران در دو هفته نخست بعد از خونریزی اگر کاری برای آنها صورت نگیرد جان خود را از دست می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: برای درمان این بیماری باید ابتدا رگ غیر طبیعی و ضایعه را پیدا و محل دقیق آن را مشخص کرد که به طور کلاسیک مستلزم آنژیوگرافی مغزی است.

وی گفت: از آنجایی که آنژیوگرافی مغزی نیازمند امکانات و تجهیزات خاص و ویژه‌ای است که در هرمزگان فقط در شهر بندرعباس وجود دارد برای مریض از بندرعباس درخواست پذیرش کردیم ولی به علت شلوغی، موفق به اخذ فرصت فوری برای آنژیوگرافی نشدیم و با این حال دو راه بیشتر وجود نداشت که یا مریض باید برای درمان به نقطه‌ای دیگر می‌رفت و خطر خونریزی مجدد و فاصله زمانی را به جان می‌خرید و یا اینکه با امکانات موجود در میناب، عمل جراحی صورت می‌گرفت.

طیبی‌میبدی اظهار داشت: خوشبختانه بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب مجهز به دستگاه سی‌تی‌اسکن خوبی است و با مطالعه قبلی که در زمینه سی‌تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی متعارف مغزی داشتم موفق به پیدا کردن ضایعه مغزی بیمار شدیم و روز بعد نیز از بندرعباس وقت ام آر آی گرفتیم که ام آر آی هم یافته‌های ما را تایید کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیمار عمل جراحی پرخطری در پیش داشت با وی و همراهانش صحبت شد که در نهایت موافقت و پس از انجام اقدامات تشخیصی بیمار تحت عمل جراحی آنوریسم قرار گرفت.

این متخصص در ادامه افزود: عمل جراحی آنوریسم به لحاظ اینکه پیچیده‌ترین جراحی اعصاب محسوب می‌شود نیازمند یک سری مقدمات است که مهم‌ترین نیازهای این عمل جراحی نیروی انسانی مجرب و کاردان است ولی با ظرفیت موجود در بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) با وجود اینکه تا پیش از این جراح مغز و اعصاب در میناب کار نکرده بود با اطمینان کامل، عمل جراحی آغاز و بیمار بعد از سه ساعت و نیم با موفقیت به پایان رسید و در نهایت بیمار سه روز بعد از عمل از بیمارستان ترخیص شد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: در بررسی‌های بعدی که از بیمار به عمل آمد و کنترل سی تی آنژیوگرافی برطرف شدن کامل ضایعه تایید شد و اکنون مشکل بیمار برطرف و می‌تواند همانند یک فرد عادی به زندگی ادامه دهد.

وی با بیان اینکه جراحی‌های مغز و اعصاب از تنوع و فراوانی برخوردار هستند، بیان کرد: هر عمل جراحی به نحوی با سیستم عصبی مرتبط است ولی اعمال جراحی غیر اورژانس است که می‌تواند بار سنگینی از دوش بیماران جامعه را بردارد.

وی گفت: تومورهای مغزی، ضایعات عروقی مغز، بیماری‌های مادر زادی مغز و نخاع، بیماری‌های ستون فقرات و دیسک گردن و کمر، شکستی‌های مهره‌ای و سندرم‌های گیر افتادگی اعصاب محیطی طیف وسعیی از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند که جراح مغز و اعصاب می‌تواند با فراهم شدن امکانات به افراد مبتلا به آن کمک کند.

طیبی‌میبدی اظهار داشت: با وجود تلاش و پشتکار مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان در فراهم کردن بخش قابل توجهی از امکانات و تجهیزات، ولی همچنان به تجهیزاتی نظیر دستگاه CRM و تخت ویژه عمل جراحی مغز نیاز جدی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در میناب مردم برای عمل جراحی غیر اورژانس اقبال خوبی نشان نمی‌دهند، افزود: مراجعه به افراد فاقد صلاحیت "درمانگرهای محلی" برای درمان از معضلاتی است که در میناب فراوانی دارد و برای پزشکان دردآور است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که مجموعه سیستم درمانی و بیمارستان و رسانه‌ها باید زمینه اعتماد مردم نسبت به پزشکان را جلب کنند، اظهار داشت: نگرش مردم نسبت به بیماری‌های حوزه مغز و اعصاب را باید عوض کرد.

------------------------

گزارش از علی ذاکری

-----------------------

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول