اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی گیلان:

مدرسه حکیم نظامی آستارا موزه می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در صورت تامین اعتبار موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

مدرسه حکیم نظامی آستارا موزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی شعبان‌نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی استان با اشاره به راه‌اندازی موزه مدرسه آستارا اظهار کرد: با شناسایی و معرفی چند مدرسه در آستارا، مدرسه حکیم نظامی آستارا به عنوان موزه مدرسه انتخاب و از اداره آموزش و پرورش این شهرستان برای تجهیز و آماده‌سازی تحویل گرفته شد.

وی با بیان اینکه مدرسه حکیم نظامی آستارا با شماره 15220 مورخ 24 اسفند سال 84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: با توجه به اینکه در آستارا هیچ موزه‌ای وجود ندارد، در صدد راه‌اندازی موزه مدرسه حکیم نظامی هستیم.

این مسئول، موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا را محل نگه‌داری و نمایش اسناد، مدارک و لوازم مربوط به آموزش و پرورش، برخی اشیا که دربرگیرنده مشخصات فرهنگی مردم گیلان و آستارا است، عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 400 میلیون ریال اعتبار برای عملیات آماده‌سازی ویترین‌ها هزینه شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ساماندهی تجهیزات روشنایی و نورپردازی در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار، موزه حکیم نظامی آستارا حداکثر تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فارس، دبیرستان حکیم نظامی آستارا در سال ‪ 1287‬ خورشیدی با کمک مردم آستارا ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی کشور شناخته می‌شود.

مدرسه حکیم نظامی آستارا در مرکز این شهر واقع است و از طرف مردم فرهنگ‌دوست آستارا در نخستین سال‌های آغاز جنبش مشروطیت در این شهر مرزی بنیاد گذاشته شد و این مدرسه به عنوان یک مرکز آموزشی و فرهنگی، معلمان، پزشکان، مهندسان، صاحب منصبان اداری، نظامی و فرهیختگان زیادی را تحویل جامعه ایران در طول یک قرن داده است.

یکی از ویژگی‌‌های این مدرسه قدیمی که بیش از 100 سال قدمت دارد، ساختمان بزرگ و حیاط وسیع آن بوده که از سنگ و آجر ساخته شده و کف و سقف آن از چوب است و بام سفالین با در و پنجره‌هایی از چوب دارد.

شومینه‌های چدنی با سوخت ذغال‌سنگ در بین دیوار‌های میانی و مشترک کلاس‌ها با تزئینی زیبا از جمله نقاط دیدنی و جالب این مدرسه قدیمی است و نیمایوشیج شاعر پرآوازه ملی در این دبیرستان تدریس کرد.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول