اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ایمنی انتظار مسافران در پرخطرترین گردنه‌ کشور

خبرگزاری فارس: کارشناسان حوزه راه، اتمام قطعه ششم باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر را موجب افزایش ایمنی در محور سوادکوه می‌دانند.

ایمنی انتظار مسافران در پرخطرترین گردنه‌ کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، چهار بانده محور سوادکوه قسمتی از باند بزرگراه رودهن – فیروزکوه – قائمشهر است که با هدف کاهش ترافیک و ایمنی در حال اجراست.

گردنه گدوک سوادکوه با توجه به شرایط آب و هوا و جغرافیایی خود از پرخطرترین گردنه‌های کشور محسوب می‌شود که لزوم ایمن‌سازی آن بارها مورد تاکید مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی قرار گرفته است.

حل مشکل گدوک به عنوان قسمتی از باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر در حال اجرایی شدن است که احداث دو دستگاه تونل به دو مسیر رفت و برگشت انجام می‌شود و در واقع این محور گردنه پرخطر گدوک یا چپ دره را دو خطه کرده است.

پروژه رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با هدف کاهش سوانح پر خطر در محور سوادکوه اجرایی می‌شود که بهره‌برداری از 23 کیلومتر از این منطقه در پل سفید با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستانی به بهره‌برداری رسیده است.

به بهره‌برداری رسیدن 23 کیلومتر از این محور که به طرح ملی چهار بانده شدن محور سوادکوه هم معروف بوده است موجب افزایش ایمن‌سازی تردد و کاهش 30 دقیقه‌ای زمان عبور و مرور شده است.

کوه‌بری، خاکریزی، اجرای تونل و گالری، اجرای دیوارهای حائل و آبروها، عملیات روسازی و اجرای پل‌های خاص در منطقه گدوگ به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و طبیعی این منطقه از حساسیت بالایی برخوردار بوده است.

بزرگراه چهار خطه رودهن- فیروزکوه – قائمشهر به طول 210 کیلومتر که در هفت قطعه ساخته می‌شود و تاکنون 90 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و حد فاصل پل سفید تا قائمشهر در قطعه ششم آن قرار دارد.

در ساخت این بزرگراه شاهد ساخت 9 دستگاه تونل به طول بیش از 3 هزار و 500 متر و 10 دستگاه پل به طول بیش از یک‌هزار و 200 متر خواهیم بود.

*شمال کشور به بزرگراه نیاز دارد

وزیر راه و شهرسازی در خبری در مراسم بهره برداری از 23 کیلومتر از آزاد راه رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با تاکید بر اهمیت محور فیروز کوه گفت: دولت مصمم است طرح‌های نیمه کاره عرصه راه را به اتمام برساند.

علی نیکزاد از نبود آزادراه در شمال کشور انتقاد کرد و یادآور شد: مصمم هستیم آزادراه مذکور را به ساری هم وصل کنیم.

وی با اعطای یک دستگاه کریدر به سوادکوه موافقت کرد تا در گردنه گدوک و راه‌های روستایی و شهری این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی به برخی مشکلات شهری و معارض برای این طرح اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلات این طرح باید در زمان آغاز به کار این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

*مشکلات فنی طرح 4 بانده شدن محور سوادکوه برطرف شود

نماینده سوادکوه، قائمشهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از رعایت نشدن زمان‌بندی در عملی شدن طرح چهار بانده شدن محور سوادکوه، گفت: با چشم غیرمهندسی هم به مشکلات فنی و اجرایی آن می‌توان پی برد.

کمال علیپور با اشاره به آماده بودن اعتبارات این طرح برای اجرا، افزود: با بررسی جوانب فعالیت‌ها تا پایان سال ‌جاری باید منتظر بهره‌برداری از این طرح ملی باشیم.

رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار حل مشکلات ورودی شهرها شد و با تاکید بر لزوم مشارکت مسئولان محلی در اجرایی شدن این طرح، خاطرنشان کرد: وزیر مربوطه به این طرح باید برای اجرایی شدن این طرح وقت کافی اختصاص دهد.

*محور سوادکوه تا پایان سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور در فروردین سال‌ جاری در بازدید از طرح چهار بانده شدن محور سوادکوه با اشاره به تامین اعتبارات این طرح ملی گفت: چهار بانده شدن محور سوادکوه با اختصاص 120 میلیارد ریال تا پایان سال 91 اجرایی می‌شود.

احمد صادقی خواستار افزایش 2 تا 3 برابری شیفت کاری برای اجرایی شدن این طرح شد و افزود: همه طلبکاری‌های پیمانکاران پرداخت شد.

وی از اولویت‌دار بودن کشوری چهار بانده شدن محور سوادکوه، خبر داد و تصریح شد: بودجه و حمایت لازم برای بهره‌برداری از این طرح وجود دارد.

*نظارت جدی‌تری

عضو شورای اسلامی شهر پل سفید و شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌و گو با فارس با انتقاد از توجه نکردن اصولی به چهار بانده شدن محور سوادکوه، خواستار نظارت جدی برای ساخت این جاده مهم و مواصلاتی شد.

رمضانعلی قاسمی با تاکید بر این نکته که چهار بانده شدن محور سوادکوه با اصول راه‌سازی و فنی فاصله زیادی دارد، گفت: دلسوزان سوادکوه قبل از اجرایی شدن این طرح باید مانع فعالیت‌های غیرعلمی و غیرفنی در این زمینه شوند.

*پیمانکاران اجرایی شدن طرح را تسریع کنند

عضو شورای عالی استان‌های کشور با اشاره به تصادفات مرگبار در محور سوادکوه و کندی فعالیت‌های این طرح، گفت: پیمانکاران تلاش بیشتری برای تسریع در این طرح و اجرایی شدن مصوبات کنند.

نرگس کمالی با انتقاد از توجه نکردن به نظرهای شهرستانی در این محور افزود: مسئولان طرح فرصتی را برای اظهار نظر مسئولان انتخابی و انتصابی در نظر نگرفته‌اند.

عضو شورای شهر زیراب با اشاره به مشکلات مربوط به تصادفات مرگبار و کشته و زخمی شدن هموطنان در این محور، خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها در صف اول پاسخگویی به مردم هستند.

کمالی از به کار بردن عنوان دیگری غیر از "محور سوادکوه" برای جاده مواصلاتی سوادکوه توسط برخی مسئولان ملی و استانی انتقاد کرد.

انتهای‌پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول