اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان خبر داد

ثبت ملی محوطه جعفرآباد 4 در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: پرونده محوطه تاریخی جعفرآباد چهار برای ثبت در فهرست میراث ملی کشور ارسال شده است.

ثبت ملی محوطه جعفرآباد 4 در سیستان‌وبلوچستان

حسنعلی شهرکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: پرونده محوطه تاریخی جعفرآباد تهیه و برای ثبت در فهرست میراث ملی کشور ارسال شده است.

وی افزود: این محوطه که در شمال بستر رودخانه بمپور قرار دارد، متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد (دوره هخامنشی و اشکانی) است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: بستر این تپه رسوبی- ماسه‌ای بوده که به وسیله سنگ ریزه‌ها و سفال‌های قرمز پوشیده شده است و آن را از زمین‌های اطراف جدا می‌کند، به گونه‌ای که رنگ قرمز و سیاه آن از دور نمایان است.

شهرکی ادامه داد: از دیگر خصوصیات این محوطه، تراکم سفالی بالا در سطح آن بوده و مخلوطی از سفال‌های ساده و چرخ ساز منتسب به دوره تاریخی و اندکی نیز قطعه سفال دوره پیش از تاریخ هستند.

وی بیان داشت: خمره‌های دو لبه و کاسه از نمونه‌های رایج بر سطح تپه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان داشت: سفال ساده قرمز با بدنه زبر و بافت خشن و سفال خاکستری دو دوزه دوره اشکانی، ما را به این نتیجه می‌رساند که این تپه را منتسب به دوره تاریخی بدانیم.

شهرکی گفت: پرونده این اثر ارزشمند در پنجمین اجلاس ثبت آثار تاریخی کشور که در شهریور ماه جاری برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول