اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زباله‌های عفونی تهدید جدی برای سلامتی شهروندان دهدشتی

خبرگزاری فارس: هر روزه شاهد جمع‌آوری غیر اصولی زباله‌های عفونی مطب‌ها و مخلوط شدن آن‌ها با زباله‌های شهر هستیم که این امر خود فاجعه‌ای بزرگ برای سلامتی شهروندان دهدشتی است.

زباله‌های عفونی تهدید جدی برای سلامتی شهروندان دهدشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در قانون مدیریت پسماندها بر بی‌خطر کردن پسماندهای عفونی تاکید شده و بر اساس قانون مدیریت پسماند شخص یا سازمان تولیدکننده اینگونه پسماندها موظف به بی‌خطر کردن آنها هستند.

به استناد ماده 11 قانون مدیریت پسماند تمام مراکز تولیدکننده پسماندهای ویژه و زباله‌های عفونی پزشکی باید نسبت به جداسازی پسماندهای عفونی و پر خطر از زباله‌های عادی اقدام کنند.

همچنین به استناد ماده 13 قانون مدیریت پسماند مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آن‌ها در محیط و استفاده و بازیافت از این نوع زباله‌ها ممنوع است و مراکز تولیدکننده چنین زباله‌هایی موظف به جداسازی این نوع زباله‌ها از مبدا و استفاده از سطل‌ها و کیسه‌هایی با رنگ مشخص و نیز توجیه کارکنان خود نسبت به خطرات این زباله‌ها هستند.

اما این قوانین گویا در شهر دهدشت و برای مطب پزشکان دهدشت و دستگاه‌های اجرایی این شهر وضع نشده‌اند و ما هر روزه شاهد جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌ها و مخلوط شدن آنها با زباله‌های شهر هستیم که این امر خود فاجعه‌ای بزرگ برای سلامتی شهروندان و البته محیط زیست این دیار است.

مخلوط کردن زباله‌های بهداشتی و عفونی و خانگی جرم است

سید قدرت‌الله علی‌پور رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه در این باره می‌گوید: وظیفه محیط زیست در این زمینه تعامل، ارائه راهکارهای فنی و مشاوره لازم در خصوص عدم اختلاط زباله‌های پزشکی با زباله‌های عادی به نهادهای ذی‌ربط است.

این مسئول در اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه اضافه می‌کند: به استناد قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها و زباله‌های غیر صنعتی و ویژه در شهرها به عهده شهرداری و در روستاها بر عهده دهیاران می‌باشد.

علی‌پور ادامه می‌دهد: نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری و خرید و فروش پسماندها و زباله‌های عفونی و همچنین تخلیه پسماندها در محیط زیست جرم تلقی می‌شود و کسانی که مرتکب این جرم‌ها شوند علاوه بر پرداخت جریمه به جبران خسارت وارده محکوم خواهند شد.

خطر زباله‌های عفونی دهدشتی‌ها را تهدید می‌کند

مهران ربانی‌نژاد جوان دهدشتی و ساکن این شهر در این باره می‌گوید: وجود کیسه‌های زباله مطب‌های شخصی برای شهروندان و کارگران شهرداری خطرات فراوانی را در پی دارد و ما از مسئولین بهداشتی کهگیلویه خواهشمندیم که نسبت به رفع این مسئله جدیت بیشتری به خرج دهند.

بهرام صالحی از ساکنان دهدشت نیز با اظهار تعجب از بی‌توجهی مسئولین نسبت به این خطر جدی در شهر دهدشت عنوان داشت: متأسفانه ما هر شب شاهدیم که پلاستیک‌های حاوی زباله‌های عفونی که جلوی درب مطب‌ها گذاشته می‌شود توسط حیوانات پاره شده که این باعث افزایش خطر زباله‌های عفونی مطب‌ها می‌شود.

مسئولان بهداشت و درمان دهدشت زباله‌های عفونی را ساماندهی کنند

منصور نیکخو از متخصصان پاتولوژی و مدیر یکی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دهدشت در این زمینه ابراز می‌دارد: با توجه به پر خطر بودن زباله‌های عفونی که در آزمایشگاه تولید می‌شود، این زباله‌ها را هر چند روز یک بار جمع‌آوری و شخصا آنها را به دستگاه امحاء زباله بیمارستان تحویل می‌دهیم.

این متخصص پاتولوژی با بیان اینکه مخلوط شدن زباله‌های عفونی با زباله‌های عادی کار بسیار خطرناکی است و عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: مسئولین بهداشت و درمان باید ساماندهی زباله‌های عفونی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

نیکخو افزود: در مدت یک سال و نیمی که آزمایشگاه ما تاسیس شده هیچ مسئول و نهادی در زمینه ساماندهی زباله‌های عفونی با ما رایزنی نداشته و ما به شخصه حاضریم هر هزینه‌ای را برای ساماندهی زباله‌ها بپردازیم و این امر برای ما همیشه جای تعجب بوده که چرا مسئولین بهداشتی شهرستان این مسئله را جدی نمی‌گیرند.

زباله‌های عفونی هپاتیت و ایدز را به همراه دارند

اسماعیل محقق از پزشکان عمومی دهدشت نیز با ابراز نگرانی از عدم ساماندهی این زباله‌ها می‌گوید: زباله‌های عفونی در مطب‌ها در سطل‌های مخصوص مجزا می‌شوند ولی جمع‌آوری آن‌ها با زباله‌های شهر غیر اصولی است و خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

این پزشک عمومی با بیان اینکه بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز به راحتی از طریق زباله‌ها و سرنگ‌های آلوده منتقل می‌شوند، اذعان داشت: هیچ سازمان مسئولی تاکنون برای عقد قرارداد در زمینه ساماندهی زباله‌های عفونی و پر خطر به ما مراجعه نکرده و در صورتی که این کار انجام گیرد ما استقبال خواهیم کرد.

سوء مدیریت‌ها موجب عدم ساماندهی زباله‌های عفونی می‌شود

فرشته طالبی کارشناس مامایی نیز با پر خطر دانستن زباله‌های پزشکی اعم از عفونی و غیر عفونی یادآور شد: حدود 10 سال پیش طرحی در دهدشت به اجرا در آمده بود که طی آن زباله‌های مطب‌ها به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شدند ولی این طرح بیش از یک سال طول نکشید.

این کارشناس مامایی با ابراز نگرانی از این سوء مدیریت در زمینه جمع‌آوری زباله مطب‌های شخصی تصریح کرد: متولی اصلی این طرح شبکه بهداشت و شهرداری می‌باشند که تاکنون هیچ‌گونه رایزنی با ما نداشته‌اند و البته حاضریم با نهادهای مسئول هرگونه همکاری داشته باشیم تا این خطر جدی که نهایتا سلامت جامعه ما را به خطر می‌اندازد، از بین برود.

اجازه ندهیم مردم و کارگران شهرداری قربانی سوء مدیریت‌ها شوند

حجت‌الله تقوی شهردار دهدشت نیز با ابراز نگرانی از وضعیت زباله‌های عفونی و جمع‌آوری آن‌ها با زباله‌های شهری می‌گوید: این زباله‌ها یکی از خطرات جدی برای شهروندان دهدشتی می‌باشند.

شهردار دهدشت افزود: بیشترین کسانی که در معرض خطر هستند و این زباله‌ها سلامتی آ‌ن‌ها را به صورت جدی تهدید می‌کند کارگران و رفتگران شهرداری هستند.

تقوی با ابراز تأسف از این‌که چند ماه پیش یکی از کارگران شهرداری در حین جمع‌آوری زباله مطب‌ها دچار آسیب شد و در پی آن به بیماری صعب‌العلاج هپاتیت B مبتلا شد، اضافه کرد: چیزی که در این میان تأسف‌آورتر بود عدم مسئولیت‌پذیری و حتی ویزیت رایگان این کارگر از طرف پزشکانی بود که این کارگر در حین جمع‌آوری زباله‌های آن‌ها مصدوم شده بود.

شهردار دهدشت بیان داشت: در حال حاضر در حال مکاتبه با شبکه بهداشت و درمان هستیم و سعی خواهیم کرد با شناسایی و تفکیک مطب‌هایی که دارای زباله‌های عفونی هستند آن‌ها را ملزم به بستن قرارداد با شهرداری برای جمع‌آوری مجزای زباله‌های عفونی کنیم.

سید عبدالحسین موسویان‌زاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در این زمینه اظهار داشت: در مصوباتی که در شورای سلامت در سال 90 داشتیم قرار شد که زباله‌های بخش دولتی مثل بیمارستان و درمانگاه‌های دولتی، بهداری سپاه و نیروی انتظامی، زباله‌های عفونی خود را ضمن بی‌خطرسازی تحویل دستگاه امحاء زباله بیمارستان دهند که در حال حاضر نیز این کار به صورت دقیق انجام می‌شود.

جمع‌آوری زباله‌های عفونی برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست

سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه اضافه کرد: در یکی از مصوبات شورای سلامت مقرر گردیده که جمع‌آوری و امحاء زباله‌های مطب‌ها و درمانگاه‌های شخصی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: متأسفانه به این دلیل که مقدار زباله تولیدی مطب‌های شخصی در حدی نیست که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد، تاکنون بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا نکرده است.

موسویان‌زاده نظارت مداوم واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت بر تفکیک زباله‌ها در مطب‌ها را یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش خطرات زباله‌های عفونی عنوان و تصریح کرد: ما مصوبه‌ای را برای تمامی همکاران پزشک فرستادیم و آ‌نها را ملزم کردیم که تمام موارد ایمنی در مورد زباله‌های عفونی را رعایت کنند و زباله‌های غیر عفونی خود را نیز به دقت بررسی و بی‌خطر سازند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تاکید کرد: اگر در مواردی خلاف این امر ثابت شود این مسئله از طریق واحد نظارت بر درمان و شورای نظام پزشکی و مراجع بالاتر مثل تعزیرات و پزشکی قانونی مورد بررسی و به اجرای حکم خواهد انجامید.

در پایان با کنار هم گذاشتن پازل زباله‌های عفونی مطب‌های دهدشت به این نتیجه می‌رسیم که مسئولان شهر دهدشت توجه چندانی به رفع اساسی و فوری این معضل نداشته و ندارند.

و مگر نه این‌که سازمان‌های خدماتی و در رأس آن‌ها شبکه بهداشت و درمان بنا نهاده شده‌اند که حافظ سلامتی مردم باشند و جای سؤال دارد که  گذشتن سرسری و دست کم گرفتن این خطر از جانب مسئولان شهر به چه معنا بوده و اشکال کار در کجاست.

-----------------------------

گزارش از قاسم خشت‌زر

-----------------------------

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول