اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی بروز نوعی بیماری در مراکز پرورش ماهی

دامپزشکی خراسان‌رضوی نسبت به شیوع بیماری در مزارع آبزیان سردآبی هشدار داد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی نسبت به شیوع بیماری یرسینیوزیس در مزارع پرورش ماهیان سردآبی استان خراسان‌رضوی هشدار داد.

دامپزشکی خراسان‌رضوی نسبت به شیوع بیماری در مزارع آبزیان سردآبی هشدار داد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن ‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر بروز تلفات در بعضی از مراکز پرورش ماهیان سردآبی استان، کار نمونه‌برداری از سوی تیم کارشناسی دامپزشکی استان خراسان‌رضوی صورت گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس و با بررسی‌های صورت گرفته علائم درمانگاهی و کالبدگشایی بروز بیماری یرسینیوزیس تایید شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی، گفت: با توجه به روند رو به افزایش تلفات اقدامات لازم درمانی و قرنطینه‌ای در تمام مراکز پرورش ماهیان سردآبی استان خراسان‌رضوی اجرایی شد.

نژاد در ارتباط با قطعی شدن بیماری، گفت: نمونه‌های برداشت شده به منظور انجام آزمایشات تکمیلی به مرکز استان ارسال شد و در این ارتباط با انجام کشت از بافت کلیه و کبد، بروز بیماری عنوان شده قطعی شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی در ارتباط با علائم بیماری، اظهار کرد: علائم درمانگاهی و کالبدگشایی بیماری شامل خونریزی روی سطح بدن همراه با قرمز شدن قاعده باله‌ها، بیرون‌زدگی یک طرفی یا دو طرفی چشم‌ها، تخریش و جراحت فک پایین، سستی و بی‌حالی، پر بودن روده‌ها با مایع زرد رنگ و خونریزی بخش خلفی روده‌ها از جمله علائم بروز این بیماری در ماهیان سردآبی است.

نژاد خاطرنشان کرد: بیماری یاد شده باکتریال بوده و در این ارتباط تهدیدی دائمی برای کارگاه‌های پرورش ماهی محسوب می‌شود.

وی در بیان علل بروز این بیماری گفت: اغلب همه‌گیری‌ها به‌ دنبال توزین و نقل و انتقال ماهیان به ظاهر سالم اتفاق می‌افتد، هم‌چنین درجه حرارت بالای آب می‌تواند به عنوان فاکتور مستعد کننده عمل کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: تاکنون در 3 مرکز پرورش ماهی در استان خراسان‌رضوی این بیماری شناسایی شده است.

نژاد در پایان به آمار تولید ماهی در استان خراسان‌‌رضوی اشاره کرد و گفت: براساس آمار موجود، در استان خراسان‌رضوی 200 مرکز پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت تولید سالانه 2 هزار و 850 تن ماهی در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول