اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی بنیاد مسکن:

سالانه بهسازی روستاهای کشور 2 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

خبرگزاری فارس: معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن روستایی برای عملیاتی کردن طرح‌های هادی و بهسازی روستاهای کشور سالانه نیازمند اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان است.

سالانه بهسازی روستاهای کشور 2 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، عدم بستر فعالیت شغلی و نبود امکانات رفاهی و اجتماعی در روستاها با وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، زمینه‌ساز افزایش ضریب نرخ مهاجرت‌ مردم روستا به شهرها می‌شود.

این در حالی است که روستاهای کشور در بخش‌های فعالیتی نظیر کشاورزی، دامداری، دامپروری، صنایع جانبی و... دارای پتانسیل‌های نهفته زیادی هستند که نیازمند توجه کارگزاران در حوزه برنامه‌ریزی بودجه و سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری درست و بهینه از این منابع بکر در راستای شکوفای و رشد همه‌جانبه مردمان تلاشگر روستایی است.

یکی از رویکردهای محوری دولت با هدف افزایش نرخ مهاجرت‌پذیری، پایداری روستاها و ارتقای وضعیت معیشتی در حوزه زیست‌محیطی، رفاهی و اجتماعی روستاییان ایجاد توسعه و عمران با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و... است که در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی را در قالب طرح‌های متنوع و متفاوت عملیاتی کرده که سبب رضایتمندی و پویایی مردم شده است.

در این خصوص محمدرضا شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شکوفایی و آبادانی روستاها منجر به تسریع روند توسعه پایدار کشور می‌شود، گفت: مانایی، پویایی و توسعه‌یافتگی علمی روستاها با نظارت کارشناسان حوزه مربوطه در قالب طرح‌های جامع و راهبردی در چارچوب برنامه منسجم با کارکرد ارزشی از اهداف بلند‌مدت دولتمردان و مسئولان امر است.

وی یکی از برنامه کارآمد و موفق در پیشرفت همه‌جانبه روستاها را طرح هادی عنوان کرد و ابراز داشت: تمام ساخت و سازها و فعالیت‌های اجرایی داخل محدوده روستا بر اساس ضوابط و چارچوب‌های مقرر در طرح هادی انجام می‌گیرد.

برخورداری 27 هزار روستای کشور از طرح هادی

شاملو با اشاره به ساماندهی 250 منطقه کشور برای عملیاتی کردن طرح هادی خاطرنشان شد: از سال 89 تاکنون طرح هادی 27 هزار و 88 روستای کشور تهیه شده است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تأکید کرد: پیش‌‌بینی شده تا پایان برنامه پنجم یعنی سال 94 همه روستاها‌ی بالای 20 خانوار از طرح هادی بهره‌مند و زیر پوشش حمایتی بنیاد قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه 32 درصد از اجرای طرح‌های هادی و بهسازی روستاهای کشور یا به اتمام رسیده و یا در دست اقدام است، بیان داشت: بالا بردن حجم کار و فعالیت‌ و پیشرفت کمی در این بخش به میزان اعتبارات تخصیصی به بنیاد مسکن وابسته است.

2 میلیون و 600 واحد روستایی در کشور سنددار هستند

شاملو تأکید کرد: بنیاد برای عملیاتی کردن طرح‌های هادی و بهسازی روستاها سالانه نیازمند اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با اهتمام و همگرایی همه مسئولان این حوزه در رده‌های مسئولیتی مختلف نیاز مالی این برنامه از اعتبارات ملی و استانی تأمین شود.

وی اضافه کرد: طرح هادی و بهسازی معابر روستاها در حدود 12 هزار و 400 روستا در سطح کشور اجرا شده که آثار و تبعات مثبت و ارزشمندی را به همراه داشته است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور املاک روستایی دارای سند در کشور را 2 میلیون و 600 واحد عنوان کرد و اذعان داشت: آغاز سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی از ابتدای برنامه دوم بوده که به علت حجم گسترده کار و وجود ابهامات قانونی انجام نگرفت ولی اجرای این مهم در سرفصل کاری بنیاد است که با همکاری ثبت اسناد و املاک در حال انجام است.

120 هزار واحد روستایی سنددار در همدان / 100 درصد مساکن روستایی همدان طرح ‌هادی دارند

شاملو از سندار شدن 120 هزار واحد روستایی استان همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: در زمینه صدور سند واحدهای روستایی بنیاد مسکن استان همدان یکی از مراکز موفق و کارآمد در کشور است.

وی همدان را نخستین استان پایلوت آغاز طرح هادی در کشور دانست و افزود: طرح هادی روستایی در تعدادی از روستاهای همدان از سال 68 تا 76 به صورت آزمایشی انجام، که با موفقیت طرح و تصویب اساسنامه بنیاد مسکن عملیانی شدن طرح هادی به عنوان وظیفه بنیاد مسکن در گستره وسیعی از کشور آغاز شد.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با تأکید بر اینکه 950 روستای همدان 100 درصد از طرح هادی برخوردار هستند گفت: بنیاد مسکن همدان در تهیه و تدوین طرح‌ هادی روستایی از استان‌های پیشرو کشور است.

همدان در بهسازی روستا از میانگین کشوری به میزان قابل توجهی جلوتر است

وی با تأکید بر اینکه 43 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان همدان زیر پوشش طرح هادی و بهسازی روستایی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: رشد فعالیتی اقدامات استان در زمینه بهسازی و اجرای طرح هادی از میانگین کشوری به میزان قابل توجهی جلوتر است.

شاملو در ادامه از واگذاری 450 هزار زمین به افراد نیازمند در مناطق روستایی تاکنون خبر داد و ابراز داشت: یکی از وظایف بنیاد مسکن تملک اراضی ملی و دولتی واقع در محدوده و حریم روستاها بر اساس موازین قانونی است.

وی افزود: اراضی تملکی پس از تهیه طرح تفکیکی بر اساس ضوابط طرح هادی و آماده‌سازی اولیه، فازبندی و اولویت‌بندی شده و با مرور زمان، کاربری‌های عمومی به دستگا‌ه‌های اجرایی مربوطه و واحدهای مسکونی نیز به متقاضیان واجد شرایط برای احداث مسکن واگذار می‌شود.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: ارائه خدمات فنی به ساختمان‌های در دست ساخت، نظارت بر ساخت ‌و ساز و همکاری با دهیاری‌ها در امر صدور پروانه از دیگر اقدامات بنیاد مسکن روستایی در سراسر کشور به شمار می‌رود.

70 درصد روستاهای کشور مقاوم‌سازی شدند

شاملو در بخشی دیگر از سخنان خود از رشد 70 درصدی مقاوم‌سازی روستاها در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: بر اساس قانون و موازین ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن مقرر شده تا پایان برنامه پنجم هر ساله حداقل 200 واحد روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شود که این امر در چارچوب اصول ساخت و ساز و قانونمند تا به امروز اجرا شده است.

وی از آمادگی کامل این نهاد برای معرفی متقاضیان مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی برای دریافت تسهیلات وام به بانک‌ها در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: گزینش و پرونده امور مربوطه متقاضیان در اکثر مناطق تشکیل شده که با اعلام اعتبارات بانکی و همکاری و تعامل بانک‌های عامل معرفی افراد مذکور آغاز خواهد شد.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور یکی از آیتم‌های مهم برنامه پنج ساله برنامه سوم محوله به بنیاد مسکن را احیای بافت‌های فرسوده عنوان کرد و ابراز داشت: طرح احیای بافت فرسوده بر اساس تفاهمنامه دوجانبه بین بنیاد مسکن و میراث فرهنگی و گردشگری با حضور کارگروهی متخصص و کاردان با هدف صیانت از بافت‌های باارزش از لحاظ تاریخی، فرهنگی و معماری به صورت مستمر در حال اجراست.

سال جاری 200 روستا دارای بافت باارزش احیا می‌شوند

شاملو از طراحی احیای بافت فرسوده 56 روستای کشور تا پایان برنامه چهارم خبر داد و تصریح کرد: از این مجموع بافت‌های باارزش 42 روستا در قالب این طرح احیا و مراحل نهایی مابقی روستاها نیز در برنامه پنجم در یک حرکت گسترده با برنامه مدون منظم انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد تخصیص اعتبار در برنامه پنجم برای احیای حدود 200 روستای دارای بافت و یا هسته‌ای باارزش به معاون برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور در این حوزه مسئولیتی داده شده است که در بحث کارشناسی دیدگاه و نظر بر انجام موضوع مساعد است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افزود: در حال حاضر اعتبار اولیه برای تهیه و طراحی 30 روستا در برنامه تهیه طرح به عنوان روستای جدید در بخش بهسازی بافت باارزش به بنیاد اختصاص داده شده است.

 توسعه گردشگری روستایی در سال جاری کلید می‌خورد

وی از آغاز اجرای طرح کاربردی گردشگری روستایی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های بنیاد مسکن روستایی امسال تقویت و توسعه گردشگری روستایی با هدف ارتقا و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه است.

شاملو در پایان از تخصیص بودجه از اعتبارات ملی به گردشگردی روستایی خبر داد و افزود: طی سال جاری در هر استان حداقل یک روستا شامل اجرای این طرح می‌شود و در حال حاضر نیز کارهای طراحی و مقدمات اجرایی شدن آن انجام شده است.

-------------------------------------

گفت‌وگو از فاطمه صلح‌میرزایی

------------------------------------

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول