اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

بت مقام و ثروت در قلب شیعه جایی ندارد/در ماه رمضان دل‌ها را از غیر خدا بشوییم

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت: نباید بت مقام، ثروت و شهوت در قلب ما وجود داشته باشد و قلب ما به بت خانه تبدیل شود، باید قلب خود را خالی از بت کنیم.

بت مقام و ثروت در قلب شیعه جایی ندارد/در ماه رمضان دل‌ها را از غیر خدا بشوییم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب گفت: در آیات متعددی آمده که انسان به وسیله قلب مسائل را می‌فهمد در حالی که دانشمندان امروز می‌گویند عضوی که مسائل را درک می‌کند مغز است.

وی افزود: قرآن می‌گوید آدم‌های منحرف قلب‌هایی دارند که با آن نمی‌فهمند و چشم و گوش دارند ولی حقایق را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: بر اساس تفسیرهای صورت گرفته در لغت عقل به دو معنای قوه ادراک و همچنین عضوی که مسئول خون‌رسانی است عنوان شده و از سوی دیگر قلب جایگاه ظهور ادراکات است.

وی افزود: به طور مثال وقتی خبر خوشحالی به انسان می‌رسد در قلبش شورشی می‌افتد و چیزی که انسان با مغز درک می‌کند در قلب نمایان می‌شود و قلب محل مشخص شدن پدیده‌هایی است که در مغز حادث می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز با پیشرفت علم زمینه پیوند قلب فراهم شده است افزود: امروز شاهد هستیم قلب افرادی که دچار مرگ مغزی شده است به افراد دیگر اهدا می‌شود و پیوند قلب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعد از پیوند قلب دیده شده شخصیت افرادی که قلب تازه دریافت کرده‌اند عوض شده و افکار آنها با گذشته متفاوت است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: به طور مثال قلب جوان 20 ساله‌ای به مردم مسن 50 ساله پیوند زنده شده و مشاهده شده که پس از عمل پیوند این مرد مسن روحیه جوانی گرفته و این مسئله نشان می‌دهد که قلب فقط عهده‌دار پمپاژ خون نیست و بسیاری از ادراکات در قلب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انتشار کتاب رمز و راز قلب تاکید کرد: در این کتاب با افرادی که قلب پیوندی دارند مصاحبه شده و در این مصاحبه‌ها مشخص می‌شود که پس از پیوند قلب جدید حالات و روحیات افراد متفاوت شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن ادراکات را به قلب نسبت می‌دهد گفت: با این یافته‌ها فصل تازه‌ای درباره تفسیر کلمه قلب برای ما ایجاد می‌شود و همه اینها نشانه‌های عظمت پروردگار است.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم اگر در کشور ما پیوند قلب انجام می‌شود بعد از پیوند قلب با کسانی که قلب جدید دریافت کرده‌اند مصاحبه شده و بررسی شود که احساسات این افراد نسبت به گذشته چه تفاوت‌هایی پیدا کرده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه دو عشق در یک قلب جمع نمی‌شود افزود: نباید در قلب کسی که عاشق خدا، اولیاء الله، پیامبر اسلام، امیرمؤمنان(ع)، امام حسین(ع) و امام زمان(عج) است عشق‌های دیگری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر به اصحاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) نگاه کنیم در می‌یابیم که واقعا عشق الهی در دل آنها قرار داشت خاطر نشان کرد: میثم تمار عاشق و دلداده علی(ع) بود و ایشان به میثم علوم و دانش‌هایی را آموزش داد و میثم تمار با چشم دل حوادث آینده را می‌دید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید عشق و علاقه خود را یکی کرده و با خدا و اولیاء‌ الله باشیم تصریح کرد: نباید بت مقام، ثروت و شهوت در قلب ما وجود داشته باشد و قلب ما به بت خانه تبدیل شود، باید قلب خود را خالی از بت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کسی که تقوای الهی پیشه کند نورانیت ویژه‌ای در قلب او قرار می‌گیرد که حق و باطل را تشخیص می‌دهد ادامه داد: امیدوارم در ماه رمضان بتوانیم دل‌ها را از غیرخدا بشوییم.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول