اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور خبر داد

برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی در گیلان

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی در سال جاری در گیلان خبر داد.

برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی در گیلان

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تشکیل ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در 20 سال گذشته اظهار کرد: کانون‌های مذکور طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با تهاجم فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و به این تصمیم رسیدند در جوار مساجدی که آمادگی و استعداد لازم وجود دارد، کانون‌های فرهنگی و هنری راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: طرح مذکور پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد استقبال مساجد قرار گرفته و اکنون حدود 13 هزار و 400 کانون فرهنگی و هنری در جوار مساجد داریم.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه 10 هزار کتابخانه زیر پوشش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، افزود: آمار مذکور مربوط به مساجدی است که دارای مخزن کتاب هستند ضمن اینکه کتابخانه‌هایی به صورت باز در شبستان مساجد راه‌اندازی شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت 2 میلیون نفر نوجوان و جوان از طریق کانون‌های فرهنگی و هنری و کتابخانه‌ها در مساجد کشور خبر داد و ابراز کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام‌های تدریجی و مستمر در رابطه با حوزه فرهنگ را انجام می‌دهند.

وی به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: کنگره نخبگان فرهنگی و هنری مساجد روستایی کشور در مشهد مقدس برگزار شده و نخبگان روستایی در رشته‌های مختلف شناسایی شدند.

ارباب سلیمانی به نمایش گذاشتن آثار و خدمات نخبگان روستایی و تجلیل از آنها را از اهداف جشنواره مذکور دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های کنگره نخبگان فرهنگی و هنری مساجد روستایی کشور با دو محور همایش‌های عمومی و کارگاه‌های تخصصی برگزار شد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تذکرها راجع به وظایف اعضای کانون‌ها در سطح کشور به‌ویژه در روستاها را از جمله برنامه‌های همایش عمومی برشمرد و بیان کرد: کارگاه‌های تخصصی با دعوت از اساتید هنرهای مختلف مورد نظر اعضا برای ارتقای کیفیت آثار آنها برگزار شد.

* افزایش کانون‌های مساجد در روستاها در دستور کار است

وی با اشاره به 63 هزار روستاهای کشور با جمعیتی بالغ بر 22 میلیون نفر در آنها، اذعان کرد: موضوع افزایش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در روستاها سیاستی است که دنبال می‌کنیم.

ارباب سلیمانی یادآور شد: شایسته است به ظرفیت مذکور توجه داشته باشیم به‌ویژه اینکه روستائیان ولی‌نعمت ما هستند و در دامداری، کشاورزی و بسیاری از نیازهایی که در حوزه‌های مختلف داریم، روستائیان پشتیبان شهرنشینان هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به امکانات رفاهی و ارائه خدمات جاده، آب، تلفن، اینترنت و ... در روستاها اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی که برخاسته از مباحث فرهنگی است از مساجد آغاز شده اما در روستاها نتوانسته‌ایم به طور شایسته به این امر بپردازیم و باید کمبودها را با همدلی و همفکری تمام دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم به‌ویژه روستائیان جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون 13 هزار و 400 کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: حدود 5 هزار کانون فرهنگی و هنری در روستاها راه‌اندازی شدند و نقطه اتصال بین مردم و دولت هستند و از این طریق به‌راحتی می‌توان مسائل جامعه را دریافت کرد.

ارباب سلیمانی از راه‌اندازی سایت فرهنگ روستا خبر داد و تصریح کرد: جوانان روستایی از طریق سایت مذکور می‌توانند مسائل خود را به مسئولان منتقل می‌کنند.

* گردهمایی هنرمندان مسجدی کشور در مشهد مقدس

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به گردهمایی 4 هزار نفری هنرمندان مسجدی کشور پس از ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس، خاطرنشان کرد: تفکر هنرمندان مسجدی ریشه در مسجد دارد و با این نگاه گردهمایی مذکور برگزار می‌شود.

به گفته وی، اگر بتوانیم هنر متعهد را به میدان بیاوریم بسیاری از ناجوانمردی‌هایی که در عرصه هنر در دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، خنثی می‌شود.

* گردهمایی 3 هزار روحانی در سفیران آسمانی در قم

ارباب سلیمانی گردهمایی روحانیون مسجدی در نیمه دوم سال جاری در شهر مقدس قم را از جمله برنامه‌های کانون‌های مساجد عنوان کرد و گفت: گردهمایی سفیران آسمانی با برگزاری دوره‌های ویژه و تخصصی برای بالغ بر 3 هزار روحانی انجام می‌شود تا بتوانیم با آمادگی بیشتری به منظور ارتباط بهتر با نسل جوان در مساجد حضور پیدا کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: اگر روحانیون در مساجد بتوانند به وظایفی که امام جماعت دارد به معنای واقعی عمل کنند میزان حضور مردم به‌ویژه جوانان در مساجد افزایش می‌یابد.

* برگزاری نمایشگاه‌های کانون‌های مساجد در استان‌ها

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های توانمندی‌ها و دستاوردهای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در هفته جهانی مساجد در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: نمایشگاه مذکور در استان گیلان نیز برگزار می‌شود و آثار ارزشمند در نمایشگاه پس از داوری انتخاب شده و در نمایشگاه کشوری در سطح ملی عرضه می‌شوند.

* برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی در گیلان

ارباب سلیمانی به برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی با میزبانی استان گیلان اشاره کرد و گفت: بیان احکام برای ارتباط بهتر با جوانان از اهداف جشنواره مذکور است.

این مسئول انتقال پیام‌های قرآنی به مردم و جوانان را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین آموزشی عنوان کرد و یادآور شد: شناسایی شیوه‌های آموزشی نوین و بهره‌مندی از این تجربه‌ها در ارتقای آموزش قرآنی تاثیرگذار است و می‌تواند در آینده الگویی در عرصه تدریس معارف قرآنی برای دیگران باشد.

* برگزاری جشنواره نشریات تجربی مساجد کشور

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از برگزاری جشنواره نشریات مساجد کشور در سال جاری خبر داد و اذعان کرد: حدود یک‌هزار نشریات تجربی بسیار ارزشمند به ثبت رسیده است و جوانان به صورت خودجوش در مساجد این نشریات را منتشر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نشریات تجربی مساجد به صورت مستمر منتشر می‌شوند، تصریح کرد: آثار ارزشمند نشریات مساجد در جشنواره تجربی ارزیابی شده و آثار بهتر تجلیل می‌شوند.

ارباب سلیمانی اجرای برنامه‌های مختلف به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با محوریت ائمه جماعات را از دیگر فعالیت‌های کانون‌های مساجد خواند و افزود: غبارروبی مساجد از اقدام‌های ارزشمندی است که ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) آن را انجام می‌دادند تا خانه خدا را برای حضور نمازگزاران مهیا کنند و بچه‌های مسجدی با ادامه راه پیامبران مساجد را آماده پذیرایی مهمانان برای ضیافت اللهی می‌کنند.

* قرآن محور فعالیت‌ها در مسجد است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های قرآنی را محور فعالیت‌ها در ماه مبارک رمضان دانست و ابراز کرد: تاکید ائمه جماعات و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این است که مردم را سر سفره معنوی قرآن بنشانند و اگر این اتفاق بیفتد دل‌ها، افکار و اعمال مردم نورانی شده و در مقابل تهاجم فرهنگی مصونیت پیدا می‌کند.

وی قرآن را درمان دردهای فردی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای استفاده از قرآن گنجینه نفیس، بی‌نظیر و اقیانوس بی‌کران است.

ارباب سلیمانی با تاکید براینکه شکوه و عظمت ماه مبارک رمضان به قرآن است، بیان کرد: حفظ قرآن از مسائلی است که باید در ماه مبارک رمضان در مساجد جدی گرفته شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه 10 میلیون نفر جمعیت ایران باید حافظ قرآن باشند، اذعان کرد: ظرفیت مذکور در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشور وجود دارد و تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای حفظ و یادگیری مفاهیم، بلاغت، فصاحت و عمق مبانی قرآنی عنوان کرد و افزود: رسیدن به تمام ابعاد قرآنی از طریق حفظ آن امکانپذیر است.

ارباب سلیمانی محمدحسین طباطبایی را نمونه‌ای عنوان کرد که یک نوجوان از سنین کودکی فعالیت خود را با قرآن آغاز می‌کند و گفت: طباطبایی امروز یکی از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند ده‌ها و صدها نوجوان را در مسیر قرآنی قرار دهند و آنها مبدا خیرات و برکات در آینده کشور باشند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول